• Evighetsmaskin

    Invandring – en plusaffär för samhället?

    www.svt.se/nyheter/sverige/invandring-en-plusaffar-for-sverige
    Ja arbetskraft, inte asylvägen.


    Av någon anledning litar vi mer på vår gamla professor Jan Ekberg, än en ny ung man nere i EU som vi såg i TV.
    Enligt Ekberg hamnar vi på 1½-2% (1,75%) av BNP per år netto med avdrag för invandringens inkomster och lär vara runt 60 miljarder per år nu, men ska vara mkt mer enligt äldre kalkyler från olika akademiska källor. Samtidigt som vi snålar med vård skola omsorg mm så det gynnar SD.
    Det intressanta är istället asylinvandring för sig och vanlig invandring för sig, då Ekberg dragit av asylinvandringens kostnader med den vanliga invandringens inkomster, men arbetskraftsinvandrare har faktiskt inget med asylinvandringen att göra, så man hamnar högre än Ekberg.
     
    "OECD dribblar med siffrorna – hävdar att massinvandringen är en lönsam affär

    INVANDRINGENS KOSTNADER. Den internationella samarbetsorganisationen OECD har undersökt ekonomiskt plus och minus för invandringen i 27 länder och kommer genom kreativ sifferexercis fram till att den innebär en ekonomisk vinst för flertalet undersökta länder, om än en marginell sådan. Svenska medier drar därtill lönsamhetsväxlar på rapporten beträffande framtiden baserad på dagens invandringspolitik som OECD själva skriver inte är möjliga.


    Även för Sverige hävdar OECD, i motsats till alla andra utredningar som gjorts, att invandringen lönar sig. För några länder, bl.a. Tyskland, kommer dock OECD fram till ett minus, såvida man inte bortser från pensionsåtaganden för invandrarna. Gör man det går även Tyskland med vinst på invandringen enligt OECD. Att det i undersökningen här talas om pensionsåtaganden för östeuropéer som kom till landet direkt efter andra världskriget ger en ledtråd om hur OECD lyckas undvika röda siffror.


    Inte bara har man som vanligt kvittat närande inomvästlig invandring med tärande utomvästlig utan man har också utsträckt tidsomfånget så långt att den innefattar decennier när invandringen till mycket stor del bestod av närande arbetskraftsinvandring i motsats till dagens tärande asyl- och anhöriginvandring. Genom att ta med den för Sverige lönsamma invandringen de första decennierna efter kriget kan OECD även redovisa en positiv siffra för vårt land. Det handlar dock ändå om någon enstaka blygsam tusenlapp per år.


    Mer ärliga undersökningar inriktade på att redovisa prognoser och debet och kredit för dagens invandring i stället för att dra nytta av historiska fakta från en tid med en helt annan politik och profil på invandringen, visar att massinvandring är en enorm förlustaffär. För Sverige handlar det om i storleksordningen 50-100 miljarder kronor netto varje år. Och då talar vi endast om specifikt ekonomiska kostnader som endast utgör en del av problematiken.


    Till dessa kommer mer svårmätbara samhällskostnader som invandringens konsekvenser ger upphov till, exempelvis minskad trygghet när kriminaliteten och de sociala problemen ökar, minskad sammanhållning när den etniska/religiösa splittringen och balkaniseringen ökar, religiös radikalisering, kulturkrockar, urholkning av värdegrund med flera värden som handlar om medborgarnas livskvalitet men kan vara svåra att mäta i kronor och ören.


    Den som studerar OECD-rapporten närmare skall säkert finna fler kreativa räkneexempel och resonemang som förklaring till hur man kommit fram till sin politiska beställningsslutsats för att försöka undergräva den i många europeiska länder allt starkare kritiken mot den kraftigt ökande utomvästliga massinvandringen."


  • Svar på tråden Invandring – en plusaffär för samhället?
  • themia
    Dr Mupp skrev 2013-07-07 13:40:44 följande:
    De är du som hellre räddar de få som har råd att komma till Sverige med bekostnad på dem som blir kvar. Det är inhumant att tycka att ett ensamkommande flykting "barn" är viktigare än de 10 000 barn som aldrig har möjlighet att ta sig hit.
    Det är du som skapar den motsatsen.
    Det finns ingen motsättning mellan att hjälpa nödlidande här i Sverige och nödlidande i andra länder.
    Eller menar du att vi utan pardon ska skicka tillbaka en flyende människa till en säker död i sitt hemland?
     
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • overdose
    themia skrev 2013-07-07 21:56:44 följande:
    Det är du som skapar den motsatsen.
    Det finns ingen motsättning mellan att hjälpa nödlidande här i Sverige och nödlidande i andra länder.
    Eller menar du att vi utan pardon ska skicka tillbaka en flyende människa till en säker död i sitt hemland?
     
    Det finns en motsättning om resurserna är ändliga eftersom vi då måste prioritera.

    Riktigt hur man kan prioritera såsom du och en del andra gör, förstår jag faktiskt inte.

    Jag ska inte fördjupa mig i det eftersom ytterligare ett av mina inlägg då bara kommer att raderas :D

  • themia
    overdose skrev 2013-07-07 23:05:20 följande:
    Det finns en motsättning om resurserna är ändliga eftersom vi då måste prioritera.

    Riktigt hur man kan prioritera såsom du och en del andra gör, förstår jag faktiskt inte.

    Jag ska inte fördjupa mig i det eftersom ytterligare ett av mina inlägg då bara kommer att raderas :D

    Prioritera måste man alltid, men det innebär inte att man måste ställa två goda saker mot varandra.
     
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • overdose
    themia skrev 2013-07-07 23:17:13 följande:
    Prioritera måste man alltid, men det innebär inte att man måste ställa två goda saker mot varandra.
     
    Jo, och det görs ofta. Ta sjukvården till exempel. Vem ska få operationer i allmänvården?

    Tänk, det är som att du lever i en tvärtomvärld. Jag undrar om det är så för många.

  • Dr Mupp
    themia skrev 2013-07-07 23:17:13 följande:
    Prioritera måste man alltid, men det innebär inte att man måste ställa två goda saker mot varandra.
     
    Jo det är just det man måste göra. Så länge det inte finns en oändlig kassakista så måste de olika kostnaderna ställas mot varandra. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Gloryhole
    themia skrev 2013-07-07 23:17:13 följande:
    Prioritera måste man alltid, men det innebär inte att man måste ställa två goda saker mot varandra.
     
    Lever du i någon annan värld än oss andra? Du borde helt ärligt sluta att vara miljöpartist ty det tycks ha negativa effekter på det logiska tänkandet.
    Språktester är stolligheter / Mehmet Kaplan (MP)
  • themia
    Gloryhole skrev 2013-07-08 09:01:35 följande:
    Lever du i någon annan värld än oss andra? Du borde helt ärligt sluta att vara miljöpartist ty det tycks ha negativa effekter på det logiska tänkandet.
    Och detta var det  bästa du kunde prestera? Nalle
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Flash Gordon
    themia skrev 2013-06-30 19:41:00 följande:
    Jag är duktigt trött på alla dessa SD-supportrar som ständigt i tråd efter tråd tjatar om att invandringen kostar pengar. Och då menar man förstås flyktinginvandringen. (Jag har aldrig sett någon klaga när en polsk läkare flyttar hit för att fylla en läkartjänst som stått vakant i två år.)
    Vad är det för en plattskalle som fått för sig att flyktinginvandring ska vara lönsam?
    Flyktingar tar vi emot av humanitära skäl, inte för att tjäna pengar!
     
    Rapporten ifråga är inte begränsad till flyktingar utan omfattar all invandring och som helhet finns det inte en enda redovisad studie som ger plus på dagens invandring. 

    Ett par tusen kvotflyktingar däremot, som vi tar emot av humanitära skäl, kan säkert Sverige ta hand om på ett bra sätt.  
  • Dr Mupp
    Jamku skrev 2013-11-22 07:09:50 följande:
    Finns det någon uträkning där man skiljer det tärande asylmissbruket från den närande vanliga invandringen?
    nej, därför att man inte vill visa vad asylinvandringen kostar.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Invandring – en plusaffär för samhället?