• Anonym (hyperaktiv)

    Effekter av Concerta?

    Hej! har några funderingar ang. concerta.

    jag är 25 år och har precis börjat behandling för min adhd med conerta, 18mg för att höjas nästa vecka. och jag har några frågor till er som tagit/tar concerta i vuxen ålder;


    effekt?Hur lång tid tog det för att märka en Vilka effekter upplevde du? (både positiva och negativa)? Upplever du abstinens-symtom efter missad tablett?

    tack!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-15 20:54

    texten hoppade, första frågan är såhär;

    hur lång tid tog det för att märka en effekt?
  • Svar på tråden Effekter av Concerta?
  • Anonym (hyperaktiv)
    CherstinBovington skrev 2012-09-15 20:56:22 följande:
    Jag började med 18mg och till slut höjde de till 54mg. Kände dock ingen effekt, så jag fick avsluta.
    hur länge provade du medicinen? och fick du byta till ny?
  • Anonym

    Jag upplevde inga omedelbara effekter egentligen. Märkte efter någon månad plötsligt att mitt liv plötsligt bara blivit enklare. Alla mina räkningar var betalda, indrivningsmannen ringde inte på dörrklockan varje kväll längre och mitt hem var inte längre ett totalt kaos. Förändringen är subtil men ändå markant. Märker inte särskilt mycket om jag glömmer en tablett men mitt liv skulle förmodligen urarta igen om jag slutade med medicinen helt.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-15 20:57:39 följande:
    Jag upplevde inga omedelbara effekter egentligen. Märkte efter någon månad plötsligt att mitt liv plötsligt bara blivit enklare. Alla mina räkningar var betalda, indrivningsmannen ringde inte på dörrklockan varje kväll längre och mitt hem var inte längre ett totalt kaos. Förändringen är subtil men ändå markant. Märker inte särskilt mycket om jag glömmer en tablett men mitt liv skulle förmodligen urarta igen om jag slutade med medicinen helt.

    Just det. Märker att jag inte avbryter folk lika mycket längre. Det kommer tillbaks om jag glömmer ta tabletter. På kvällen när effekten gått ur kroppen har jag inte tålamod att sitta still och kolla på tv eller se en hel film på bio utan extra ritalin (samma medicin men kortare verkningstid).
  • Anonym

    # Effekt, efter en timme dryga. La mig och vila, första gången på flera år.
    # Människor log åt mig, tog mig ett tag att fatta varför, nämligen att jag log. Världen förändrades kan man lugnt säga.
    Kunde slappna av.
    Hade tålamod att prata med folk som om de vore tre år (vilket är en förutsättning för kommunikation med "vanliga" människor)
    Negativt: högt blodtryck
    # Nej. Dock så fick jag sockerpiller från apoteket när jag skulle hämta ut medicinen vid ett tillfälle. Jag sa till läkaren att det funkar inte längre och jag slutar omgående. Då sa han som det var.

  • Anonym

    Jag äter Medikinet, det är centralstimulerande på på samma sätt som Concerta men sitter inte i riktigt lika många timmar som Concerta. Jag äter 20 mg, började med 10 mg. Jag känner mig väldigt hyper en stund i början när den börjar verka. Ibland på helgerna tar jag bara lilla dosen då blir det inte riktigt lika hyper. Tror inte att jag kommer öka dosen något mer, har fått förhöjt blodtryck och ofta migrän. Men migränen har faktiskt blivit lite mindre sen jag började med Cirkadin för bättre sömn. 
    Hyperaktiviteten är värst om jag sitter still och inte gör "något", pillar med dator, surfar eller skriver på läxor. Om jag städar eller annat som ger mer utlopp för hyperaktiviteten blir det inte lika jobbigt.
    Ska tillägga att jag inte har så mycket ADHD utan mer ADD. 

  • Anonym (hyperaktiv)
    Anonym skrev 2012-09-15 21:02:04 följande:
    # Effekt, efter en timme dryga. La mig och vila, första gången på flera år.
    # Människor log åt mig, tog mig ett tag att fatta varför, nämligen att jag log. Världen förändrades kan man lugnt säga.
    Kunde slappna av.
    Hade tålamod att prata med folk som om de vore tre år (vilket är en förutsättning för kommunikation med "vanliga" människor)
    Negativt: högt blodtryck
    # Nej. Dock så fick jag sockerpiller från apoteket när jag skulle hämta ut medicinen vid ett tillfälle. Jag sa till läkaren att det funkar inte längre och jag slutar omgående. Då sa han som det var.
    redan på 18mg alltså?
    hur högt gick ditt tryck upp till?

    senaste mätningen hade jag 141/102 så de var lite osäkra om de ville ge mig medicinen nu...

    oj, händer det verkligen?!? jag blir ju LIVRÄDD att få sockerpiller!
  • Anonym (hyperaktiv)
    Anonym skrev 2012-09-15 21:04:44 följande:
    Jag äter Medikinet, det är centralstimulerande på på samma sätt som Concerta men sitter inte i riktigt lika många timmar som Concerta. Jag äter 20 mg, började med 10 mg. Jag känner mig väldigt hyper en stund i början när den börjar verka. Ibland på helgerna tar jag bara lilla dosen då blir det inte riktigt lika hyper. Tror inte att jag kommer öka dosen något mer, har fått förhöjt blodtryck och ofta migrän. Men migränen har faktiskt blivit lite mindre sen jag började med Cirkadin för bättre sömn. 
    Hyperaktiviteten är värst om jag sitter still och inte gör "något", pillar med dator, surfar eller skriver på läxor. Om jag städar eller annat som ger mer utlopp för hyperaktiviteten blir det inte lika jobbigt.
    Ska tillägga att jag inte har så mycket ADHD utan mer ADD. 
    hur högt ligger ditt tryck...?
  • Africa

    18mg är en väldigt låg dos, så ge inte upp om du inte tycker att det hjälper. Du kommer att få trappa upp dosen och förhoppningsvis kommer ditt liv långsamt att förbättras som andra har beskrivit här ovanför.

Svar på tråden Effekter av Concerta?