• HannaS83

    Jonatan/ Jonathan ?

    Tror att vi äntligen hittat namn till vår lilla kille som är beräknad till 12 nov! Det var VÄLDIGT svårt att komma överens! Men nu blir det nog Jonathan.. eller....Jonatan... vilken är finast? Sen måste vi bara komma på ett mellan namn med. Kan vara något lite ovanligare gärna med fin betydelse och som gärna får börja på J med! Nån som har något förslag? Syskon heter Lea och Mikael. Efternamnet är kort hårt och tyskklingande.

  • Svar på tråden Jonatan/ Jonathan ?
  • Rainbow gg
    Jonte76 skrev 2013-10-12 22:14:06 följande:
    Jag har ett "vanligt" efternamn som kan stavas på 4 olika sätt. Jag får alltid påpeka hur mitt efternamn stavas och annars blir det aldrig rätt. Samma sak när man pratar med företag och myndigheter och ska uppge sin emailadress. Därför gillar jag inte konstlade bokstäver i vanliga namn, kanske för att jag hela tiden får påpeka det på mitt eget namn.
    Jag har ett såntdär efternamn som alla tror att de vet hur det stavas. Som Andersson, Gunnarsson och alla andra 'son efternamn. Får alltid påpeka att mitt 'son efternamn bara har ett S. Alltså inte Anders-son utan Ander-son. Det är lika tråkigt det, med en bokstav för lite.
  • fluu

    Jag föredrar enklast möjliga, dvs Jonatan.

    Namn på j:

    Jakob
    John
    Jasper/Jesper
    Jesaja
    Joar
    Joel
    Julius/Julian
    Jeremia/Jeremias
    Jordan
    Justus

    Andra namn:

    Arthur
    Amos
    Aston
    Cornelius
    Castor
    Dante
    Elvin
    Filemon
    Florentin
    Gabriel
    Harry
    Herman
    Isidor
    Isak
    Kilian
    Kaspar
    Koray
    Leonard
    Manfred
    Mandus
    Sakarias
    Tristan
    Titus
    Valentin


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • HannaS83

    Först tänkte jag Jonatan, men upptäckte sedan att Jonathan är en mer vanlig stavning även i Sverige så blev lite osäker på vilken som var den " riktiga " stavningen... Vi bor inte i Sverige så folk kommer nog stava fel hela tiden ( precis som med Mikael ( Michael ) och Lea (Leah, L'ea) Men jag tänkte också lite att eftersom de andra 2 inte har h så skulle inte Jonatan ha det heller... ?

  • Rainbow gg
    HannaS83 skrev 2013-10-12 22:19:58 följande:
    Först tänkte jag Jonatan, men upptäckte sedan att Jonathan är en mer vanlig stavning även i Sverige så blev lite osäker på vilken som var den " riktiga " stavningen... Vi bor inte i Sverige så folk kommer nog stava fel hela tiden ( precis som med Mikael ( Michael ) och Lea (Leah, L'ea) Men jag tänkte också lite att eftersom de andra 2 inte har h så skulle inte Jonatan ha det heller... ?
    Nej men om det är så så kör utan H. Ska folk ändå stava fel på alla andra barnen så :D
  • Vintermorgon

    Jonathan stavas väl så pga att det är så det stavas (och uttalas) så på Engelska, precis som Arthur. Så det där h:et är inte helt onödigt, det är väl därför det är mer vanligt också.
    Jag föredrar med stumt h, eftersom Jonatan ser ut som en försvenskad form (vilket det är), och då känns det mindre "äkta".

  • Pissenisse

    Jonathan ser bäst ut. Den som tycker att det är krångligt har säkert jättesvårt för namn som Therese eller det konstiga e:et i slutet på Annelie.

  • HannaS83

    Jag tycker egentligen att det ser bäst ut med H. Men tycker ni det blir "fel" då jag valt utan h varianten på de andra barnens namn?

  • Jonte76
    HannaS83 skrev 2013-10-13 07:34:42 följande:
    Jag tycker egentligen att det ser bäst ut med H. Men tycker ni det blir "fel" då jag valt utan h varianten på de andra barnens namn?
    Hanna, det finns inget rätt eller fel.. bara tycke och smak. Välj det du och din respektive tycker är bäst, fel kan det nämligen inte bli
  • Vintermorgon
    HannaS83 skrev 2013-10-13 07:34:42 följande:
    Jag tycker egentligen att det ser bäst ut med H. Men tycker ni det blir "fel" då jag valt utan h varianten på de andra barnens namn?
    Nej det tycker jag inte :) När jag möter någon som heter Jonathan så antar jag att det är med h, första gången jag såg det utan h så trodde jag att det var felstavat.
Svar på tråden Jonatan/ Jonathan ?