• Anonym (ledsen.)

    någon som gjort abort i vecka 13-14?

    Jag har nyss fått reda på att jag är gravid och vid ultraljudet visade det sig att jag redan är i vecka 13 nu. Kommer att ha hunnit in i vecka 14 när aborten utförs.

    Det blir en medicinsk abort. Som jag fattar det får man då föda ut fostret? Kommer man att kunna se barnet? Vid tidigare abort så brukar det ju mest vara blodklumpar, men antar att det inte är samma när man gått så pass långt? Kan man se kön på barnet?

    Jag vill verkligen slippa se fostret. Det känns nog jävligt som det är och jag mår inte alls bra över den här situationen.

    Så någon som har erfarenhet av detta och kan beskriva lite hur det går till?

  • Svar på tråden någon som gjort abort i vecka 13-14?
  • Anonym (cc)

    Jag har gjort ett. v13+5
    Kan inte påstå att det blev något "födande" av foster.

    Var ute i korridoren och gick, här jag plötsligt nös och det resultera till ett foster i byxorna. Fick hjälp in för att "ta han om" allt, dom frågade om jag vill se (vilket jag ville) även om allt var sjukt blodigt så såg man allt.

    Något senare nös jag ut kakan, fick göra en skrapning efter det för att se att allt kommit ut.

    Hade ingen smärta överhuvudtaget. Har visserligen väldigt hög smärttröskel. Men fick även full dos morfin.

  • Anonym (Majssnok)


    Ja så här stor en den....

    Din bebis är nu 8.1 till 11.4 cm från huvud till stjärt, och väger omkring 52-68 gram. Storleken motsvarar ungefär en grapefrukt

    Jag har inte gjort abort så sent, så det kan jag ej uttala mig om.
  • Anonym (ledsen.)
    Anonym (cc) skrev 2013-12-18 16:23:00 följande:
    Jag har gjort ett. v13+5

    Kan inte påstå att det blev något "födande" av foster.

    Var ute i korridoren och gick, här jag plötsligt nös och det resultera till ett foster i byxorna. Fick hjälp in för att "ta han om" allt, dom frågade om jag vill se (vilket jag ville) även om allt var sjukt blodigt så såg man allt.

    Något senare nös jag ut kakan, fick göra en skrapning efter det för att se att allt kommit ut.

    Hade ingen smärta överhuvudtaget. Har visserligen väldigt hög smärttröskel. Men fick även full dos morfin.



    Tack för ditt svar. Jag hoppas det går lika bra för mig men att jag slipper se. Känns så vidrigt på något sätt, känns nog vidrigt att göra en såpass sen abort
  • Anonym (Majssnok)
    Anonym (ledsen.) skrev 2013-12-18 16:28:49 följande:


    Tack för ditt svar. Jag hoppas det går lika bra för mig men att jag slipper se. Känns så vidrigt på något sätt, känns nog vidrigt att göra en såpass sen abort
    Ingen kommer att tvinga dig att titta, 
  • Anonym (ledsen.)
    Anonym (Majssnok) skrev 2013-12-18 16:30:51 följande:
    Ingen kommer att tvinga dig att titta, 



    Nej det förstår jag. Men om det kommer så att det blir oundvikligt på något sätt tänkte jag.
  • Anonym (Majssnok)
    Anonym (ledsen.) skrev 2013-12-18 16:36:24 följande:


    Nej det förstår jag. Men om det kommer så att det blir oundvikligt på något sätt tänkte jag.
    Ja den risken finns ju förstås, Det går nog bra, kommer vara jobbigt ett tag men du känner ju själv vad som är bäst beslut för dig. 
  • Anonym (cc)
    Anonym (ledsen.) skrev 2013-12-18 16:28:49 följande:


    Tack för ditt svar. Jag hoppas det går lika bra för mig men att jag slipper se. Känns så vidrigt på något sätt, känns nog vidrigt att göra en såpass sen abort
    Eftersom du kommer ha "trosor" och binda på dig så är inte risken stor att du kommer se, eller så kommer det komma när du sitter på toaletten med potta (för man vill inte riskera att fostret hamnar i toaletten)
    Eftersom det kommer känna av att något stort kommer ut så kommer du säga till direkt och därefter är det bara att titta bort medans dom tar hand om allt.

    Fostret kommer även begravas anonymt på sjukhusets begravningsplats.
  • Anonym (ledsen.)
    Anonym (cc) skrev 2013-12-18 18:41:11 följande:
    Eftersom du kommer ha "trosor" och binda på dig så är inte risken stor att du kommer se, eller så kommer det komma när du sitter på toaletten med potta (för man vill inte riskera att fostret hamnar i toaletten)

    Eftersom det kommer känna av att något stort kommer ut så kommer du säga till direkt och därefter är det bara att titta bort medans dom tar hand om allt.

    Fostret kommer även begravas anonymt på sjukhusets begravningsplats.



    Okej det låter bra. Vill bara att det ska vara över nu... ska sterilisera mig sen. Vill aldrig uppleva detta igen!
  • Anonym (Ella)
    Anonym (cc) skrev 2013-12-18 16:23:00 följande:

    Jag har gjort ett. v13+5

    Kan inte påstå att det blev något "födande" av foster.

    Var ute i korridoren och gick, här jag plötsligt nös och det resultera till ett foster i byxorna. Fick hjälp in för att "ta han om" allt, dom frågade om jag vill se (vilket jag ville) även om allt var sjukt blodigt så såg man allt.

    Något senare nös jag ut kakan, fick göra en skrapning efter det för att se att allt kommit ut.

    Hade ingen smärta överhuvudtaget. Har visserligen väldigt hög smärttröskel. Men fick även full dos morfin.


    Hej! Jag skulle göra abort i vecka 11 men fick Corona så nu måste jag vänta till vecka 13.... känns fruktansvärt, du som gått igenom det och vet hur det är är det jätte obehagligt? Du hade sett fostret osv.. är det stort när det kommer ut?
  • ACLB

    Hej! Jag gjorde en medicinsk abort igår på grund av att fostret dött i magen (vi ville behålla det). Antar att du ska göra aborten på sjukhuset? Det fick jag göra (hade varit vecka 10, fostret dog för mindre än en vecka sen). Var jätteorolig för att se fostret men det behövde jag inte. Fick massa smärtlindring (och lugnande), både morfin men särskilt lokal bedövning i livmoderhalsen räddade mig, fick det varje timme i tre timmar för att jag hade så ont, den tog bort allt!! De trodde att smärtan var pga att fostersäcken var för stor för att komma igenom livmoderhalsen men barnmorskan lyckades vid ett tillfälle få hål på hinnan så fostervattnet rann ut, då blir ju säcken naturligt mindre. Två timmar senare hade det fortfarande inte hänt mycket (blödde knappt och smärtan hade avtagit), då gjorde de en till kontroll och barnmorskan lyckades lirka ut fostersäcken med foster! Sen kunde jag åka hem. Berätta för personalen om din oro så kommer de ge dig så mycket stöd de kan! Som sagt kan de försöka få ut det efter att det rört sig ner naturligt. Lycka till!

  • Anonym (Ella)
    ACLB skrev 2020-07-09 11:39:41 följande:

    Hej! Jag gjorde en medicinsk abort igår på grund av att fostret dött i magen (vi ville behålla det). Antar att du ska göra aborten på sjukhuset? Det fick jag göra (hade varit vecka 10, fostret dog för mindre än en vecka sen). Var jätteorolig för att se fostret men det behövde jag inte. Fick massa smärtlindring (och lugnande), både morfin men särskilt lokal bedövning i livmoderhalsen räddade mig, fick det varje timme i tre timmar för att jag hade så ont, den tog bort allt!! De trodde att smärtan var pga att fostersäcken var för stor för att komma igenom livmoderhalsen men barnmorskan lyckades vid ett tillfälle få hål på hinnan så fostervattnet rann ut, då blir ju säcken naturligt mindre. Två timmar senare hade det fortfarande inte hänt mycket (blödde knappt och smärtan hade avtagit), då gjorde de en till kontroll och barnmorskan lyckades lirka ut fostersäcken med foster! Sen kunde jag åka hem. Berätta för personalen om din oro så kommer de ge dig så mycket stöd de kan! Som sagt kan de försöka få ut det efter att det rört sig ner naturligt. Lycka till!


    Tråkigt att höra att det blev så för dig ?? Ja det blir på sjukhus... men är ju tyvärr redan i vecka 13 då... fostret är ju typ 7 cm långt... fy. Har du fött barn innan? Dom säger ju att det spelar lite roll vid själva utdrivandet... hade en abort tid i vecka 8+ några dagar. Fick då panik och ville tänka igenom det någon vecka till.. tyvärr så blev det bara värre nu då när jag blev sjuk i Corona och allting blev ännu mer framflyttat... nu blir det ju som en liten förlossning är jag rädd ???? inte direkt som en abort i vecka 7 eller 8.... man kan ju tyvärr inte spola tillbaka tiden har sådan ångest.
  • ACLB

    Nej har inte fött barn tidigare, möjligtvis det som gjorde processen svårare. Förstår vad du menar med liten förlossning men fostret kommer fortfarande vara rätt litet. Och som sagt kan personalen hjälpa och titta efter fostret och försöka hjälpa till att få ut det! Om det kommer ut när du sitter på toaletten så kommer du säkert höra/känna det och sen behöver du ju inte titta utan låta personalen göra det. Har en vän som var tvungen att abortera i v 20 och DET var en liten förlossning. Har du frågat om det är möjligt med skrapning?

  • Anonym (Ella)
    ACLB skrev 2020-07-09 19:01:13 följande:

    Nej har inte fött barn tidigare, möjligtvis det som gjorde processen svårare. Förstår vad du menar med liten förlossning men fostret kommer fortfarande vara rätt litet. Och som sagt kan personalen hjälpa och titta efter fostret och försöka hjälpa till att få ut det! Om det kommer ut när du sitter på toaletten så kommer du säkert höra/känna det och sen behöver du ju inte titta utan låta personalen göra det. Har en vän som var tvungen att abortera i v 20 och DET var en liten förlossning. Har du frågat om det är möjligt med skrapning?


    Förlåt var inte meningen att det skulle komma upp massa frågetecken. Jag fattar inte det där riktigt för jag ringde i vecka 11 och hörde mig för och då sa hon att det är medicinsk som gäller så sent, fast jag har en vän som fått skrapning i vecka 12. Fattar inte hur det kan vara så olika överallt.. men nu kom ju Coronan och låste mig två veckor här hemma så nu är det säkert ännu mera för sent för det är jag rädd
  • Anonym (Gjort det)

    Hej, jag har gjort en abort i vecka 15. Gjorde såklart ont men inte olidligt, man får morfin om man behöver. Skulle jag vara tvungen att göra det igen hade jag inte varit rädd inför det. Det riktigt jobbiga är att gå och vänta på det, det var tortyr.

  • Anonym (Gjort det)

    Hej, jag har gjort en abort i vecka 15. Gjorde såklart ont men inte olidligt, man får morfin om man behöver. Skulle jag vara tvungen att göra det igen hade jag inte varit rädd inför det. Det riktigt jobbiga är att gå och vänta på det, det var tortyr.

  • Anonym (Gjort det)

    Hej, jag har gjort en abort i vecka 15. Gjorde såklart ont men inte olidligt, man får morfin om man behöver. Skulle jag vara tvungen att göra det igen hade jag inte varit rädd inför det. Det riktigt jobbiga är att gå och vänta på det, det var tortyr.

  • Anonym (Ella)
    Anonym (Gjort det) skrev 2020-07-13 10:41:02 följande:

    Hej, jag har gjort en abort i vecka 15. Gjorde såklart ont men inte olidligt, man får morfin om man behöver. Skulle jag vara tvungen att göra det igen hade jag inte varit rädd inför det. Det riktigt jobbiga är att gå och vänta på det, det var tortyr.


    Förstår. Upplevde du det som en förlossning att du fick krysta ut ett barn? Får man fråga varför du gjorde aborten? Var det något fel eller ville du inte ha barn? Är såklart jobbigt oavsett och spelar väl ingen roll vad man har för anledning heller..
Svar på tråden någon som gjort abort i vecka 13-14?