• Anonym (Visste du detta?)

    Vansinnig, arg, förtvivlad, förbannad :-( Om detta stämmer vill jag inte vara med.......

    .............. att betala skatt längre! Inte konstigt att det ska sparas in på våra gamla, våra skolbarn, redan överfulla dagis. Sjukvården som idag inte är värt namnet, dom som kan flyr landstinget och söker sig till privata kliniker. Engagerade föräldrar väljer friskolor. Jag kan göra listan hur lång som helst.  Jag har aldrig varit SD, men kan kan efter detta förstå att dom skjuter i höjden och nu har över 10%.

    HUR kan en familj där barnen inte är födda i Sverige få föräldrapening retroaktivt? Vad är det för idioter som beslutat detta?

    Det här är en fruktansvärt stor spark i magen för ALLA svenska familjer som daligen jobbar och sliter för att få ekonomin att gå runt. Ett rent hån vill jag nog säga

    Jag är så arg, så jag tuggar fradga. Tills någon stoppar detta vansinne tänker jag jobba så mycket svart som det bara är möjligt.Förresten: vem kontaktar man för att be dom sluta dra min skatt till detta vansinne? Jag ställer inte upp längre!


    Ekonomisk ersättningen för en nyanländ invandrarkvinna som är arbetslös och har tre barn.
    Kvinnor får:
    6 510 kronor i etableringsersättning
    4 500 kronor i etableringstillägg
    4 500 kronor i bostadsbidrag
    3 754 kronor i barnbidrag
    2 546 kronor i underhållsstöd
    = 21 810 kronor i månaden skattefritt.


    Utöver detta har kvinnan rätt till:


    259 200 kronor i retroaktiv föräldrapeng från det att barnet föddes, oavsett i vilket land det är fött. Hon kan själv välja i vilken takt föräldrapengen ska betalas ut. Exemplet är baserat på den lägsta ersättningsnivån om 180 kronor per dag under 480 dagar per barn.


    Källa: www.statskontoret.se
    http://avpixlat.info/


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 13:51
    Nej, faktiskt! Att det var så här illa hade jag ingen som helst aning om. Varför måste vi hälla ett överflöd av pengar över dessa människor? Hur många svenska barnfamiljer som är hemma med föräldra penning har dessa summor att leva på? Tacka fn för att alla vill hamna i Sverige (
  • Svar på tråden Vansinnig, arg, förtvivlad, förbannad :-( Om detta stämmer vill jag inte vara med.......
  • xmarcusx
    Micke skrev 2012-10-19 15:53:00 följande:
    Citerar BRÅ: 

    "Från tidigare forskning vet man att vissa bakgrundfaktorer, som ålder och kön, samvarierar med risken för brottslighet. Mot denna bakgrund har Brå gjort en så kallad standardisering av materialet med avseende på kön, ålder, utbildning och förvärvsinkomst. Standardiseringen innebär att de olika grupperna genom en statistisk beräkning ”likställts” när det gäller dessa faktorer. Alla grupper får med denna beräkning en lika stor andel män, samma andel yngre och så vidare. Det visar sig då att de utrikes föddas överrisk minskar från 2,5 till 2,1. "

    Dvs överrisken är fortfarande mer än dubbelt så hög, även om man tar hänsyn till ålder, kön, utbildning, inkomst.

     


    Tycker att du ska läsa vidare där den siffran problematiseras.
  • Madick
    Anonym skrev 2012-10-19 16:02:04 följande:
    Det diffade några hundralappar. Om en ensamstående trebarnsmamma får drygt 20' i månaden, plus gratis utbildning, vad får då en ensamstående mamma med sju barn?
    st.nu/medelpad/njurunda/1.5123494-aterforenad...

    Lägg till kostnader för sjukvård och barnomsorg.  

    Missade du: Fartun har lånat pengar från vänner, sin syster och släkt för att få ihop till barnens flygbiljett. För hon hade bara ett mål i sikte, att få se sina barn igen.

    Hur långt tror du FP räcker för att betala tillbaka det? Hur ska hon nånsin få tillbaka de två åren utan sina barn? Har du barn? Skulle du välja att vara utan dem för att vara i ett land där man får bidrag?
  • Anonym (badboll)
    Errol Flynn skrev 2012-10-19 13:56:28 följande:

    Så du tycker det är okej att en kvinna med låt oss säga 7 barn får 7x480 dagar= 3360 föräldradagar?
    Varför? Hon har aldrig jobbat en dag i sitt liv här i Sverige och barnen kanske är mellan 4 och 17 år. Varför ska hon ha föräldradagar? Det är en förmån för de som jobbat och betalat skatt.
    Det är ett problem för kvinnorna kommer aldrig ut i arbetslivet om de kan sitta och lyfta bidrag i åratal.
    Nej, det är en förmån för att man ska kunna ta hand om sitt spädbarn som är för litet för barnomsorg och behöver sin förälder (oavsett dennes ålder, bakgrund och inkomst) dygnet runt.

    Klart det inte ska kunna tas ut hur länge som helst, förutom enstaka dagar för studiedagar och annat. I dessa fallen leder det till att mor och barn håller sig hemma i många år extra och får sämre chanser att lära sig språket och integreras + att det kostar en massa pengar. En lose-lose-situation! Bra att det ska ändras.
  • Kiddan

    Och nu kan jag tydligen posta skiten och orkar inte skriva om allt.

    Exemplet ovan bygger på en massa felaktigheter. Den korrekta siffran ska vara 15456:- och ingen föräldrapenning betalas ut till barn över åtta år. Samtidigt är exemplet beräknat på att barnen är över 12 eftersom de får de etableringstillägget.

  • Madick
    Micke skrev 2012-10-19 16:04:45 följande:
    Givetvis är det hypotetiskt.

    Givetvis finns det en massa OM. Gör det ju i alla beräkningar. 

    Uträkning diffade på 250 kr jmf med den källa som du anger som trovärdig.

    Så som diskussionsunderlag duger uträkningen i TS alldeles utmärkt. 

     

     

    Men varför är samma pengar till en svensk så hemskt lite pengar?
  • xmarcusx
    Anonym skrev 2012-10-19 15:58:45 följande:

    Och studier visar att socioekonomiska faktorer inte spelar så värst stor roll.
    Källa tack, annars blir det rätt meningslöst.
  • Anonym
    Madick skrev 2012-10-19 16:07:11 följande:

    Missade du: Fartun har lånat pengar från vänner, sin syster och släkt för att få ihop till barnens flygbiljett. För hon hade bara ett mål i sikte, att få se sina barn igen.

    Hur långt tror du FP räcker för att betala tillbaka det? Hur ska hon nånsin få tillbaka de två åren utan sina barn? Har du barn? Skulle du välja att vara utan dem för att vara i ett land där man får bidrag?
    Vi får väl försörja henne, de sju barnen och pappan med våra skattepengar tills de eventuellt har lärt sig läsa, lärt sig svenska och fått ett jobb. Det tar i genomsnitt 7-10 år, gissningsvis mer om det är invandrare med låg eller ingen utbildning. 
    Det är dock tveksamt om de någonsin kommer att bli helt självförsörjande eftersom det krävs högavlönade yrken för att ha råd att försörja minst sju barn. 
  • jimbo

    Vi svenskar har sjukt bra bidrag i detta land jämfört med andra länder , sjukpenning , föräldrarpenning , barnbidrag , sjukförsäkringar , a-kassor mm

  • Anonym
    Madick skrev 2012-10-19 16:08:23 följande:

    Men varför är samma pengar till en svensk så hemskt lite pengar?
    Det är inte så hemskt lite pengar att leva på drygt 20' i månaden. Många ensamstående föräldrar gör det. 
  • Anonym
    Madick skrev 2012-10-19 15:51:21 följande:

    Nej så menade jag inte. De ska utvisas och fängslas i det land de är medborgare i.

    Hur menar du nu?

    Ska en dömd brottsling här utvisas och så ska rättegången göras om i hemlandet?
    Elller ska sveriges rätt bestämma dom i andra länder?

    Och menar du verkligen att man oavsett brott, ska obönhörligen åka ut.
    Om en människa som bott här i kanske närmare 30 år åker dit för snatteri, så ska inte vederbörande betala böter här, istället ska hen skickas till sitt hemland och få handen avhuggen.......för att den snattat. 

    Känns inte riktigt som om du tänkt igenom det här ordentligt.         
Svar på tråden Vansinnig, arg, förtvivlad, förbannad :-( Om detta stämmer vill jag inte vara med.......