• ugnspannkakan

    Vid vilken ålder ska ungdomar sommarjobba

    Eftersom många i Sverige har en tendens att försköna barnarbete undrar jag vid vilken ålder ni på FL anser är lagom att börja ha sommarjobb?

  • Svar på tråden Vid vilken ålder ska ungdomar sommarjobba
  • ursula
    Aniiee skrev 2014-07-01 00:03:09 följande:
    Det trodde jag sa sig självt att "innan" var "innan" "Förr började man jobba heltid 6 dagar i veckan med 2 veckors semester vid 13-14 år"
    Jag tror fortfarande inte att barn hade anställningar och var avlönade vd 4 år
  • korralin
    Aniiee skrev 2014-07-01 00:04:13 följande:
    Vem ska då betala pryl X som du så gärna vill ha? Mamma och pappa?
    som sagt - måste en ha cash så måste en ha cash. har vårdadshavaren/na möjlighet att betala så tycker jag dock att de/n ska göra det. 
    att fungera i ett kapitalistisk system lär sig ungarna i alla fall.
    BELLA CIAO
  • ursula
    korralin skrev 2014-07-01 00:07:31 följande:
    som sagt - måste en ha cash så måste en ha cash. har vårdadshavaren/na möjlighet att betala så tycker jag dock att de/n ska göra det. 
    att fungera i ett kapitalistisk system lär sig ungarna i alla fall.
    Båda mina barn har bra skidor som jag betalat men när de ville ha nya som kostade 9000 kr fick de jobba ihop de pengarna
  • korralin
    ursula skrev 2014-07-01 00:11:52 följande:
    Båda mina barn har bra skidor som jag betalat men när de ville ha nya som kostade 9000 kr fick de jobba ihop de pengarna
    ok? tack för informationen eh? eller va.
    BELLA CIAO
  • Aniiee
    ursula skrev 2014-07-01 00:05:10 följande:
    Jag tror fortfarande inte att barn hade anställningar och var avlönade vd 4 år
    Avlönade? Aldrig i helvete. Barn behöver ingen lön.... (nu resonerar jag altså som de gjorde på 16-1700-talet. Håller med gör jag INTE). Vid 7-årsåldern kunde de få en veckoslant, uppgående till kanske vad i dagens penningvärde skulle uppgå till ungefär 50 öre.

    Som sagt, lite arbetarhistoria kanske?
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Aniiee

    Sen så kan vi absolut gå till 1900-talet om du vill. Barn innan 13-14årsåldern arbetade och tjänade absolut pengar på 1900-talet. Min mormor, till exempel.


    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Aniiee
    korralin skrev 2014-07-01 00:07:31 följande:
    som sagt - måste en ha cash så måste en ha cash. har vårdadshavaren/na möjlighet att betala så tycker jag dock att de/n ska göra det. 
    att fungera i ett kapitalistisk system lär sig ungarna i alla fall.
    Ja, och så lär de ju sig ansvar och sånt dravel också..... totalt onödigt......
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • ursula
    Aniiee skrev 2014-07-01 00:23:16 följande:
    Avlönade? Aldrig i helvete. Barn behöver ingen lön.... (nu resonerar jag altså som de gjorde på 16-1700-talet. Håller med gör jag INTE). Vid 7-årsåldern kunde de få en veckoslant, uppgående till kanske vad i dagens penningvärde skulle uppgå till ungefär 50 öre.

    Som sagt, lite arbetarhistoria kanske?
    om man hjälper till i hushållet s är inte det arbete och det kan småbarn göra även idag
  • Aniiee
    ursula skrev 2014-07-01 00:29:23 följande:
    om man hjälper till i hushållet s är inte det arbete och det kan småbarn göra även idag
    Jag pratar INTE om hushållsarbete, hemma med mamma. Jag pratar om fabriksarbete, främst, men även gårdsarbete av olika slag. 
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • korralin
    Aniiee skrev 2014-07-01 00:26:09 följande:
    Ja, och så lär de ju sig ansvar och sånt dravel också..... totalt onödigt......
    ........alltså att jobba är inte enda sättet att lära sig ta ansvar. jobb är rent av ett sjukt dåligt sätt att lära sig ta ansvar. 
    BELLA CIAO
Svar på tråden Vid vilken ålder ska ungdomar sommarjobba