• Dujagföralltid

    "Oförklarlig barnlöshet" och insemination.

    Hej!

    Har idag varit hos läkaren och gjort en insemination. Efter utredningen va jag och min man helt friska.
    Vi har försökt 1 1/2 år nu. Jag har barn sen innan men inte han.
    Är det fler i min situation här? =)
    Skulle vara kul att följas åt...

  • Svar på tråden "Oförklarlig barnlöshet" och insemination.
  • linaochliten

    Hej. Samma situation här, förutom att jag inte har barn sedan innan. Jag och sambon började försöka bli med barn sommaren 2011. Vi började utredning september 2012 och blev förklarade oförklarligt barnlösa. Vi gjorde i november ett försök med pergotime och insemination som tyvärr misslyckades men nu är vi igång med ett nytt försök. Idag stoppade jag i mig 4e tabletten av pergotime. På måndag ska jag in på ultraljud för att se hur många ägg som är på g. Fick du tabletter eller sprutor innan inseminationen? Hoppas det gick vägen och att du får ett plus i slutet av månaden.

  • Dujagföralltid
    linaochliten skrev 2013-01-10 08:39:52 följande:
    Hej. Samma situation här, förutom att jag inte har barn sedan innan. Jag och sambon började försöka bli med barn sommaren 2011. Vi började utredning september 2012 och blev förklarade oförklarligt barnlösa. Vi gjorde i november ett försök med pergotime och insemination som tyvärr misslyckades men nu är vi igång med ett nytt försök. Idag stoppade jag i mig 4e tabletten av pergotime. På måndag ska jag in på ultraljud för att se hur många ägg som är på g. Fick du tabletter eller sprutor innan inseminationen? Hoppas det gick vägen och att du får ett plus i slutet av månaden.
    Hej!

    Vad kul att du skrev. :)

    Nej, jag har inte fått några som helst hjälpmedel innan. Har faktiskt funderat på varför.. Vad gör pergotime för nytta? Borde kanske googla ;D
    Jag har beräknad mens runt den 20/1. Läkaren sa dock att jag skulle vänta med gravtest en vecka efter beräknad mens. Men hur ska jag klara att vänta så länge :P

    Det verkar som om ni började er resa samtidigt som oss. Kanske slutar den samtidigt oxå ;D

  • linaochliten

    Okej. De verkar göra så olika. Vart går du? Jag går till reproduktionscentrum på Akademiska i Uppsala. Som jag förstår det så tar jag pergotime för att det ska kunna göra äggen bättre. Men de har inte varit så tydliga med vad de gör. Jag fick iallafall ÄL tidiigare än vad jag tror att den brukar vara. Hoppas vi båda lyckas nu i januari så vi får fina bebisar till hösten!

  • Dujagföralltid
    linaochliten skrev 2013-01-10 13:15:23 följande:
    Okej. De verkar göra så olika. Vart går du? Jag går till reproduktionscentrum på Akademiska i Uppsala. Som jag förstår det så tar jag pergotime för att det ska kunna göra äggen bättre. Men de har inte varit så tydliga med vad de gör. Jag fick iallafall ÄL tidiigare än vad jag tror att den brukar vara. Hoppas vi båda lyckas nu i januari så vi får fina bebisar till hösten!
    Vi går på privat i en liten by.. ;D Vet inte ens om jag vågar skriva ut vart. Känns som om många snokar runt på familjeliv. Vi vill ha det hemligt om att vi försöker skaffa barn.

    Innan vi började vår utedning försökte jag med ÄL stickor. Men gav upp eftersom jag trodde inte de funkade på mig. Denna gång tänkte jag att jag skulle testa fram tills jag får mensen. Jag trodde faktiskt att jag inte skulle få någon äl denna månad. Men det visade sig att den va senare än jag trodde.

    Jag borde nog ringa till läkaren. Känns som om jag har så många frågor nu om hjälpmedel och allt. När man sitter där inne och han frågar om man har några frågor så ploppar det inte upp nåt just då ;D
  • linaochliten

    Haha.. ja man vill ju inte bli påkommen av någon man känner :) vet ingen att ni försöker? Vi har det hemligt för nästan alla men min syrra och sambons syrra vet, jag känner att jag behöver ha någon att prata med och de fick veta på en gång när vi började försöka såmdet skulle vara lite sent påtänkt nu. :) Jag har också provat lite med ÄL stickor innan utredningen men de billiga är så svåra att tyda medan de digitala är så dyra! Första gången jag provade med clear blues digitala ÄL tester gick det åt 2 förpackningar, så jag gav upp det då. Jag vet precis vad du menar med läkarbesöken, man sitter bara och nickar och sen kommer man hem och har tusen frågor.. och har glömt hälften av vad de sa.

  • isadora81

    Jag ska också göra insemination. Jag har PCO och har ätit pergotime dubbelkur tre gånger vilket har gett ägglossning men ingen graviditet. Jag kör nu dubbelkur pergotime igen och ska göra insemination vid ägglossning. Om det inte tar sig får vi gå vidare till ivf.

    Hur många inseminationsförsök ska ni köra innan ni går vidare? Vet ni hur stor chansen är att man lyckas med insemination?  

  • linaochliten

    Jag fick börja med ett försök sedan sa läkaren att jag fick välja mellan att vänta tills vi varit barnlösa i 2 år, då jag har tid som är ung (dum kommenatr enligt mig, bara för att jag är 25 betyder väl inte det att vi vill vänta längra). Och göra IVF om det inte tagit sig då eller försöka igen med insemination och pergotime. Såklart valde vi inseminationen, det känns mycket bättre att försöka så ordentligt det går. Antar att vi får välja igen om vi mysslyckas denna gång med. Läkaren sa att det var 10 % chans att lyckas med en insemination och han verkade inte alls tro på den metoden. Läkaren vi träffat gångerna innan verkade iallafall tro på det eftersom att hon sa att vi skulle göra det från början, då sa hon att 3 försök med en cykel mellan varje och om det inte lyckas prova något annat. Så vi vill nog köra på det. Hur länge har du försökt isadora81?

  • Dujagföralltid

    Lina: Nej, ingen vet om att vi försöker förutom en jobbarkompis till min man. Min man har berättat till honom för att han ska förstå varför han plötsligt måste vara hemma en morgon ;D
    Ja, de billiga är ju svåra och tyda.. TYckte jag då. Men nu när jag plockade ut stickan från det digitala så fattar jag hur testet ska se ut. Så om det blir fler rundor med test så ska jag köpa de billiga. För, som du säger, är de digitala svindyra. Orättvist att det ska vara så ;D

    Undrar om man förstör inseminationen om man har sex efteråt? Det kan det väl inte göra? Ju mer spermier desto ökad chans tycker jag. Vi hade det iaf hela kvällen sen. ;D

    Isadora: Hej! Kul att du oxå hittade hit! Jag vet inte hur många man får. Men vad jag har läst är det väl 3?! Jag hoppas verkligen att det ska ta sig snart... Är så otroligt psykist jobbigt detta. Fast det är ju bättre nu när man vet att man får hjälp. Mer kan man ju inte göra =)
    Min läkare sa att det är inte sååå större chans än naturligt sätt.. Men någon procentsats sa han inte. Alla läkare säger ju olika oxå, vad jag läst ;D

  • isadora81

    Hej lina och dujag!

    Det är trevligt att ha hittat hit till några som är uppe i samma sak. Vi har försökt i 1,5 år. Men jag bor i Sthlm så man behöver inte ha försökt mer än ett år för att ha rätt till utredning. Sen är jag inte så ung (31), iofs inte gammal heller. :)

    Jag har PCO och oregelbunden mens så därför sökte jag hjälp redan efter ett halvår. Så för oss har det gått relativt snabbt med att komma fram i kön till ivf tror jag. Jag hade egentligen remiss till ivf men doktorn där tyckte att vi skulle testa en gång med insemination eftersom det ändå inte hanns med ett ivfförsök denna cykel. Och det känns ju bra.

    10% låter inte som så hög chans. :( Då ska jag inte ha hoppet uppe.       

  • linaochliten

    Jag håller med dujagföralltid, ju mer spermier desto bättre måste det vara. Lite sugen man är på att försöka redan innan UL men sist sa de att vi skulle skydda oss fram till VUL ifall det är flera ägg på g så vi får ta det lugnt fram till måndag fast man bara vill börja redan innan

Svar på tråden "Oförklarlig barnlöshet" och insemination.