• Clearblue Expert

    Clearblue - fråga Jessica!

    Hej alla förhoppningsvis blivande mammor! :)

    Mitt namn är Jessica och jag jobbar för Clearblue.

    Jag är här för att hjälpa er med Clearblue-produkterna och svara på frågor kring ägglossning och graviditet. Vi har ett gemensamt mål och tillsammans ska vi lyckas!

    Ni får gärna presentera er!

    Ha en fin dag så hörs vi! :)

    Kramisar,
    Jessica

  • Svar på tråden Clearblue - fråga Jessica!
  • mammasusan

    Hej Jessica!

    jag tror att jag har fått ett svagt plus....såg en linje på CB 4dgr till bim, idag bim-2 tog jag ett nytt CB, vad  tror du?.....Isf blir det BF den 17/1 tror jag.....

    Jag mår väldigt bra förutom enorm yrsel, illamående, gasig, hungrig, lätt huvudvärk  & ont i ryggen som börjat idag.

    bim -4



    bim-2


     



    bim-2 trixad


     


  • Clearblue Expert
    Millini skrev 2013-05-07 17:08:27 följande:
    Om man missar att starta monitorn en dag, hur blir det då? En dag med mens?
    Hej Millini

    Jag är rädd att du måste specifiera vad du menar litet Glad

    Kram
    Jessica
  • Clearblue Expert
    mammasusan skrev 2013-05-11 17:05:07 följande:
    Hej Jessica!

    jag tror att jag har fått ett svagt plus....såg en linje på CB 4dgr till bim, idag bim-2 tog jag ett nytt CB, vad  tror du?.....Isf blir det BF den 17/1 tror jag.....

    Jag mår väldigt bra förutom enorm yrsel, illamående, gasig, hungrig, lätt huvudvärk  & ont i ryggen som börjat idag.

    bim -4


    bim-2


     



    bim-2 trixad


     



    Hej mammasusan

    Det ser ut som ett gränsfall. Det bästa vore om du väntar 3 dagar och utför ett nytt test. Om du verkligen är gravid borde detta vara tillräckligt för att komma upp på ett test.

    Viktigt att tänka på är urinkvalitén, att man inte dricker så stora mängder innan man testar då detta kan späda ut urinet.

    Lycka till!

    Kram
    Jessica
  • Mandyyy

    Hej!
    Tänkte testa äl test. Då vi försökt med kalender metoden, men inte lyckats ändå.
    När ska man börja testa? När man tror man har äl?
     

  • jabadabadoo

    Hej Jessica! Jag får tyvärr börja om, blir inget decemberbarn:( är det bara o starta om monitorn som vanligt sen igen??

  • Clearblue Expert
    jabadabadoo skrev 2013-05-13 12:15:15 följande:
    Hej Jessica! Jag får tyvärr börja om, blir inget decemberbarn:( är det bara o starta om monitorn som vanligt sen igen??

    Hej jabadabadoo

    Vad tråkigt, jag beklagar. Sänder en styrkekram till dig. Nalle

    Om du vill använda monitorn framöver är det bara att trycka på m-knappen runt önskad testtid mellan dag 1 och 5 i din cykel. Sedan är det bara att köra på!

    Kram
    Jessica
  • Clearblue Expert
    Mandyyy skrev 2013-05-13 12:01:45 följande:
    Hej!
    Tänkte testa äl test. Då vi försökt med kalender metoden, men inte lyckats ändå.
    När ska man börja testa? När man tror man har äl?
     
    Hej Mandyyy

    Om du testar med vårt digitala ägglossningstest finns det en tabell i bruksanvisningen du kan följa, beroende på hur lång din cykellängd är.

    Om du testar med andra ägglossningstest, kan du först fundera hur lång din menstruationscykel är normalt.

    Om vi tar t.ex. en 28 dagars cykel.
    Eftersom ägglossning sker ungefär 14 dagar före beräknad mens är det bra att testa FÖRE denna period eftersom LH stegringen (som åtminstone våra test söker efter) sker kort innan ägglossning och det är denna ökning vi vill snappa upp.

    Viktigt att komma ihåg är ju att det är väldigt sällan en kvinna har en konstant cykel som har samma längd varje månad. För att undvika att missa LH stegringen kan det vara bra att basera testningen på den kortaste cykeln man har haft i de senaste 6 månaderna ifall man råkar ha en kortare cykel just den månaden man börjar testa.

    Har du absolut ingen koll på hur lång din cykel har varit, kan du börja testa från dag 6 i din cykel. Du kan då behöva många test, så det kan vara en idé att vänta en cykel och räkna hur lång den är.

    Fråga om du inte hänger med. Glad 

    Kram
    Jessica
  • Beautifuldarkness

    Hej Jessica!

     Jag är väldigt ny med det här med att försöka bli gravid och jag har en fråga. Jag har försökt läsa mig till vissa men det blir så olika svar. Jag ber om ursäkt om min fråga är en eventuell upprepning men jag chansar ändå:

    * Ska man absolut vänta tills en dag efter beräknad mens innan man tar cb eller kan man ta det några dagar innan?

  • Clearblue Expert
    Beautifuldarkness skrev 2013-05-13 12:37:13 följande:
    Hej Jessica!

     Jag är väldigt ny med det här med att försöka bli gravid och jag har en fråga. Jag har försökt läsa mig till vissa men det blir så olika svar. Jag ber om ursäkt om min fråga är en eventuell upprepning men jag chansar ändå:

    * Ska man absolut vänta tills en dag efter beräknad mens innan man tar cb eller kan man ta det några dagar innan?
    Hej Beautifuldarkness

    Du kan testa med våra test 4 dagar innan beräknad mens, men du måste då komma ihåg att använda morgonens första urin (hormonkoncentrationen är bättre då).  Får du negativt, men du tror att du kan vara gravid ändå, kan du vänta tills beräknad mens och göra ett nytt test.  Ibland om man testar tidigt kan gravidhormonet inte ha hunnit öka tillräckligt för att komma upp på något test. 

    Hoppas det hjälpte Glad

    Kram
    Jessica
  • Mandyyy
    Clearblue Expert skrev 2013-05-13 12:36:33 följande:
    Hej Mandyyy

    Om du testar med vårt digitala ägglossningstest finns det en tabell i bruksanvisningen du kan följa, beroende på hur lång din cykellängd är.

    Om du testar med andra ägglossningstest, kan du först fundera hur lång din menstruationscykel är normalt.

    Om vi tar t.ex. en 28 dagars cykel.
    Eftersom ägglossning sker ungefär 14 dagar före beräknad mens är det bra att testa FÖRE denna period eftersom LH stegringen (som åtminstone våra test söker efter) sker kort innan ägglossning och det är denna ökning vi vill snappa upp.

    Viktigt att komma ihåg är ju att det är väldigt sällan en kvinna har en konstant cykel som har samma längd varje månad. För att undvika att missa LH stegringen kan det vara bra att basera testningen på den kortaste cykeln man har haft i de senaste 6 månaderna ifall man råkar ha en kortare cykel just den månaden man börjar testa.

    Har du absolut ingen koll på hur lång din cykel har varit, kan du börja testa från dag 6 i din cykel. Du kan då behöva många test, så det kan vara en idé att vänta en cykel och räkna hur lång den är.

    Fråga om du inte hänger med. Glad 

    Kram
    Jessica
    Tack för ditt svar!:)
Svar på tråden Clearblue - fråga Jessica!