• Anonym (hyperaktiv)

    Effekter av Concerta?

    Hej! har några funderingar ang. concerta.

    jag är 25 år och har precis börjat behandling för min adhd med conerta, 18mg för att höjas nästa vecka. och jag har några frågor till er som tagit/tar concerta i vuxen ålder;


    effekt?Hur lång tid tog det för att märka en Vilka effekter upplevde du? (både positiva och negativa)? Upplever du abstinens-symtom efter missad tablett?

    tack!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-15 20:54

    texten hoppade, första frågan är såhär;

    hur lång tid tog det för att märka en effekt?
  • Svar på tråden Effekter av Concerta?
  • Anonym

    Jag trodde i min enfald att svenska läkare slutat att skriva ut Concerta till vuxna eftersom det faktiskt är förbjudet att göra det inom Europa.
    Det är ju bara att läsa i Fass för att se att "Att påbörja behandling med Concerta i vuxen ålder är dock inte lämpligt ." 
    Om man vill läsa ännu mer information så kan man läsa denna artikel: http://jannel.se/Concerta.Vuxna.pdf

    Jag är en av dem som mådde som de i studien gjorde. Jag fick förhöjd ångest, hallucinationer och värdelöshetskänslor. Har aldrig mått så dåligt som jag gjorde när jag "medicinerade".  

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-15 21:45:35 följande:
    Jag trodde i min enfald att svenska läkare slutat att skriva ut Concerta till vuxna eftersom det faktiskt är förbjudet att göra det inom Europa. Det är ju bara att läsa i Fass för att se att "Att påbörja behandling med Concerta i vuxen ålder är dock inte lämpligt ."  Om man vill läsa ännu mer information så kan man läsa denna artikel: jannel.se/Concerta.Vuxna.pdf Jag är en av dem som mådde som de i studien gjorde. Jag fick förhöjd ångest, hallucinationer och värdelöshetskänslor. Har aldrig mått så dåligt som jag gjorde när jag "medicinerade".  

    Jaha. Men det finns faktiskt människor som fått nya liv på concerta och som inte skulle klara sig utan. Alla mediciner passar inte alla. Man får väga nyttan med riskerna. Själv hade jag så mycket problem tidigare att jag lätt skulle vågat chansa vilka biverkningar som helst för att kanske hitta nåt som hjälper.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-15 21:58:21 följande:

    Jaha. Men det finns faktiskt människor som fått nya liv på concerta och som inte skulle klara sig utan. Alla mediciner passar inte alla. Man får väga nyttan med riskerna. Själv hade jag så mycket problem tidigare att jag lätt skulle vågat chansa vilka biverkningar som helst för att kanske hitta nåt som hjälper.
    Tyvärr så finns det inga vetenskapliga studier som bevisar det. Det är därför preparatet numer är förbjudet.
  • Anonym (hyperaktiv)
    Anonym skrev 2012-09-15 21:45:35 följande:
    Jag trodde i min enfald att svenska läkare slutat att skriva ut Concerta till vuxna eftersom det faktiskt är förbjudet att göra det inom Europa.
    Det är ju bara att läsa i Fass för att se att "Att påbörja behandling med Concerta i vuxen ålder är dock inte lämpligt ." 
    Om man vill läsa ännu mer information så kan man läsa denna artikel: jannel.se/Concerta.Vuxna.pdf

    Jag är en av dem som mådde som de i studien gjorde. Jag fick förhöjd ångest, hallucinationer och värdelöshetskänslor. Har aldrig mått så dåligt som jag gjorde när jag "medicinerade".  
    kan ju inte stämma... att det är förbjudet att skriva ut concerta till vuxna!? däremot är alla adhd-mediciner enbart godkända att skrivas ut till barn under 12. vore det förbjudet skulle ju inte tusentals vuxna få det utskrivet varje år...?

    usch vad jobbigt :(
    den färskaste forskningen om effekten av concerta visar som den gjorde när medicinen uppkom; att av 30 barn, får

    15 barn mycket god effekt (50%)
    7 något bättre effekt (ca 24%)
    7 oförändrat (ca 25%)
    1 försämrad. (ca 1-2%)

    så tyvärr låg du i gruppen på väldigt få procent... tack för ditt svar, ska se upp för sådanna biverkningar...!

  • Anonym (hyperaktiv)
    Anonym skrev 2012-09-15 22:02:03 följande:
    Tyvärr så finns det inga vetenskapliga studier som bevisar det. Det är därför preparatet numer är förbjudet.
    haha concerta, ritalin och/eller strattera (eller av någon av medicinerna i de undergrupperna) är förbjudna what so ever...!!

    vart har du fått det ifrån? det är 100% lagligt!
  • Anonym (hyperaktiv)

    dumt skrivet av mig, jag VET att concerta INTE är förbjudet att skrivas ut till vuxna...

    har precis avslutat en 18veckors adhd-utbildning, och de förklarade att concerta är medicin till barn, men hjälper även vuxna i samma utsträckning. ibland hinner inte lagförfattarna ikapp verkligheten eller studier!

  • Anonym (hyperaktiv)
    Anonym skrev 2012-09-15 22:02:03 följande:
    Tyvärr så finns det inga vetenskapliga studier som bevisar det. Det är därför preparatet numer är förbjudet.
    jo det finns visst studier som bevisar att preparatet hjälper!

    varför argumentera om något man inte vet om?
  • Anonym
    Anonym (hyperaktiv) skrev 2012-09-15 22:05:18 följande:
    haha concerta, ritalin och/eller strattera (eller av någon av medicinerna i de undergrupperna) är förbjudna what so ever...!!

    vart har du fått det ifrån? det är 100% lagligt!
    Jag har varit på många föreläsningar om det eftersom jag har funnit grejen med att svenska läkare har tagit sig frihet att skriva ut ett preparat som aldrig ens testats på vuxna i några vetenskapliga studier till vuxna. 
    När sen läkemedelsbolaget sökte tillstånd till att få sälja till vuxna och skickade in en ansökan så blev de underkända eftersom ingen positiv verkan jämfört med placebo kunde påvisas. Däremot kunde man påvisa att gruppen som fått Concerta mådde sämre än placebo gruppen under studien. 
    Läkemedelsbolaget tyckte inte att man måste gå ut med en varning till vuxna eftersom medicinerna ändå inte riktar sig till vuxna som målgrupp. Det är bara att googla, eller för all del, ringa läkemedelsföretagen och fråga om det är tillåtet i Europa att skriva ut Concerta till vuxna. 
  • Anonym
    Anonym (hyperaktiv) skrev 2012-09-15 22:12:01 följande:
    jo det finns visst studier som bevisar att preparatet hjälper!

    varför argumentera om något man inte vet om?
    Det finns inte en enda studie På Vuxna där några positiva verkningar märkts av. På barn finns det det. Men när det gäller vuxna så har placebo haft samma resultat när det gäller de positiva verkningarna. Men - Concertan har också haft så många negativa att det som sagt blivit förbjudet för vuxna.

    Jag gissar att ingen klickade på länken jag bifogade så här är vad de europeiska läkemedelsmyndigheterna kommit fram till då de förbjöd Concerta.

     Vad kom de europeiska läkemedelsmyndigheterna fram till?
    I den 160 sidor långa preliminära bedömningen och i det senare slutdokumentet [5] kom
    man fram till ett fullständigt motsatt resultat för Concerta jämfört med det som Ginsberg
    och kollegor presenterat.
    Bedömningen kan sammanfattas som följer:
    • De samlade studierna visade att Concerta inte hade några signifikanta positiva
    effekter för vuxna och att preparatet gav flera allvarliga skadeverkningar; Concerta
    hade en ”negativ nytta/risk-balans” för vuxna; • Läkemedelsbolaget hade dragit tillbaka sin ansökan om att få Concerta godkänt för
    vuxna;
    • De inlämnade studierna gav klara bevis på att Concerta kunde orsaka ångest och
    agiterade (starkt oroliga) tillstånd hos vuxna (”evidence for the risk of new-onset
    anxiety, tension and agitation”);
    • De inlämnade studierna gav klara bevis på den stora missbruks- och spridningsrisken
    med Concerta;
    • Ett orsaksmässigt samband hade fastställts för Concerta med avseende på
    aggression, tics och depression;
    • Inga varningar skulle ges ut om att Concerta bevisats orsaka ångest, agiterade
    tillstånd och aggression hos vuxna; detta av den enkla anledningen att Concerta inte
    fick börja skrivas ut till vuxna;
    • Concerta skulle enbart få skrivas ut till de vuxna personer som före 18 års ålder fått
    metylfenidat (Concerta, Ritalin), och som då bedömts ha haft ”adekvat respons och
    acceptabel tolerans”, och för vilka ett tillbakadragande av preparatet prövats utan
    framgång. Läkemedelsbolaget Janssen-Cilag förklarade att man gått med på följande
    villkor: ”de patienter med ADHD som kunde komma ifråga för fortsatt behandling in
    i vuxenålder måste tidigare ha behandlats med metylfenidat och fortsätta att
    uppvisa en adekvat respons och acceptabel tolerans”. [Kursivt här.] Inga andra
    vuxna kunde således komma ifråga.
  • Anonym
    Anonym (hyperaktiv) skrev 2012-09-15 21:10:15 följande:
    hur högt ligger ditt tryck...?
    Jag har högt sen tidigare och behandlas för det med Atacand (fast under annat namn, kommer inte ihåg vad det heter, Candersatil, -satal eller likande, 8 mg/dag. 

    Har en bt-mätare här hemma, köpt på apoteket. Har haft bt 178/98 ibland men pulsen ligger bra, 65-70/min. Mår ändå bra förutom migrän, har haft högt bt innan, innan man ställde om bt-medicinen. Det var alltså för flera år sen, långt innan NPF-utredningen och diagnos. Då hade jag jätte högt bt på 220/130 tror jag det var och då klarade jag inte av att hålla mig vaken, massor med vatten i kroppen och så men sånt har jag inte nu. Så jag tror att det är "bluff-högt" och inte lika allvarligt. Eller, klart att man ska ta det på allvar men det är just biverkning på Medikinet och inte något som är knas i kroppen på mig. 
    Jag har bra kontakt med både VC läkare och på NP-enheten och de är medvetna om mitt bt. 

    Såg sen att jag missat att svara på någon fråga. 
    Effekten kommer efter ca 30-40 minuter och är rätt så omedelbar. redan första dagen som jag tog det så fick jag massor gjort, var inte hälften så trött på kvällen när jag ändå hade varit med om mycket och sånt.
    Valde att skippa en dag vi skulle till stan, oj,oj,oj vilken dundermiss Flummade omkring inne på MAXI, klarade inte av att ens handla det som stod på listan och vet inte hur det hände men jag slarvade bort min sambo och banen flera gånger. Eller ja, rättare sagt så tyckte jag att de bara försvann från mig . Sen när vi kom till kassan, självskanning så klantade jag till det med betalningen och medlemskort, rabatter och allt så vi åkte på kontroll
    Jag studerar och märker vad mycket lättare det är att koncentrera sig, att hitta det viktiga i texterna och att plugga inför prov (bara VG och MVG, lite stolt )
    När det går ur kroppen på eftermiddagen känner jag att jag har lite down, behöver vara för mig själv och så. Lite jobbigt när man har barn och speciellt om maken inte är hemma, han jobbar sena kvällar ibland. 

    Tänkte skriva att jag inte har missat tabletten något men kom just på att jag har gjort det en gång. Jag satt i soffan med datorn och tänkte att det var konstigt, har jag vant mig med dosen och behöver höja, att jag inte märkte när det effektiva kickade igång. För det känns verkligen när det börjar. Har jag hemstudiedag så börjar jag med FL, mailen, AF och lite spel, bara onyttigheter och helt plötsligt så känner man att det är dags att ta fram uppgifter, börja skriva på någon inlämningsuppgift och kolla meddelanden från skolan. Sådär som det ska vara, annars kan jag bli sittandes med spel och FL en hel dag fast jag vet att jag har en uppgift med deadline, tenta om någon dag. Men det kickade inte igång, framåt lunch irrade jag ut i köket och hittade alla missade tabletter från frukosten och då fattade jag vad som hade hänt. 
    En gång hade jag slut och tog en Ritalin, direktverkande, som mitt ena barn har. Trodde det skulle bli samma som Medikinet men jag blev verkligen hyper, pratade som om jag hade betalt för det och märkte knappt någon annan effekt alls så den var inte bra för mig iaf.
Svar på tråden Effekter av Concerta?