• Loriyana

    Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?

    Är lite på mode nu att stava lite vanligare namn på ett annorlunda sätt. Själv träffade jag en liten flicka idag som hette "Frejaw"...alltå det uttalades "Freja"men de stavade det F R E J A W. 

    Tror det är den märkligaste stavningen jag sett på ett vanligt namn. Vad har ni själva stött på? Vore kul att höra :)

  • Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?
  • kitkat
    jagäraf skrev 2013-02-07 00:14:18 följande:
    Uttalas alltså tjattarina eftersom ch framför a blir tjeljud

    PRECIS min åsikt! Stor skillnad mellan Katarina/Catarina och Chatharina.
    Koppkaka skrev 2013-02-07 00:19:41 följande:
    Chattar ina? Nej, hon har chattar färdigt.

    Hahaha! Chattar Ina?
  • Helle77
    Vulpecula skrev 2013-02-07 00:20:55 följande:

    Glöm inte att det är snyggare med grav accent än med akut. Chewhinnèz, således.
    ASGARV
  • Dagdrömmaren
    hallontroll skrev 2013-02-06 23:38:23 följande:

    För att personen är från Ungern? I så fall uttalas zs som j i franska.
    Tråden frågar om den konstigaste stavning jag sett, att det är ett utländskt namn förändrar inte det faktum att jag tycker det ser konstigt ut :P
  • Singoallaa
    Koppkaka skrev 2013-02-06 22:34:40 följande:
    Jag ser framför mig hur stackars Chewin blir mobbad i matsalen i skolan. Han tuggar lite högljutt och kompisarna skriker; "stop chewin' Chewin!" Chewin flyr till USA där han får bo i en låda i skogen pga att folk hånar hans namn, och tuggande. Chewin, the chewer.

    Haha, the chewin Chewbacca!
  • Singoallaa
    Sötsnöre skrev 2013-02-06 23:39:32 följande:
    På ungens förskola går en pojke som heter Wonderful, inget konstigt med stavningen iofs, menvadfan?! Finns även en liten tjej som heter Sultan (uttalas tydligen Sulttan)

    Jag hade en tjej i min klass som hette Comfort. Tänkte alltid på sköljmedlet!
  • Explora

    Jag känner en kvinna som stavar sitt namn Meryail men uttalar det Marielle, lite udda tycker jag.


    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Rasmus 010816 & Theo 090430 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Sieglinde
    Knyttan skrev 2013-02-06 19:46:20 följande:
    Vet inte om det har varit uppe än, men Trez för Therese kvalar in ganska högt upp för min del.
    Ja, det är klart WT. Har mycket dåliga erfarenheter av familjer där en dotter hetat det.
  • Sieglinde
    Pontmerci skrev 2013-02-06 19:45:49 följande:
    Ja, för Mikael/Michael är ju väldigt ovanligt...
    Nä, men den stavningen kommer ju just från biblisk grekiska. Det gör inte Charina... Drömmer
  • Sieglinde
    Lijkan skrev 2013-02-06 19:59:01 följande:

    haha va? Det är ju helt två olika namn ju!
    Var kommer det ifrån då, menar du..? Jag kollade nu, och Trez finns inte som namn (vilket inte hindrar en del föräldrar från att välja det ändå).
Svar på tråden Vad är det "konstigaste" stavningen på vanliga namn du stött på?