• GrönaDruvan

    Bitit sig ordentligt i tungan!

    Min yngsta son ramlade innan och bet sig ordentligt i tungan.
    Det fullkomligt forsade blod, och vi tyckte inte det slutade, så jag åkte in med honom till akuten.

    (jag brukar inte åka in till akuten för "småsaker", men hade för mig att man ska sy tungan om det inte slutar blöda och är ett stort hack)

    Vi kom in och kvinnan i receptionen sa att dom inte syr i tungan.
    Ok, tänkte jag....det hade ju slutat blöda.

    Nu ikväll så kollar jag ordentligt på tungan igen, och det är verkligen ett stort köttigt hack, och "på olika höjd", och jag undrar hur det ska kunna läka ihop utan att bli snett?

    Ringde 1177 och hon sa likadant. Det läker jättebra i munnen, men jag ska kolla så det inte blir inflammerat. Dom syr i stort sett bara tungor som gått helt av.

    Så nu undrar jag -eftersom jag vet att min son givetvis inte är varken första eller sista barnet på denna jord att bita sig i tungan, hur blev resultatet av läkningen för era barn som gjort detta?

    Jag tycker då inte att det känns ok att låta det vara såhärRynkar på näsan 

  • Svar på tråden Bitit sig ordentligt i tungan!
  • viseversa

    Oj fy stackarn!!. Jag hade nog åkt in igen och verkligen visat upp såret nu när det inte blöder och mans er bättre. Och säger dom fortfarande att dom inte syr ja då får jag väl lita på det. Men ja det låter konstigt!

  • Majsan70

    Det läker fint och snabbt i tungan. Visst svider det o gör ont men att sätta stygn underlättar ju inte direkt.
    När min dtter fick en anafylaktisk chock så svullnade hennes tunga så mycket att den sprack i två delar ch det läkte finfint  syns inget alls i dag.

  • Lattjo

    Mitt ex har epilepsi och har bitit sig massor med gånger i tungan. En gång har han fått sy för då var det nästan rakt igenom och det slutade med att han fick skära bort en flik för det gick inte att få det att funka med stygnen. Annars har dom sagt samma sak, dom syr inte i tungan och det läker jättebra och det gör det. Hans tunga ser ut som vanligt och det trots att dom fick skära bort en liten flik (vilket dom säkert inte behövt göra om dom bara låtit den vara från början).

  • Tigra79

    Min dotter bet igenom tungan mitt på kan man säga (ca 1 cm brett), vi gjorde inget åt det alls (ringde ju såklart 1177 osv, men de sa som till er att man inte gör något åt det, var även hos tandläkaren för tändernas skull och de sa också att tungan läker så bra själv)och det syns inte ens längre, hon hade heller inget besvär med att äta el dyl av det, åt som vanligt redan nästa dag. Hon var visserligen bara runt 14-15 mån när det hände.


  • GrönaDruvan

    Skönt att höra att det blivit bra för er som varit med om detta.
    Lugnar mig lite.
    Tycker bara det ser så otäckt ut. 

  • GrönaDruvan

    Hur lång tid tar det innan det läker? Gillar inte att det är så isär och brett.... Tycker ni vi ska åka till tandläkaren? Tror inte han slagit i tänderna.

  • Majsan70
    GrönaDruvan skrev 2012-09-23 21:19:12 följande:
    Hur lång tid tar det innan det läker? Gillar inte att det är så isär och brett.... Tycker ni vi ska åka till tandläkaren? Tror inte han slagit i tänderna.
    Det brukar ta ett par dagar innan det värsta lagt sig o sen läker det på nån vecka eller två beroende på hur stort.
  • kluck

    Jag bet igenom tungan på ena sidan, inget åkte av (förutom en liiten bit, huuuh!) de sydde mig inte i tungan så det fick självläka. Däremot gjorde det fruktansvärt ont och jag gick omkring med ett anteckningsblock och penna samt levde på nyponsoppa ur sugrör en hel vecka... Nu förtiden har jag en liten flik som ser lite annorlunda ut på ena sidan av tungan, men det är inget jag störs av alls :)

  • GrönaDruvan

    Min son verkar som tur är inte ha så ont...konstigt nog. Han använder nappen som vanligt och har ätit middag, bulle och välling efter det hände.... Han måste vara väldigt tålig!!! Man märker att han tycker det känns konstigt i munnen.

  • OliviaP

    Som man sagt, det läker jätte bra i munnen. Jobbar inom tandvård och du behöver inte vara orolig. Kommer inte synas alls om ett par v.

Svar på tråden Bitit sig ordentligt i tungan!