• Anonym (orolig)

    Hur lång tid tar det att cykla 1,5 km ungefär?

    Undrar eftersom jag måste hinna göra det på 30-40 min och sen gå ut med hunden en snabbis på några minuter när jag ska jobba i sommar. Funkar det?

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det att cykla 1,5 km ungefär?
  • sextiotalist

    Räkna med att du cyklar 15-20 km/h, dvs drygt 5 minuter.

  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-03-22 10:09:33 följande:
    Varför antar du det? Löjligt.

    Märkligt nog har jag däremot inga svårigheter i att förstå m/min även om det är en okonventionell enhet.
    Jag antar inte, det är fakta. Sorrry att jag har rätt. Igen.
    Att du går igång är också fakta och orsaken är ett antagande.
    Ditt fokus är således fel för att ...tadam... du känner dig träffad.

    Har du testat att tänka lite utanför boxen någon gång? Gör det.
    Du är nämligen ingen norm...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-03-22 10:16:13 följande:
    Jag antar inte, det är fakta. Sorrry att jag har rätt. Igen.
    Att du går igång är också fakta och orsaken är ett antagande.
    Ditt fokus är således fel för att ...tadam... du känner dig träffad.

    Har du testat att tänka lite utanför boxen någon gång? Gör det.
    Du är nämligen ingen norm...
    Du antar inte, men du skrev just att du antar? Du kan inte göra antagande om hur jag definierar tid och sedan påstå att dina antagande är fakta. Vad grundar du i så fall denna "fakta" på, och hur vederlägger du den?

    Jag är ingen norm, men det är inte du heller. Alltså är det fel att påstå "Man räknar aldrig hastighet i meter i minut eftersom det blir konstigt som du märker.". Personen som skrev inlägg #17 räknade uppenbarligen i meter per minut.

    Om du tror att jag går igång på något eller känner mig träffad tror du fel. Jag är för att lägga fram fakta, alltså säger jag ifrån när du påstår saker som är fel. Jag håller med om att det är en otraditionell enhet, men protesterar mot att den skulle vara omöjlig att begripa eftersom jag utan svårigheter förstod vad personen ville få fram.
  • Anonym

    Jag cyklar 1 mil på 30 min, när jag inte vill cykla så fort att jag blir svettig. Det är alltså ett tempo på 3 min/km, och således, om du inte är extremt långsam, borde du kunna cykla den sträckan på ca 5 min...

  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-03-22 10:38:57 följande:
    Woaw vilken svavelosande vägg.
    Jag har rätt igen att du gick igång och det gör man bara om man känner sig träffad.
    Det räcker gott för mig men fortsätt du spy ut dig svavelosande väggar av bladder som ingen ändå läser. Bara det känns bättre för dig så...
    Jag står fast vid det jag har sagt. Man kan uttrycka hastighet i meter per minut, även om det inte är en SI-enhet vilket författaren till inlägg #17 kanske inte var medveten om. Vad är det förresten som är svårt att förstå med enheten meter/minut?

    För att vara tydlig, jag är inte samma anonym som i inlägg #17, eller #18.
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-03-22 10:57:01 följande:
    Jag står fast vid det jag har sagt. Man kan uttrycka hastighet i meter per minut, även om det inte är en SI-enhet vilket författaren till inlägg #17 kanske inte var medveten om. Vad är det förresten som är svårt att förstå med enheten meter/minut?

    För att vara tydlig, jag är inte samma anonym som i inlägg #17, eller #18.
    Jaja du får fastslå precis vad du vill men mitt första inlägg kvarstår.
    Samt att jag har rätt.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • SolOchSnö
    Regnig måndag skrev 2013-03-22 07:08:01 följande:
    Normal gånghastighet är 6km/h vilket är 100meter i minuten eller 1½ steg i sekund ungefär.
    Man räknar aldrig hastighet i meter i minut eftersom det blir konstigt som du märker.
    Om vi ska vara såna så har jag aldrig någonsin sett någon räkna steg per sekund heller.

    Det är vettigt att välja de enheter som bäst beskriver det man är intresserad av. Att räkna i meter per minut gav en bra illustration av hur snabbt/långsamt man går om man hinner 1.5 km på 40 minuter. Det kallas även för rimlighetsanalys.
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-03-22 11:03:02 följande:
    Jaja du får fastslå precis vad du vill men mitt första inlägg kvarstår.
    Samt att jag har rätt.
    Jag förstår att du är övertygad om det.
    SolOchSnö skrev 2013-03-22 11:05:39 följande:
    Om vi ska vara såna så har jag aldrig någonsin sett någon räkna steg per sekund heller.

    Det är vettigt att välja de enheter som bäst beskriver det man är intresserad av. Att räkna i meter per minut gav en bra illustration av hur snabbt/långsamt man går om man hinner 1.5 km på 40 minuter. Det kallas även för rimlighetsanalys.
    Mycket bra uttryckt.
     
  • Regnig måndag
    SolOchSnö skrev 2013-03-22 11:05:39 följande:
    Om vi ska vara såna så har jag aldrig någonsin sett någon räkna steg per sekund heller.

    Det är vettigt att välja de enheter som bäst beskriver det man är intresserad av. Att räkna i meter per minut gav en bra illustration av hur snabbt/långsamt man går om man hinner 1.5 km på 40 minuter. Det kallas även för rimlighetsanalys.
    Steg per sekund är vedertaget där gånghastighet är viktigt.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • lollisen
    Anonym skrev 2013-03-22 06:57:36 följande:
    går du 1500 meter på 40 minuter?
    37,5 meter i minuten? det tar dig alltså en minut att gå förbi 7 parkerade bilar?
    wow.
    Regnig måndag skrev 2013-03-22 07:08:01 följande:
    Normal gånghastighet är 6km/h vilket är 100meter i minuten eller 1½ steg i sekund ungefär.
    Man räknar aldrig hastighet i meter i minut eftersom det blir konstigt som du märker.

    Jag tycker att ni är skitfåniga som sitter och dividerar om detta. Personen som går 1500 meter på 40 minuter går uppenbarligen otroligt långsamt och med det kan ni väl enas?
    Hastigheten är densamma, hur man än räknar ut det, eller hur? Ni kan väl enas om att ni inte är villiga att enas eller mötas på halva vägen liksom?
    Era messerschmitdts!

    Solen skiner och det är fredag! Hoppas att ni får en underbar helg! {#emotions_dlg.flower}Hjärta
    Jag har ADHD, alltså får jag bete mig precis hur fan jag vill! Okej!?
  • Kpax
    Regnig måndag skrev 2013-03-22 08:53:27 följande:
    Nej, man väljer inte själv enhet om man vill bli förstådd.
    Men vill man så hemskt gärna bli missförstådd väljer man helt själv och sen skyller man allt på andra att man blir kränkt. Tungan ute

    Jag antar att du mäter tid i solvarv per meter eller annat självvalt?

    Om man använder sig av Runkeeper och liknande har man Average Pace i öronen var tionde minut, och den mäter i min/km. Så för mig var det fullständigt begripligt :)
  • Regnig måndag
    lollisen skrev 2013-03-22 11:33:22 följande:

    Jag tycker att ni är skitfåniga som sitter och dividerar om detta. Personen som går 1500 meter på 40 minuter går uppenbarligen otroligt långsamt och med det kan ni väl enas?
    Hastigheten är densamma, hur man än räknar ut det, eller hur? Ni kan väl enas om att ni inte är villiga att enas eller mötas på halva vägen liksom?
    Era messerschmitdts!

    Solen skiner och det är fredag! Hoppas att ni får en underbar helg! {#emotions_dlg.flower}Hjärta
    Jädrans det är ju fredag!
    det har jag helt missat eftersom jag är hemma och sjukskriven.
    Tack för påminnelsen!

    *firar med en tupplur*
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (Pia)

    Måste ni göra det så komplicerat , Det tar runt 5 minuter punkt slut

  • Regnig måndag
    Anonym (Pia) skrev 2013-03-22 11:58:26 följande:
    Måste ni göra det så komplicerat , Det tar runt 5 minuter punkt slut
    Vad ska vi annars ha FL till? Förvånad
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Hur lång tid tar det att cykla 1,5 km ungefär?