Du måste logga in för att svara i en tråd.

• linnn89

15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??

Hej

Som det står i rubriken. Som förälder ska man låta sin 15 årig son ta proteinpulver??? för att bygga muskler?? Min son tränar i gym några ggr i veckan plus att han spelar fotboll varje vecka. Han vill så gärna ta detta pulver men jag har ingen erfarenhet om detta och vilka nackdelar innebär detta. Snälla alla föräldrar och kunniga tipsa mig och ge mig era erfarenheter!!!

• Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??
  • skogsvitter
    snällochgla skrev 2013-04-14 08:13:18 följande:
    Spontant så känner jag ett motstånd mot pulver men tänker på hur Anna Skipper! i teve blandar pulverdrinkar hejvilt? 
    Sen när är Anna Skipper en förebild?! Hon är väl snarare ett skräckexempel på hur otroligt fel det kan bli när man sätter en galenpanna att leda ett hälsoprogram... visste inte att hon använder pulverdrinkar istället för riktig mat men det är ju då bara ytterligare en orsak att förkasta hennes galenskaper.
  • lia27

Folk är så okunniga när det gäller protein pulver! Inget som skadar Ts, vill din son ta det ser jag ingen anledning att inte tillåta det. Googla lite om protein pulver så vet du vad det handlar om. Eller varför inte gå in i en hälsokost affär och prata med dom som jobbar där...

• skogsvitter
    lia27 skrev 2013-04-14 08:30:15 följande:
    Folk är så okunniga när det gäller protein pulver! Inget som skadar Ts, vill din son ta det ser jag ingen anledning att inte tillåta det. Googla lite om protein pulver så vet du vad det handlar om. Eller varför inte gå in i en hälsokost affär och prata med dom som jobbar där...
    Det är snarare naivt att påstå att allt är helt ofarligt. Det finns en uppsjö nackdelar även med helt vanligt proteinpulver. Men att gå in i en hälsokostaffär och fråga om råd är givetvis det bästa om man ska köpa kosttillskott.
  • Selma1966

När man hört proffsen tala hävdar de snarare att proteindrinkar, energidrycker och annat behöver man bara när man tränar på elitnivå. Det gör vare sig till eller från för andra normala som tränar några ggr i veckan. Men vanligt proteinpulver lär heller inte skada. Så har han råd att köpa det själv är det väl lugnt. Men i gengäld är kolhydrater innan och protein i maten (typ mellanmål som kvarg) efter tillräckligt. Huvudsaken man stävjar att det går gör långt så han inte lockas att testa riktigt farliga preparat. Däremot mår man bättre av att äta något efter träningen, så är det lättare med en proteindrink än att ta med sig något ätbart så är det ju ok.

• skogsvitter
    Selma1966 skrev 2013-04-14 08:33:39 följande:
    När man hört proffsen tala hävdar de snarare att proteindrinkar, energidrycker och annat behöver man bara när man tränar på elitnivå. Det gör vare sig till eller från för andra normala som tränar några ggr i veckan. Men vanligt proteinpulver lär heller inte skada. Så har han råd att köpa det själv är det väl lugnt. Men i gengäld är kolhydrater innan och protein i maten (typ mellanmål som kvarg) efter tillräckligt. Huvudsaken man stävjar att det går gör långt så han inte lockas att testa riktigt farliga preparat. Däremot mår man bättre av att äta något efter träningen, så är det lättare med en proteindrink än att ta med sig något ätbart så är det ju ok.
    Tummen upp för den!
  • Trevligt
    Lostpuppy skrev 2013-04-14 00:33:15 följande:

Det som är dyrt för dig är inte dyrt för någon annan, jag köpte 4 kg protein för 599 kr, absolut inte dyrt.

Man ska inte vara försiktig, varför skulle man vara det? Det kvittar om han tar det i pulverform eller mat, förmodligen tycker han det är lättare att ta en shake efter träning än att ha med sig en köttbit.
    Då han tränar både gym och fotboll så tränar han hårt? 15 är den åldern allt spelar roll inom fotbollen. Så extra protein gör honom inget ont.

Grymt tråkigt med såna här inlägg som bara är massa bullshit.  
    Ditt inlägg höjde knappast kvalitén utan en riktig sänkare !
  • Trevligt

Skrämmande läsning, det finns ett enormt stort glorifierande av detta pulver.
    Vi hörde senast i veckan ang pulver med narkotiskt likt innehåll. 
    Öka upp måltiderna med ett par gram av kött, kyckling ( kött detta oxså ) grönsaker och bönor.
    Du får på detta sätt i dig nyttiga sunda goda och mättande proteiner.
    Proteinpulver är en ren och skär bluff, du har itne en aning om vad för annat som finns i detta pulver.
    Det som står på burken, är långt ifrån sanningen. 

• Trevligt
    Twin Dad skrev 2013-04-13 21:54:32 följande:
    Det finns skojare inom alla branscher tyvärr. Det man kan göra är att man kollar upp vad man köper och varifrån man köper det. Det finns ju många märken ett pulver kan ha från diverse tävlingsarrangörer och förbund där tester har gjorts på utövare som tagit exakt det tillskottet.
    Proteinpulver gör ingenting egentligen. Enda gången det är bra är om man har underskott på protein, vilket man lätt får när man tränar, oavsett ålder. 
    Är det inte mer sunt att äta en bit kött eller en grillad kyckling ?

• Regnig måndag
    Scratchy skrev 2013-04-14 01:07:35 följande:
    Proteinerna bryts ner i levern. Slaggprodukterna filtreras i njurarna. (Bara för att förtydliga... Flört )
    Ok, då har jag fattat fel. Tack för påpekandet.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Trevligt skrev 2013-04-14 08:55:06 följande:
    Är det inte mer sunt att äta en bit kött eller en grillad kyckling ?

Då måste man definiera vad "sunt" är och med tanke på djurhållningen och alla dess avigsidor är svaret inte självklart ja på din fråga.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden 15 åring som vill ta proteinpulver för att bygga muskler??