• Anonym

    Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?

    Har världens ångest för ett misstag jag gjorde idag har inte haft mycket annat i tankarna.
    Hade tydligen snurrat till det helt på jobbet. Idag fick jag ta konsekvenserna av det och chefen var inte nöjd om man säger så... usch.

    Snälla, finns det någon annan som kan bekänna något misstag dem gjort så jag slipper känna mig så ensam...?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-05 20:03
    Har läst och inser nu att jag inte är själv
    Det tragiska i det hela är att jag hade mitt lönesamtal (som ännu inte är klart) dagen efter mitt misstag. Tror ni det gick bra eller...?

  • Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?
  • Hycklare

    Knappast någon du frågar här, för på det här forumet är det ingen som jobbar ... 

  • Anonym
    Hycklare skrev 2012-09-04 17:50:55 följande:
    Knappast någon du frågar här, för på det här forumet är det ingen som jobbar ... 
    vad menar du?
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2012-09-04 17:54:41 följande:
    På min första praktikplats under utbildningen glömde jag en sekretessakt på en misshandlad kvinna hemma hos den misshandlande mannen som givetvis lusläste den!! STORT misstag!!
    Aj då... vad hände sedan då?
  • Anonym

    Glömde planera in en ledsagning, tanten åkte uten ledsagare, bröt lårbenshalsen och dog. Detta lex sarah anmäldes men jag fick behålla jobbet.

  • riboflavin

    Visst har jag gjort misstag, bland annat har jag jobba på dykcenter och av misstag fyllt dyktuber med fel gasblandningar (vilket i värsta fall kan vara dödligt om det vill sig illa under ett dyk). Det var inte jag som kopplade fel egentligen, de olika blandgastuberna hade förväxlats av leverantören och jag fyllde med det som stod på flaskan helt enkelt.
    Men när misstag leder till att något faktiskt händer så är det ganska sällan den enskilda personen som borde förskyllas, utan bristande rutiner. Det ska helt enkelt inte vara möjligt att göra misstag som kan få några större konsekvenser.

    Jag upptäckte själv mitt misstag tack vare att vi har som rutin att alltid kontrolllera gasblandningen efter fyllning, samt även tillsammans med dykaren kontrollera att blandningen är korrekt vid utlämning.

     


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2012-09-04 17:54:41 följande:
    På min första praktikplats under utbildningen glömde jag en sekretessakt på en misshandlad kvinna hemma hos den misshandlande mannen som givetvis lusläste den!! STORT misstag!!

    :-O
  • Silversvans

    Jobbade i radio/TV-butik och fick in en filmkamera som kund hade problem med. Problemet låg i att de inte kyckades spela in film (trodde jag eftersom servicelappen var felaktigt ifylld) så jag började på med radering etc. Så spelar jag in lite och är glad över att ha löst "problemet". Ringer kund och säger att problemet är avhjälpt och denne kommer till butiken.

    Då visar det sig att det inte alls är problem med att spela in utan att spela upp film. Filmen jag spelat in på är alltså film som kund absolut inte ville bli av med och blir jätteledsen och besviken eftersom det rör sig om mycket personlig film som inte kan filmas om. Jag var ganska så ny så jag bad tusen gånger om ursäkt och bad sedan att få hämta en kollega samt chefen för att komma fram till hur vi skulle lösa det hela. Min kollega tittade på filmen och hade en lösning, ca 30 sekunder försvann för evigt men resten kunde tack och lov räddas och läggas över på en ny skiva! Så det löste sig, men det var riktisklt hemskt och jobbigt - inte för att felet var så himla stort egentligen utan för att kunden blev så förtvivlad (vilket jag förstod helt och fullt och fast). 

    I övrigt har jag inte arbetat så mycket och därmed inte hunnit gjort så mycket, men detta räcker för en tid framöver känner jag! Efter detta är jag extremt noggrann när det kommer till serviceblanketter och helst träffar jag klient (bytt arbete) själv för att diskutera alla ingrepp på lagringsmedia och viktigast - jag gör backup ifall något inträffar som ligger utanför det normala! 

  • mamita64
    Queenie70 skrev 2012-09-04 17:54:41 följande:
    På min första praktikplats under utbildningen glömde jag en sekretessakt på en misshandlad kvinna hemma hos den misshandlande mannen som givetvis lusläste den!! STORT misstag!!
    Varför i hela friden hade du med hennes akt hem till honom?
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-09-04 17:57:09 följande:
    Aj då... vad hände sedan då?



    Inget hände. Min handledare tröstade mig med att det var bra att det hände nör jag hade praktik för sen skulle jag aldrig göra samma misstag igen när jag varvtrkesverksam på riktigt i alla fall.
Svar på tråden Har du gjort något större misstag på ditt jobb? Vad i så fall?