• MillaQ

    Fler som försöker få barn efter 40...

    Fick idag veta att jag har lågt AMH värde- har 0,53 (det skulle visst vars över 0,7?)- vilket försvårar chanserna att få barn. Tillgången på ägg var bra men det där värdet betyder att det "blir svårt". Inte så konstigt gör jag är 41 år, fyller 42 i år.. Jag har två barn 9 och 11 år och är så lycklig att jag har dem. Ändå känns det sorgligt om det nu är "försent". Jag träffade min stora kärlek (som inte är barnens far) för mindre än ett år sedan och han har inga barn. Han är yngre än jag men det har inte varit ett problem (förrän nu då :'( ...) Vi har det så bra men det skulle vara så hemskt om han inte skulle få egna barn på grund av mig... Han längtar efter egna barn men säger att han aldrig vill ha nån annan än mig även om vi inte kan få barn. Den som mår sämst av det här beskedet idag är jag.. Anledningen att vi började kolla upp detta var att jag blev med barn i november och fick missfall i nionde veckan .. Skulle gärna ha kontakt med fler som försöker få barn i den här åldern...

  • Svar på tråden Fler som försöker få barn efter 40...
  • Tigrinna

    Hej MillaQ och alla andra i tråden! Jag hänger gärna på här. Är 42 år och har precis börjat med syskon-försök, har en son på snart 5 år som är mitt allt Solig . Efter en förlossningsdepression 2008 har jag kämpat mig tillbaka på alla sätt och inte förrän nu, flera år senare mår jag bra och känner livsglädje igen. Kan tillägga att min son alltid kom i första hand, även när jag mådde som sämst. Oavsett hur kasst jag mådde kom hans behov alltid först och vi har en jättefin anknytning, har fått oerhört mycket stöd av sjukvården; kurator, psykolog, BVC etc.

    Hade äl 26/2 och myste med mannen på kvällen Väntar på BIM 17/3 nu, spännande!

    Hur går det för er?

  • rudbeckia

    Välkommen Tigerinna.
    Jag är nu precis plussat efter IVF och hoppas att det håller i sig, så det blir ett syskon till sonen.

    Hur går det för er andra?

  • MillaQ

    Vad roligt att höra Rudbeckia! ð??? Håller tummarna!
    Och hej Tigerinna! Det låter ju som en bra sak att det inte är så länge sen du fick barn, din son. Min yngsta son är nio så det kan ju ha hänt massor sen dess i min kropp. Vi har bokat tid på privat klinik för att se om de vill hjälpa oss eller om de tycker vi har för dåliga odds.
    Är det förresten nån som vet hur mycket större chans man har om man gör äggdonation (utomlands) istället för IVA om man har lågt AMH? (0,53 har jag). På kliniken tyckte de att vi skulle vänta med att boka ÄD utomlands tills att de kollat på kliniken hur våra förutsättningar ser ut. AMH är inte det enda som spelar in sa de. Usch det känns som en kamp mot tiden...

  • annaba
    MillaQ - har inga konkreta siffror på hur exakt det skiljer sig mellan IVF och ÄD annat än det jag fått själv från vår läkare här hemma i Sverige som utredde oss och den läkare vi träffat i Riga för ÄD. Siffrorna är alltid en uppskattning utifrån den egna situationen. Mitt eget AMH ligger på 0,29 så något lägre än vad du har, alla övriga hormonvärden inom normalintervall (FSH, sköldkörtel etc.). Jag har också lågt antal antrala folliklar när man kontrollerar med ultraljud (färre än 3 per äggstock, vid IVF vill man oftast att antalet ligger över 5).

    AMH bör alltid kompletteras med ultraljud där gynekologen räknar antrala folliklar, d v s hur många potentiella äggblåsor som finns i äggstockarna och som har möjlighet att utvecklas till mogna ägg. De två värdena sammantaget ger en relativt bra bild av hur stor sannolikheten är att en IVF-stimulering kan ge mogna ägg att plockas för senare befruktning utanför kroppen.

    Med ett lägre AMH och/eller lågt antal antrala folliklar så är det troligt att du är vad man kallar en "low-responder" för IVF-stimulering, d v s att du sannolikt får ut ett lägre antal ägg per cykel, om ens några. Sen kan de äggen i och för sig vara av bra kvalitet, det går inte att säga något om utifrån vare sig AMH eller antalet antrala folliklar. Sannolikheten för lägre kvalitet på de ägg man får ut ökar med din ålder - ju yngre du är desto större chans att de är av god kvalitet och vice versa.

    För vår egen situation så ger läkarna oss 0-5% chans att lyckas med IVF med mina egna ägg och makens spermier, mest utifrån att sannolikheten att min kropp producerar några ägg vid stimulering är mycket låg. ÄD med färska embryon har en successrate på mellan 60-65%, något lägre för återföring av frusna embryon. Siffrorna är för kliniskt konstaterad graviditet (plus på stickan/positivt blodprov som visar stegring av HCG) och inte för födda barn.

    Har inte sett några konkreta siffror på antal fullgångna graviditeter där barn fötts, annat än att den är lägre än de 60-65% som anges ovan. MF-frekvens för "normala" graviditeter brukar anges till ca 20%, d v s att 4 av 5 kliniskt konstaterade graviditeter leder till att ett barn så småningom föds.

    För oss var valet relativt enkelt att gå direkt på ÄD med makens spermier istället för att försöka med IVF med den bilden vi fått från utredning och prover. Chansen att lyckas är bra mycket större där även om det naturligtvis inte finns några garantier med donerade ägg heller.
  • underverket 06

    MillaQ: Tror inte det spelar så stor roll vilket AMH man har om man gör ÄD. Du sätter ju in en annan kvinnas ägg i din kropp. Åldern har inte heller någon betydelse. ÄD kan man i vissa länder göra upp till 50 år o man har lika stor chans att lyckas ovavsett ålder tror jag. Det beror ju nästan bara på hur de ägg är som kvinnan donerat. Det hänger mest på äggen inte på hur de fäster etc. Tror chans att lyckas kan ligga på 40-50%, så chanserna är ju betydligt bättre än vid IVF om man är äldre.

  • Hoppas03

    Hej!

    Är gärna med här. Jag är 43.5 och har en pojke på 1 år och nu vill vi väldigt gärna ha ett syskon.

    MillaQ jag tror absolut att det kan fungera för dig trots ditt AMH värde. 0.53 är ju inte tipptopp men heller inte jätte dåligt.

    Jag träffade också min sambo sent och det känns som att jag inte haft något val att skaffa barn tidigare. Jag blev gravid nästan direkt  och mellan 40 och 41.5 blev jag spontant gravid 4 ggr men alla graviditeter slutade i tidiga missfall. Jag gnomförde en utredning som inte visade något fel på någon av oss. Fick dock levaxin mot hypotyreos. Valde sedan att pröva med IVF för då hade vi prövat allt tänkte vi. Jag hade då ett AMH-värde på 0.61. Genomförde två IVFER under våren som inte resulterade i något plus. Planerade för fet men kliniken hann stänga för sommaren så vi fick försöka på egen hand och tur var vål det för då blev vår son till. En månad innan jag blev 42 blev jag alltså spontant gravid för 5:e gången som resulterade i vår lilla prins

    I december genomförde vi vårt första fet för att försöka få ett syskon men det blev minus. Plussade på andra fet i januari men det blev missfall i för ett par veckor sedan. Om jag räknar med fet med fryst ägg som var nästan 42 år gammalt så har jag varit gravid 6 ggr mellan 40-42 med ett AMH på 0.62 dock bara en fullgången graviditet. Men detta bevisar att det kan gå trots lågt AMH 

    Vi har ett fryst embryo kvar som vi tänkte försöka med så snart mensen kommer i gång. Fungerar inte det får vi försöka själva. Jag har fått pergotime utskrivet och hoppas att det kan bidra till att det kommer ett guldägg till. Hoppas att det blir många plus i tråden!   
     
       
        

  • Tigrinna

    rudbeckia- stort GRATTIS till plusset, håller tummar och tår för dig!

    Hoppas03- så inspirerande, vad kul att ni fick er lille prins och kanske kommer det en till  

    Milla- måste ni vänta länge för att komma till privat klinik eller är det ganska korta väntetider?

    Själv går jag runt här med massa grav-symtom (som är misstänkt lika en rejäl PMS). Har varit supertrött senaste 1 1/2 veckan, molvärk, gråtmild etc. Brukar ha lite PMS men inte med bröst spända som meloner och molvärk redan 10 dagar innan mens! Så lite hopp finns det allt Ska snart testa tänkte jag.

  • MillaQ

    Tack för era svar allihop :) Känns så tröstande att läsa alla.

    Vad spännande Tigrinna, hoppas verkligen det är plus. Brukar man ha molvärk om man är gravid? Tror inte jag hade det när jag väntade mina killar men det är ju då länge sen. Hade ett MF i december men innan dess var spända och megastora boobs det enda tecknet.
    På kliniken fick vi tid för undersökning med ca en och en halv månads väntetid. Men sen vet jag inte hur lång tid det tar att få hjälp om de nu tycker att det är lönt att försöka. Har de stängt på sommaren sen ? Då kanske man inte hinner innan dess? Panik över hur tiden går ...

    Funderar på om man borde boka tid utomlands direkt. Är ju ganska dyrt att chansa på Ivf om det är så mkt lägre odds.

    Annaba- Hur valde ni klinik utomlands ? Blir det många resor till den kliniken i annat land som man valt ?

    Jösses hur blev det såhär, känner mig ju inte alls gammal... :S

  • Tigrinna

    Apropå ålder; jag läste att det inte alls var ovanligt i slutet på 18- och början på 1900-talet med födslar av kvinnor i 40-års åldern. Det finns i kyrkoböcker och man kan utläsa statistiken att många kvinnor fick flera barn efter 40, ändå upp till 48 och 49 års ålder (fanns ju heller inte preventivmedel . Sedan sjönk detta med folkhemmets entre på 30- och 40-talet. Man hade det bättre ställt och kunde skaffa barn tidigare. Pga bra sjukvård överlevde fler barn och man behövde inte skaffa så många, det fanns jobb redan när man gått ut real-skolan och man behövde inte vänta på "bättre tider". Idag anses man "gammal" när man skaffar barn över 40, märkligt, det är ju bara att hylla kroppen och fertiliteten om det går vägen! Dessutom lever mammor som skaffar barn efter 40 längre (googla på detta och du hittar statistiken). nää, gammal är man när man har rullator.

    Jag säger bara en sak till er; you go girl!!
     

Svar på tråden Fler som försöker få barn efter 40...