• bedzie

    Extrem rädsla -knölar. Hjälp!!

    Hej!
    Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till så jag försöker skriva här och se om någon känner igen sig.

    För cirka två veckor sedan vaknade jag med halsont. Jag kände även en ömmande smärta utanpå halsen, på vänster sida där jag även kände en knöl. Hypokondriker som jag är började jag planera för min begravning. Jag besökte distriktssjuksköterska som kände på den och tog en snabbsänka. Sänkan låg under 5 och hon misstänkte en svullen lymfkörtel samt virusinfektion ( vid det laget hade jag även ont i visdomstand på vänster sida samt haft munsår).

    Sköterskebesöket lugnade mig och jag gick hem. En vecka gick och en kraftig förkylning bröt ut. Körteln var fortfarande svullen på ena sidan. Även halsmandeln var rejält svullen på vänster sida. Efter att ha googlat mina symptom (igen) gick jag tillbaka till distriktssjuksköterskan. Hon tog tempen på mig (hade 37.2) och snabbsänka igen. Sänkan var under fem och hon tog även halsprov som inte visade bakterier. Hon kände på halsen och bad mig avvakta, hon misstänkte virusinfektion såsom tidigare. Hon ville inte låta mig träffa läkare utan bad mig avvakta.

    Min oro blev inte stillad så jag bestämde mig att åka in till akuten (ville verkligen träffa en läkare!!). På akuten kände läkaren på halsen och tyckte att körteln inte kändes konstig och lovade mig att det jag var rädd för ( cancer) inte var orsaken till min svullna körtel. Han likaså misstänkte virusinfektion.

    Nu har det gått ca 4 dagar sedan jag träffade läkaren. Körteln är fortfarande kvar men jag kan känna en liten minskning samt att den blivit lite mjukare. Men eftersom jag blivit så rädd för knölar har jag börjat känna över hela kroppen och hittat en annan knöl ovanför underlivet, strax under magen. Jag kan känna andra små bulor där, men just en är lite hårdare och fastare än de andra. Jag har även en huggande smärta på vänster sida av bålen, mellan höft och revben. Det gör inte ont hela tiden men det hugger till ibland beroende på hur jag rör mig. Jag är sååååå rädd över att den bulan jag hittat mellan mage och underliv är cancer så jag håller på att bli galen! Bulan är liten som en ärta och hård, den rör sig inte och ömmar inte.

    P.s. Jag är nyss 24 år fyllda. Är inte gravid och har inga barn.

    Snälla kan någon svara mig om de känner igen sig i något av det jag skriver!!!


  • Svar på tråden Extrem rädsla -knölar. Hjälp!!
  • aurora1827

    Du skulle nog må bra av att läsa anatomi, lär dig om körtlar och även om andra senor, senfästen och annat som finns i kroppen. Dessutom kan man få fettknölar som växer precis vartsomhelst, jag har två stycken. Det är ganska liten sannolikhet att man skulle få cancer i form av en bula som dessutom sitter ytligt så att man kan känna den. Möjligtvis med undantag av bröstcancer.

    Plötsliga hugg beror i de flesta fall på senor eller muskler som sträcks lite konstigt. Men som sagt, information är bästa försvar, och då menar jag riktiga böcker, inte internetforum...

  • Minisen10

    Hej ts, vet att detta är en gammal tråd. men jag är 23 år ovh har också sånna knutor mellan magen/underlivet, ungeför vid troskanten och några ner på venusberget. Har du kollat upp detta? Jag tror de kan vara lymfkörtelar men oroar mig ändå Såå mycket. en är dessutom lite större men alla är rörliga och mjuka. Känns bara när jag ?letar? fram dom. Tacksam om du svarar. Kram! 

Svar på tråden Extrem rädsla -knölar. Hjälp!!