• linnn89

15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??

Hej

Som det står i rubriken. Som förälder ska man låta sin 15 årig son ta proteinpulver??? för att bygga muskler?? Min son tränar i gym några ggr i veckan plus att han spelar fotboll varje vecka. Han vill så gärna ta detta pulver men jag har ingen erfarenhet om detta och vilka nackdelar innebär detta. Snälla alla föräldrar och kunniga tipsa mig och ge mig era erfarenheter!!!

• Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??
  • Regnig måndag
    roffe skrev 2013-04-13 22:13:25 följande:
    Skulle proteinpulver vara så skadligt att man får njursvikt av en shake per dag, hade det ju inte fått säljas. Och så hade alla som tränat hårt och ätit detta dött av njursvikt. Jag vet inte om en enda som tränar på gym flera ggr i veckan som fått njursvikt. Och de flesta jag känner som tränar, tränar jävligt hårt. Dom är pigga, starka och friska. 

Det där med att det är farligt för unga att träna och att man skulle t ex stanna i växten är bara skitsnack, det finns väl inte ens någon forskning som bevisar det påståendet utan är en myt som skapades för 50 år sedan eller något. Dagens forskning visar att träning är bra för barn och för vuxna, ökar självkänsla såväl som kroppsligt välmående, och gör att man håller sig frisk längre och lever längre. 

Hur skulle annars elitidrottare bli längre än 160 cm, leva tills dom är gamla osv. Om det nu är så farligt att träna och äta proteiner menar jag :) 
    Det var just det som gjorde att jag fattade att jag oroade mig i onödan. Men faktum kvarstår att det finns effekter på kroppen som inte är bara positiva, speciellt för vardagsmotionären som tar det utan eftertanke.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • roffe

Fast Life är ju hälsokosten. Dom säljer typ vitaminer och skoinlägg. Det är inte en knarklangare på gatuhörnet i slummen =)

Om dom ger dig dåliga grejer får dom dåligt rykte. Dom är alltså beroende av att ge bra råd och erbjuda bra produkter :)

• linnn89
    roffe skrev 2013-04-13 22:19:42 följande:
    Fast Life är ju hälsokosten. Dom säljer typ vitaminer och skoinlägg. Det är inte en knarklangare på gatuhörnet i slummen =)

Om dom ger dig dåliga grejer får dom dåligt rykte. Dom är alltså beroende av att ge bra råd och erbjuda bra produkter :)

hhhhh =)
  • linnn89

jag samlade info till min mamma som var orolig!! jag är nämligen syrran! =) hoppas ingen blir arg på mig.. =)   jätte snällt av er allihop för era tankar o tips.. ärligt så hade jag ingen info om detta.. blir ju inte helt klokt av denna tråden men kan lugna mamma lite i alla fall.... tack "roffe"

• Psychopath

Är väl inte värre att han tar proteinpulver än att han börjar äta massa mer kött. Billigare dessutom med pulver.

• sugrör

Proteinpulver är ner mald mat i pulver form som blandar antingen i vatten eller mjölk. Ser inte det farliga i det utan att det kan påverka hans ekonomi om han samtidigt ändå äter protein rik mat hemma som mamma lagar ihop.

• Arnold S

Det är ju bara mat i pulverform!! ingen fara. Köp och ät vettja!

Att överdosera med leverpåverkarn är sjukt långsökt, ingen risk.

Avis på 15 åringar som tränar seriöst. Jag får kämpa som en slav i sibirien för att ha en någorlunda muskulös kropp vid 36 års ålder...

• iakttagare

Njurarna kan ta skada! han skall bara äta som vanligt, mycket kött och grönt

• Tom Araya

Jag skulle inte uppmuntra barn till att bruka sådana produkter, inte för att de nödvändigtvis är farliga, utan för att de är dyra och sällan nödvändiga.

Som ung och fortfarande växande ska man vara lite försiktig med styrketräning, även om man vid 15-16 års ålder kan börja köra lite tyngre.

Lär grabben om hälsosam och näringsrik kost istället för att ta till kosttillskott.

Om grabben med tiden har behov av att träna hårdare och få i sig mer protein än vad som är möjligt via maten så kan man börja fundera på saken då.

• minst

Prata med skolsköterskan och be att få en remiss till en dietist. Han/hon kan säkert tillsammans med er räkna ut om sonen behöver tillskott med protein med tanke på hur mycket han tränar och äter av vanlig mat. De brukar vara duktiga på att se vad som behövs för att kroppen ska må bra! Lycka till

Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??