• linnn89

    15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??

    Hej

    Som det står i rubriken. Som förälder ska man låta sin 15 årig son ta proteinpulver??? för att bygga muskler?? Min son tränar i gym några ggr i veckan plus att han spelar fotboll varje vecka. Han vill så gärna ta detta pulver men jag har ingen erfarenhet om detta och vilka nackdelar innebär detta. Snälla alla föräldrar och kunniga tipsa mig och ge mig era erfarenheter!!!

      

  • Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??
  • linnn89
    Lostpuppy skrev 2013-04-13 21:59:56 följande:
    Ge mig en källa på att det kan finnas ing. som är dopingklassade i proteinpulver! När har det hänt, hur många drabbade, vilken tillverkade och vilken försäljare. För under alla dessa åren jag testat määäängder med proteinpulver så har jag aldrig varit med om detta. Även vid kontroller på gym så är det alltid 1-3 som åker fast för att dom använder andra grejer, inte proteinpulver. 

    Så nä TS, lyssna inte på såna här inlägg för dom har noll koll. Om grabben vill testa proteinshakes, så köp hem ett till honom, låt honom prova och se hur det funkar. Se till att han äter ordentligt i övrigt med även mycket protein där.   

      

    hmm.. men njurar då??? vill inte att han ska få problem med njurar.. eller...
  • jashrinah
    Lostpuppy skrev 2013-04-13 21:59:56 följande:
    Ge mig en källa på att det kan finnas ing. som är dopingklassade i proteinpulver! När har det hänt, hur många drabbade, vilken tillverkade och vilken försäljare. För under alla dessa åren jag testat määäängder med proteinpulver så har jag aldrig varit med om detta. Även vid kontroller på gym så är det alltid 1-3 som åker fast för att dom använder andra grejer, inte proteinpulver. 

    Så nä TS, lyssna inte på såna här inlägg för dom har noll koll. Om grabben vill testa proteinshakes, så köp hem ett till honom, låt honom prova och se hur det funkar. Se till att han äter ordentligt i övrigt med även mycket protein där.   

      
  • Regnig måndag
    hon mot strömmen skrev 2013-04-13 21:47:11 följande:
    Jag hade sagt NEJ till detta, eftersom det kan finnas ingredinser som är dopingklassade utan att man är medveten om det. Sedan vet jag också att det görs rajden på gym med dopingkontroller. Det går tyvärr inte att skylla på andra eller vad som står på innehållsförteckning om man åker dit. Det är utövarens uppgift att hålla koll på vad man stoppar i sig. 

    Behöver man tillskott av proteiner så finns det andra bättre vägar att gå. Men det bästa är att skynda långsamt eftersom sonen fortfarande växer och kan tyvärr få problem med sin kropp på äldre dagar.  
    Tror snarare att de i så fall skyller på proteinet. Den som pillar ner steroider i pulvret är en död försäljare...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    linnn89 skrev 2013-04-13 22:05:14 följande:

    hmm.. men njurar då??? vill inte att han ska få problem med njurar.. eller...
    Har man normala njurar går det bra, det är min noja och det som gjorde mig tveksam som jag skrev om.

    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Twin Dad
    linnn89 skrev 2013-04-13 22:00:25 följande:

    Av  ren protien? det är såna saker jag är rädd för..
    Om man äter för mycket. Jag tror att livsmedelsverket rekommenderar 0.8-1 gram rent protein/kilo kroppsvikt. De som kör tung styrketräning äter 1,5-2g/kg. Jag tror att om du räknar på 1 gram/kg på din son finns låg/ingen risk för ökad belastning på njurar. Det står på nästan alla förpackningar hur mycket protein de innehåller. 100 gram kött innehåller t ex 20-25g rent protein lite beroende på vilken sorts kött det är såklart. Sätt dig med lite vanliga produkter och bildad dig en uppfattning om hur mycket protein din son kan få i sig på en dag och se om det är i underskott eller överskott. Pricker han mycket mjölk får han i sig en hel del protein där.
  • roffe

    Skulle proteinpulver vara så skadligt att man får njursvikt av en shake per dag, hade det ju inte fått säljas. Och så hade alla som tränat hårt och ätit detta dött av njursvikt. Jag vet inte om en enda som tränar på gym flera ggr i veckan som fått njursvikt. Och de flesta jag känner som tränar, tränar jävligt hårt. Dom är pigga, starka och friska. 

    Det där med att det är farligt för unga att träna och att man skulle t ex stanna i växten är bara skitsnack, det finns väl inte ens någon forskning som bevisar det påståendet utan är en myt som skapades för 50 år sedan eller något. Dagens forskning visar att träning är bra för barn och för vuxna, ökar självkänsla såväl som kroppsligt välmående, och gör att man håller sig frisk längre och lever längre. 

    Hur skulle annars elitidrottare bli längre än 160 cm, leva tills dom är gamla osv. Om det nu är så farligt att träna och äta proteiner menar jag :) 

  • Lostpuppy
    linnn89 skrev 2013-04-13 22:05:14 följande:

    hmm.. men njurar då??? vill inte att han ska få problem med njurar.. eller...

    Han kommer inte få problem med njurarna. Grabben ska väl inte bara dricka protein hela dagarna?
  • linnn89
    roffe skrev 2013-04-13 22:04:54 följande:
    Läs ingredienserna. I den ts länkade fanns inget olagligt. Det är proteinpulver, inte ett prestationshöjande medel vi talar om. 

    Antar en del syftar på det prestationshöjande som innehöll ett derivat på metamfetamin. Det hade väl inte hunnit bli narkotikaklassat i vårt land ännu iom man inte hade stött på det tidigare. 

    Handla på Life, då kan du prata med en som jobbar där. Eller gå in på ett gym och fråga vilket proteintillskott som skulle passa din grabb bäst.  

    mmm.. han har varit i en butik och personalen där rek en sorts men kan man lita på personalen i såna butiker?? jag tänker på att dom vill bara sälja produkten...
  • linnn89
    roffe skrev 2013-04-13 22:13:25 följande:
    Skulle proteinpulver vara så skadligt att man får njursvikt av en shake per dag, hade det ju inte fått säljas. Och så hade alla som tränat hårt och ätit detta dött av njursvikt. Jag vet inte om en enda som tränar på gym flera ggr i veckan som fått njursvikt. Och de flesta jag känner som tränar, tränar jävligt hårt. Dom är pigga, starka och friska. 

    Det där med att det är farligt för unga att träna och att man skulle t ex stanna i växten är bara skitsnack, det finns väl inte ens någon forskning som bevisar det påståendet utan är en myt som skapades för 50 år sedan eller något. Dagens forskning visar att träning är bra för barn och för vuxna, ökar självkänsla såväl som kroppsligt välmående, och gör att man håller sig frisk längre och lever längre. 

    Hur skulle annars elitidrottare bli längre än 160 cm, leva tills dom är gamla osv. Om det nu är så farligt att träna och äta proteiner menar jag :) 

    hur gammal e du??=)
Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??