• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Jag tycker Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti"
  • Digestive

    Men "obskyr främlingsfientlighet" kanske beskriver fenomenet bättre än rasism, rent generellt.

  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-06-24 17:04:19 följande:
    Varför bytte du nick, FMGA..
    Hur bar du dig åt när du kom fram till att jag låg bakom pseudonymen Anonym (självklart). Var det rentav så att du stod på ett ben och roterade samtidigt som du kacklade att "Alla måste buga sig för Åkessons briljans - och i samband med detta mottog du strålning som förkunnade att  Anonym (självklart) var FDFMGA.

    Du hade fel - men jag hoppas att du inte drattade omkull eller så under seansenTomte

    Och så brukar jag få frågan varför jag kallar SD toksektSkrattande
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • realist14
    Anonym (***) skrev 2014-06-24 17:10:50 följande:
    Med tanke på att du startat en tråd som heter "akta er för tiggare", så lyckas du inte ordentligt. Men du skulle väl aldrig erkänna att du drar alla över en kam? Fast du bedyrade i tråden att det bara gällde denna tiggare du hört talas om, så menar du ju ändå alla, eftersom du skrev så i din rubrik. Annars hade du ju bara varnat för just denna tiggare i just denna stad, eller hur?
    Det blir lite ogörligt att akta sig för "specifika" tiggare i det fallet.

    Jag kan inte skaffa fram bilder på alla som bevisligen är tiggare, be fok att printa ut dem för att ha dem i fickan och bläddra i innan de agerar.

    Såklart man får vara uppmärksam på alla med det beteendet som jag beskrev i den tråden, när de närmar sig, hur ska man annars göra menar du?

    Varna för den specifikt...jo eller hur.
    Hur tror du tongångarna hade gått om jag slitit upp mobilen och tagit en bild och lagt ut...oj oj....

    Så hur fasen ska man uttrycka det då och hur ska man göra. Det där med tiggare är ju så superkänsligt nu så det går ju liksom inte att öht antyda något negativt..

    Jag lade fokus på beteendet, antar att det är hyfsat vanligt när de stjäls, vilket jag också fått bekräftat i lite olika artiklar då det varnats.
    Och det var som sagt alla med det beteendet jag varnade för, inte bara den jag just såg givetvis..eftersom det inte hade varit möjligt utan en bild.

  • Anonym (***)
    realist14 skrev 2014-06-24 17:31:36 följande:
    Det blir lite ogörligt att akta sig för "specifika" tiggare i det fallet.

    Jag kan inte skaffa fram bilder på alla som bevisligen är tiggare, be fok att printa ut dem för att ha dem i fickan och bläddra i innan de agerar.

    Såklart man får vara uppmärksam på alla med det beteendet som jag beskrev i den tråden, när de närmar sig, hur ska man annars göra menar du?

    Varna för den specifikt...jo eller hur.
    Hur tror du tongångarna hade gått om jag slitit upp mobilen och tagit en bild och lagt ut...oj oj....

    Så hur fasen ska man uttrycka det då och hur ska man göra. Det där med tiggare är ju så superkänsligt nu så det går ju liksom inte att öht antyda något negativt..

    Jag lade fokus på beteendet, antar att det är hyfsat vanligt när de stjäls, vilket jag också fått bekräftat i lite olika artiklar då det varnats.
    Och det var som sagt alla med det beteendet jag varnade för, inte bara den jag just såg givetvis..eftersom det inte hade varit möjligt utan en bild.
    Varför inte bara varna för tjuvar? Varför måste du specificera dom?

    Du hade invändningar när någon bytte ut tiggare mot tonåringar, men det är ju samma sak, eller hur? Men du tillhör ju dom som gärna pekar ut folk med nationalitet och hudfärg.
  • realist14
    Anonym (***) skrev 2014-06-24 17:37:59 följande:
    Varför inte bara varna för tjuvar? Varför måste du specificera dom?

    Du hade invändningar när någon bytte ut tiggare mot tonåringar, men det är ju samma sak, eller hur? Men du tillhör ju dom som gärna pekar ut folk med nationalitet och hudfärg.
    Tjuvar i största allmänhet? Ja vad hade det hjälpt? Allt från inbrottstjuvar till ficktjuvar....???

    Detta beteende från tiggare har resuterat i att många blivit av med mobiler på uteserveringar, är väl inget att hyckla om det. Det är inte min privata lilla åsikt/tolkning utan något som det som sagt stått om i olika artiklar flera gånger.
    Själv har jag sett det mer än en gång.

    Ja det var en som sett en tonåring en gång sno en mobil, jag minns det. Hade kunnat köpa den jämförelsen om jag inte hade läst om detta problem med mobilstölderna så mycket och inte hört talas om det öht och inte sett det själv mer än denna enda gång.
    Men nu var det ju som sagt inte så...så då blev jämförelsen lite fånig.
    Är väl inget som blir till ett stort problem förrän det upprepas flera gånger.

    Upplevde nog den och några andras kommentarer mer som att - ok problemet finns, men vi får fasen inte prata om det.

    Slutligen- nämde i den tråden inget om nationalitet- eller hudfärg.
    Om du tolkar in ordet "tiggare" i annat än vad jag utryckligen skrev, så är det nog du som övertolkar...men det är ok, det brukar vara så när det ämnet ska avhandlas
  • FDFMGA
    Jeaninne skrev 2014-06-24 17:04:19 följande:
    Varför bytte du nick, FMGA..?
    Ytterligare ett svar, efter att jag läst igenom inlägget från anonym (självklart.

    Tack för att du har så höga tankar om mig att du trodde att jag var författaren. Jag önskar att jag vore, eftersom inlägget enligt min mening är ett av de bästa som skrivits om SD på Familjeliv. Hoppas att det inte bara var "SD-sekten" som fick dig att tro att jag var författaren.

    Hursomhelst, så förtjänar inlägget att återges många, många gånger. Jag blir faktiskt nyfiken på vilken fast signatur som döljer sig bakom anonymiteten. Jag skulle kunna gissa eller starta en tråd om vem det kan vara som skriver och argumenterar så jävla bra - men det vore ju mot FL:s regler.

    Så jag nöjer mig med att klippa in inlägget än en gång:

    _________________________________________________________________
    Anonym (självklart)

    SD försöker naturligtvis omdefiniera både sig själva och hjälpligt hålla en balans mot det man historiskt definierar som rasism.

    Tack vare en förvånansvärt skicklig retorik har man lyckats lura relativt många människor att det inte är rasism man bygger sin politik på utan "omtanke" och "oro" för sitt kära moderland.

    Förr var retoriken inriktad på att "de tar våra jobb" men det blev knepigt att då hävda att de var en kostnad så man har slutat påstå att invandrare tar våra jobb, nu är de istället parasiter som inte jobbar.

    Kärnan i retoriken och framgången i att värva väljare är dock fortfarande förenklingen av verklighetsbeskrivningarna.

    Det är som kattmynta för "vanligt folk" som inte orkar läsa onödigt komplicerade texter, ledare och debattartiklar. Man vill ha ett parti som talar i enkla oneliners, som säger "hur det är".
    Genom att dessutom måla upp hotbilder och motbilder som (ibland) är komplicerade att vederlägga garderar man sig mot att dessa "lätta" väljare går till botten med förenklade "fakta" och söker sanning.
    Har man en gång låtit sig övertygas om att SD är "sanningsbärare" som slåss mot pk-maffian som tydligen av någon outgrundlig anledning vill förstöra Sverige.. ja, då släpper man allt kritiskt tänkande och hänger på, jublar och (rent symboliskt) sträcker ut högerarmen när flocken gör så.

    Ett exempel på retorik och påståenden  som får SD-sekten att mumla, nicka och säga "JUST DET!" är ett uttalande en bit upp:

    (inte ordagrant men innebörden):
    Det är inte pk att kritisera romer som tigger men "vanliga" (dvs. svenska/finska) uteliggare/hemlösa/tiggare bryr man sig inte om. Dessa skiter vi i och låter vara..

    Detta är ett försöka att framställa "etablissemanget" som svenskfientliga, av någon anledning skulle alltså uppskattningsvis 85% av Sveriges befolkning aktivt motarbeta svenskar för att vi "älskar romer" mer.. Så till den grad att vi ger en massa pengar till romer men misshandlar övriga hemlösa/uteliggare.
    Detta är inte bara inofficiellt utan sanktioneras av politiska företrädare.

    Ok, vad är då belägg/bevis för detta:
    - Det finns inga ledarartiklar som talar om att vi ska försöka förbättra, ta hand om och värna om våra "egna" uteliggare/tiggare/hemlösa.

    Sånt här får SD-sektens medlemmar att "gilla", hålla med, jubla och nöjt konstatera: "Fan vad bra, sånt här vågar ingen annan prata om."
    Hur många av dessa ägnar ens en tanke åt att kolla hur det ligger till?
    - Troligen konstaterar man (lite snabbt) att man aldrig läst en sån artikel och därmed är det bevisat. Case closed!

    Bra jobbat propagandaminister Göring!

    Problemet är att det nu finns möjlighet att ta reda på fakta och det tar inte många minuter att hitta tusentals (ja 1000-tals) artiklar och ledarinlägg som lyfter problemet, som pekar på hur omänskligt vi behandlar våra hemlösa och att det behövs en nationell samling för att solidariskt hjälpa dessa människor som har det svårt.

    Det är en ren lögn och 100% bullshit att det skulle finnas nån slags politisk enögdhet som vill värna romer men inte övriga uteliggare/tiggare/hemlösa..

    Däremot låter sånt jättebra när man vill få SD-sekten att jubla..

    Min fråga till dig som ev. känner igen dig (några stycken här som köpte lögnen - helt okritiskt): 
    Känner du dig inte lite lurad när någon spelar på dina känslor, din rädsla och din (troligen) relativt svaga sociala/ekonomiska situation?

    De ljuger för att få dig upprörd - så att du kan lägga en röst och ge dem makt.

    Inte nog med detta utan de bygger hela sin "sanning" på att det finns ett "vi" och ett "dom" som på något oundvikligt sätt måste leda till katastrof om man bjuder in, lär känna varandra, lär av varandra och utvecklas sida vid sida.

    Självklart är SD ett rasistiskt parti.
    Man bör absolut rösta på dem - om man är rasist.
    Jag tror faktiskt att SD är det bästa av de rasistiska partierna, SP och några andra är inte särskilt kompetenta politiskt och kommer inte lyckas förändra.

    Ge SD din röst om du på sikt vill rensa Sverige från utlänningar, begränsa utbyte, stänga gränser så mycket det går. Om du tror på att vi klarar oss bäst själva och kan ställa oss utanför den globalisering som inte "angår oss". En social, kulturell och ekonomisk inavel som ska få får ekonomi och välfärd att blomstra.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Anonym (nazisvin)
    realist14 skrev 2014-06-24 16:43:21 följande:
    Självklart har du rätt i det, och om jag gillar eller anser något, så utgår jag inte med automatik från att varken "många" eller "alla" gör det..givetvis. Sådan jäkla hybris har jag inte

    Men om jag hör en sak extremt ofta...så ja då törs jag utgå från att det är fler som tycker så....
    Och om jag då stannar vid det...och inte börjar irra iväg om att ALLA gör/tycker, så är jag ju inte ute och cyklar, utan har bara tagit till mig av mångas ord.
    Förstår  inte vad för skit det ska kunna komma ur det. 
     

    Ok, säger du att många då kan jag köpa det, det är ok, att säga även om jag tycker att det är bra om man betonar just att det gäller en del och inte alla inom gruppen, just för att undvika att andra börjar generalisera om den gruppen.
    Men då bör man också ha på fötterna att det gäller just många.

    Det jag vände mig mot ursprungligen var att du använde argumentet att det skulle vara värre att bli kallad för rasist än pk, för att du hade hört många klaga över att ha blivit kallade rasister.
    Men det säger ju ingenting, det kan lika gärna vara så att dom som blir kallade pk inte är lika känsliga.
    Nu tror jag inte att det är så enkelt men det går att vända hur som helst.
    Och dessutom tycker jag det är irrelevant hur det uppfattas, poängen var att det är lika oförskämt att använda epitetet pk som det är att använda epitetet rasist i en diskussion, enda skillnaden är ju att man faktiskt kan fastställa att någon är rasist om den uttrycker sig rasistiskt, men du kan aldrig fastställa någons motiv till att vara pk, om inte den personen själv säger att det är så.

    Nu släpper jag den här tråden, den är offtopic och jag tror inte vi kommer längre här, det var från början enbart ett sidospår för att påvisa att båda sidor är lika goda kålsupare när det gäller vulgärargumentation och att pålägga andra epiteter.
  • Anonym (nazisvin)
    Jeaninne skrev 2014-06-24 17:04:19 följande:
    Varför bytte du nick, FMGA..?
    Men hej igen du, hur var det nudå, var du nazist?
    Varför vill du inte svara på det?
    Ett ickesvar är också ett svar vet du, men du får en chans här att förklara dig.
  • Anonym (nazisvin)
    FDFMGA skrev 2014-06-24 17:15:30 följande:
    Hur bar du dig åt när du kom fram till att jag låg bakom pseudonymen Anonym (självklart). Var det rentav så att du stod på ett ben och roterade samtidigt som du kacklade att "Alla måste buga sig för Åkessons briljans - och i samband med detta mottog du strålning som förkunnade att  Anonym (självklart) var FDFMGA.

    Du hade fel - men jag hoppas att du inte drattade omkull eller så under seansenTomte

    Och så brukar jag få frågan varför jag kallar SD toksektSkrattande

    Javisst är det fantastiskt hur en del tror sig kunna veta saker, du är anonym självklar, och jag är Digestive och realist på samma gång.
    Det är nästan så man börjar undra vad dom tar för att få sån fantasi. Skrattande
  • Anonym (nazisvin)
    FDFMGA skrev 2014-06-24 20:23:17 följande:
    Ytterligare ett svar, efter att jag läst igenom inlägget från anonym (självklart.

    Tack för att du har så höga tankar om mig att du trodde att jag var författaren. Jag önskar att jag vore, eftersom inlägget enligt min mening är ett av de bästa som skrivits om SD på Familjeliv. Hoppas att det inte bara var "SD-sekten" som fick dig att tro att jag var författaren.

    Hursomhelst, så förtjänar inlägget att återges många, många gånger. Jag blir faktiskt nyfiken på vilken fast signatur som döljer sig bakom anonymiteten. Jag skulle kunna gissa eller starta en tråd om vem det kan vara som skriver och argumenterar så jävla bra - men det vore ju mot FL:s regler.

    Så jag nöjer mig med att klippa in inlägget än en gång:

    _________________________________________________________________
    Anonym (självklart)

    SD försöker naturligtvis omdefiniera både sig själva och hjälpligt hålla en balans mot det man historiskt definierar som rasism.

    Tack vare en förvånansvärt skicklig retorik har man lyckats lura relativt många människor att det inte är rasism man bygger sin politik på utan "omtanke" och "oro" för sitt kära moderland.

    Förr var retoriken inriktad på att "de tar våra jobb" men det blev knepigt att då hävda att de var en kostnad så man har slutat påstå att invandrare tar våra jobb, nu är de istället parasiter som inte jobbar.

    Kärnan i retoriken och framgången i att värva väljare är dock fortfarande förenklingen av verklighetsbeskrivningarna.

    Det är som kattmynta för "vanligt folk" som inte orkar läsa onödigt komplicerade texter, ledare och debattartiklar. Man vill ha ett parti som talar i enkla oneliners, som säger "hur det är".
    Genom att dessutom måla upp hotbilder och motbilder som (ibland) är komplicerade att vederlägga garderar man sig mot att dessa "lätta" väljare går till botten med förenklade "fakta" och söker sanning.
    Har man en gång låtit sig övertygas om att SD är "sanningsbärare" som slåss mot pk-maffian som tydligen av någon outgrundlig anledning vill förstöra Sverige.. ja, då släpper man allt kritiskt tänkande och hänger på, jublar och (rent symboliskt) sträcker ut högerarmen när flocken gör så.

    Ett exempel på retorik och påståenden  som får SD-sekten att mumla, nicka och säga "JUST DET!" är ett uttalande en bit upp:

    (inte ordagrant men innebörden):
    Det är inte pk att kritisera romer som tigger men "vanliga" (dvs. svenska/finska) uteliggare/hemlösa/tiggare bryr man sig inte om. Dessa skiter vi i och låter vara..

    Detta är ett försöka att framställa "etablissemanget" som svenskfientliga, av någon anledning skulle alltså uppskattningsvis 85% av Sveriges befolkning aktivt motarbeta svenskar för att vi "älskar romer" mer.. Så till den grad att vi ger en massa pengar till romer men misshandlar övriga hemlösa/uteliggare.
    Detta är inte bara inofficiellt utan sanktioneras av politiska företrädare.

    Ok, vad är då belägg/bevis för detta:
    - Det finns inga ledarartiklar som talar om att vi ska försöka förbättra, ta hand om och värna om våra "egna" uteliggare/tiggare/hemlösa.

    Sånt här får SD-sektens medlemmar att "gilla", hålla med, jubla och nöjt konstatera: "Fan vad bra, sånt här vågar ingen annan prata om."
    Hur många av dessa ägnar ens en tanke åt att kolla hur det ligger till?
    - Troligen konstaterar man (lite snabbt) att man aldrig läst en sån artikel och därmed är det bevisat. Case closed!

    Bra jobbat propagandaminister Göring!

    Problemet är att det nu finns möjlighet att ta reda på fakta och det tar inte många minuter att hitta tusentals (ja 1000-tals) artiklar och ledarinlägg som lyfter problemet, som pekar på hur omänskligt vi behandlar våra hemlösa och att det behövs en nationell samling för att solidariskt hjälpa dessa människor som har det svårt.

    Det är en ren lögn och 100% bullshit att det skulle finnas nån slags politisk enögdhet som vill värna romer men inte övriga uteliggare/tiggare/hemlösa..

    Däremot låter sånt jättebra när man vill få SD-sekten att jubla..

    Min fråga till dig som ev. känner igen dig (några stycken här som köpte lögnen - helt okritiskt): 
    Känner du dig inte lite lurad när någon spelar på dina känslor, din rädsla och din (troligen) relativt svaga sociala/ekonomiska situation?

    De ljuger för att få dig upprörd - så att du kan lägga en röst och ge dem makt.

    Inte nog med detta utan de bygger hela sin "sanning" på att det finns ett "vi" och ett "dom" som på något oundvikligt sätt måste leda till katastrof om man bjuder in, lär känna varandra, lär av varandra och utvecklas sida vid sida.

    Självklart är SD ett rasistiskt parti.
    Man bör absolut rösta på dem - om man är rasist.
    Jag tror faktiskt att SD är det bästa av de rasistiska partierna, SP och några andra är inte särskilt kompetenta politiskt och kommer inte lyckas förändra.

    Ge SD din röst om du på sikt vill rensa Sverige från utlänningar, begränsa utbyte, stänga gränser så mycket det går. Om du tror på att vi klarar oss bäst själva och kan ställa oss utanför den globalisering som inte "angår oss". En social, kulturell och ekonomisk inavel som ska få får ekonomi och välfärd att blomstra.
    Eller hur, jag kan bara instämma, det är ett mycket, mycket bra inlägg, inte utan att jag blir nyfiken jag också
Svar på tråden "Jag tycker Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti"