• Anonym (Barnmorskan.)

    Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!

    Som texten lyder. Jag svara på allt, utom frågor som involverar sekretess.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 15:54
    Nu försvinner jag lite från tråden. Ska på husvisning men jag kikar in ikväll. Fortsätt ställa era frågor;)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 18:04
    Jag vill tillägga att jag svarar på frågor utifrån vad jag vet, kan och har erfarenhet av. Att ge helt konkreta svar går aldrig!!! Vill ni ha statistik så googla.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-09 21:53
    Från och med kl 22 ikväll svarar jag inte på fler frågor. Ni får gå och lägga er så svarar jag mer imorgon. Vad skoj med alla era frågor ni fantastiska kvinnor;) All kärlek till er

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 13:09
    Det var någon som undrade om vi kör dragkamp under förlossningen, den sk Norska metoden och det gör vi hos oss. Min absoluta favorit för att få ner en liten bäbbe i förlossningskanalen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-10 21:20
    Jag vill framföra ett STORT TACK för alla era frågor och funderingar. Jag har endast delat med mig av min erfarenhet och kunskap. Man kan aldrig veta hur en förlossning ska börja eller sluta. Det samma gäller en graviditet...

    Nästintill alla av er har varit positiva och det har varit en fin stämning här inne. Det har varit en fröjd att titta in och svara på era frågor så gott det går.

    Men jag har också barn och familj och nu drar jag mig tillbaka. Kommer fortfarande svara på frågor men inte lika intensivt. Det för ont i mina fingrar av allt skrivande...
    Vem vet. Kanske ses vi på förlossningen eller BB. Lycka till ni fantastiska kvinnor.

  • Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!
  • Anonym (Barnmorskan.)
    elyse skrev 2012-10-20 20:07:40 följande:
    Tror min fråga försvann tidigare så jag ställer den igen; Finns det en ungefärlig budget per förlossning som ni förväntas hålla?   

    Hur menar du nu? Menar du vaginalt, ks?
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Anonym (snart 6 barn) skrev 2012-10-20 19:43:04 följande:
    tror du missade mig?

    Ta om frågan.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    Fröken glad skrev 2012-10-20 20:24:14 följande:
    Jag gick för tre år sedan igenom en bukplastik på grund av väldigt delade bukmuskler. Jag valde att inte vänta trots att jag ville ha fler barn framöver då jag hade väldigt ont när jag åt och led av det på flera sätt. Nu är jag gravid igen i v 6 och är livrädd att jag ska få tillbaka problemen då jag blir väldigt stor som gravid (har alltid legat flera kurvor över medel på SFmått och liknande) och gått över med båda barnen innan. Samt att det ska göra ont för att det blir för stramt. Jag undrar om någon fått kejarsnitt beviljat två veckor innan på grund av detta eller vad ska jag göra? Jag vill inte gå längre än till 38+0 då barnet är färdigt egentligen och är livrädd inför detta :( och det skapar stor ångest hos mig. Jag är inte förlossningsrädd då jag har fött vaginalt två gånger och det har gått jättebra men nu vill jag verkligen bara ha snitt för att bli igångsatt vägrar jag då jag vet att det kan gå hursomhelst. Vad gäller att barnet ska vara färdigt så har båda mina barn vägt runt 4.5kg så ett par veckor innan borde de inte vara så små. Är det skäl som kommer tas hänsyn till?  

    Det är en fråga du får ta upp på mvc där fin bm får ta kontakt med förlossningen där du kommer att föda.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    sara gerdrup skrev 2012-10-20 20:32:44 följande:
    När jag kom på ul och skulle vara gravid i vecka 15 + 2 så var det tomt i magen. Jag har inte haft någon blödning. Hur och när bör detta ha hänt ?

    Ett missfall kan ha ägt rum ganska tidigt. Hur var det med symtomen? Försvann de? Har du haft kramper? Andra tecken på att graviditeten har upphört? Kram på dig
  • sara gerdrup
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-20 22:18:41 följande:
    Ett missfall kan ha ägt rum ganska tidigt. Hur var det med symtomen? Försvann de? Har du haft kramper? Andra tecken på att graviditeten har upphört? Kram på dig

    Förra veckan började magen kännas mindre spänd. Annars märkte jag inget. Jag har inte haft något illamående. Inte flytningar . På ul såg de lite en lite mörk fläck och lite tjockare slem i livmodern . Hon tog då gravtest som var negativt.
  • partouze

    Har lite frågor som jag aldrig fått svar på, fick aldrig gå igenom min förlossning med bm efteråt så dessa frågor har gnagt i mitt huvud i 9 månader.
    I min journal står bl.a. Initial inskränkt variabilitet vad betyder detta ?
    Ej godkända accelerationer finnes men slår ej över 10 slag, va menas? Något allvarligt? Detta står i början av journalen i början av förlossningen vid 09.00.
    Sedan 6 minuter innan hon föddes (16.50) så står det en acc, komplicerade dec. (16.51) infiltrerar 5ml carbocain inför ev per sin.
    (16.55) per sin utfördes pga bradykardi
    16.56 flicka föds börjar skrika omdelbart, fin färg, frisk.
    Dessa är lite vad ja undrar va det betyder va de va som hände varför klippte dom osv? :) är återställd och dottern mår tipptopp men dessa frågor gör mig endå orolig inför nästa barn

  • Anonym (Barnmorskan.)
    sara gerdrup skrev 2012-10-20 22:39:01 följande:
    Förra veckan började magen kännas mindre spänd. Annars märkte jag inget. Jag har inte haft något illamående. Inte flytningar . På ul såg de lite en lite mörk fläck och lite tjockare slem i livmodern . Hon tog då gravtest som var negativt.

    Så svårt att säga med tanke på att mf kan ha ägt rum när som under dessa veckor. Jag är ledsen för det du går igenom iaf. Resterna av missfallet kan komma senare eller i samband med mens.
  • sara gerdrup
    Anonym (Barnmorskan.) skrev 2012-10-20 22:50:18 följande:
    Så svårt att säga med tanke på att mf kan ha ägt rum när som under dessa veckor. Jag är ledsen för det du går igenom iaf. Resterna av missfallet kan komma senare eller i samband med mens.

    Kan det blivit så här eftersom kroppen inte hunnit återhämta sig från förra graviditeten ? Jag hade inte mens innan jag blev gravid efter jag fått min pojke. Han är född 27 feb.
  • Anonym (Barnmorskan.)
    partouze skrev 2012-10-20 22:40:37 följande:
    Har lite frågor som jag aldrig fått svar på, fick aldrig gå igenom min förlossning med bm efteråt så dessa frågor har gnagt i mitt huvud i 9 månader. I min journal står bl.a. Initial inskränkt variabilitet vad betyder detta ? Ej godkända accelerationer finnes men slår ej över 10 slag, va menas? Något allvarligt? Detta står i början av journalen i början av förlossningen vid 09.00. Sedan 6 minuter innan hon föddes (16.50) så står det en acc, komplicerade dec. (16.51) infiltrerar 5ml carbocain inför ev per sin. (16.55) per sin utfördes pga bradykardi 16.56 flicka föds börjar skrika omdelbart, fin färg, frisk. Dessa är lite vad ja undrar va det betyder va de va som hände varför klippte dom osv? :) är återställd och dottern mår tipptopp men dessa frågor gör mig endå orolig inför nästa barn

    Försöker svara så gott det går. Ang accelerationer och variabilitet så är det CTG kurvan bm bedömt. Accelerationer är topparna på kurvan. Så svårt att förklara för dig då du behöver vara insatt i hur en normal, avvikande, komplicerad och patologisk kurva kan se ut. Dock är det inte ovanligt att det ser ut så under en förlossning. Att bm inf beror på att denna har tänkt att sätta ett klipp. Ett klipp är gjort pga av hjärtljuden. Flickan har haft påverkade hjärtljud, ofta låga vilket är vanligt i slutet sv förlossningen. Men i erat fall har CTG kurvan plus de låga hjärtljuden som förmodligen håll i sig bidragit till ett klipp. Man har önskat ha ut eran bäbis fort. Det sker. Är inte ovanligt men jag förstår att ni undrar.
Svar på tråden Jag är BARNMORSKA på förlossningen och BB. Fråga mig vad ni vill!!!