• Anonym (fattig)

    Soc delar ut liserbergsbiljetter

    Fick veta idag att soc i Göteborg Soc delar ut liserbergsbiljetter (inträde och åkpass) till familjer med försörjningsstöd. Är det rätt? Ska verkligen det ingå i skälig levnadsstandard? Och bekostas av skattemedel?

    Min familj har inte råd att gå på Liseberg. Vi har inte försörjningstöd, men lever runt normen för tillfället pga sjukdom och föräldraledighet.

  • Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter
  • Anonym (anonym)
    Anonym (G) skrev 2014-07-03 10:03:30 följande:
    Jag vet redan att Lisebergs besöket i princip är "gratis" om man tycker att ett par hundra tusen är ingenting. Men det är inte frågan.

    Även om det handlat om flera miljoner så hade folk tyckt att det varit rätt och då måste jag undra hur man i ett andetag tycker att det skärs ner i välfärden men i ett annat tycker att det är bra att man slänger ut pengar på roligheter?

    Jag misstänker att det är mycket pengar som rinner igenom på socialkontoren på saker som inte är nödvändiga. 

    Jag tycker att vi har haft en fantastiskt land där vi värnar om folk, men det har gått till överdrift. Om man nu vill dela med sig till allt och alla så borde ju åtmindstone dom som betalar kalaset får vara med och bestämma vart pengarna ska gå.

    Det finns ingen öppenhet hur Sverige använder sina pengar, varför är det så undrar jag?
    Verkar vara  helt ok att arbetslösa vistas hos anordnare för 5000 kr per månad plus försörjningsstöd eller max
    10 000 kr netto för att sitta vid dator och surfa som jag just nu gör eller syssla med mindfulness år ut och år in utan att det leder till arbete, det är 35 000 människor som gör detta varje dag i sysselsättningsfasen, gissa hur mycket dessa pengar hade kunnat ge i omsorg, skola och vård det är nämligen 5 miljarder bara i anordnarbidrag varje år.
  • Anonym (G)
    Hypnotica skrev 2014-07-03 10:04:48 följande:
    INGEN har tagit flera miljoner till detta. Liseberg SÄNKER dessa inträden+åkband.

    Hur svårt kan det vara att göra en snabbgoogling eller läsa det som postats i tråden??
    Hur svårt kan det vara och läsa mina kommentarer? JAG VET REDAN ATT DET HANDLAR "BARA" OM ETT PAR HUNDRA TUSEN.

    Men oavsett om det kostat flera miljoner så hade flera ändå tyckt att det var ok.
  • Jeaninne
    Anonym (anonym) skrev 2014-07-03 09:19:37 följande:
    Bara Fas3 kostar 5 miljarder per år så nog läggs det pengar på att människor ska ut i jobb dessvärre floppar alla dessa åtgärder.
    Fast jag tycker att man glömmer i debatten, att de allra flesta faktiskt trivs på sina FAS 3-platser. Det har gett ett mervärde i deras liv, att komma ut och träffa andra människor på dagarna, ha några att prata och fika med... Och många hittar nya sidor av sig själva, när de får syssla med något kreativt. (På studieförbunden får ju "fasorna" ofta välja bland ett stort antal kreativa aktiviteter.)

    Vuxna lever ju inte heller av bröd allena, utan det kan vara värt att satsa en del på att folk ska må bättre. Och i den mån folk fuskar med bidragen fast de egentligen inte VILL jobba, så är det bra att de ser att de måste göra något annat i stället. För då kan de lika gärna söka riktiga jobb.
  • Jeaninne
    tobbe01 skrev 2014-07-03 09:21:33 följande:
    Det enda man kan göra som enskild individ för att hindra att välfärden fortsätter att nedmonteras är att lägga rätt röst i valkuvertet i höst. Vilken det är bör man fundera på rejält.
    Ja, det är ju inte så svårt i och för sig...  Drömmer
  • Jeaninne
    Anonym (G) skrev 2014-07-03 09:44:22 följande:
    Jag tycker att det är fantastiskt med FL. I många trådar så gnälls det över hur dåligt det är i Sverige, men i nästa andetag så är det ju jättebra att ta flera miljoner från tex barn och gamla för att lägga på fattiga barnfamiljer.

    Hur ska Svensken ha det? Vi kan inte ha behålla kakan och samtidigt äta upp den.

    Med tanke på PISA resultatet, så har jag förstått att många inte förstår hur ett samhälle är uppbyggt. Man förstår inte att det bla är skattepengar som gör att barn kan gå gratis i skolan, att vi kan ha så billig sjukvård, att man kan få hjälp när man inga pengar har. Att  vi kan vara hemma länge med barn och få betalt för det osv..

    Ju fler som jobbar desto mer pengar i skattkassan, dessto färre som jobbar desto mindre pengar i kassan. 

    Men Lisebergsbesöket var uppskattat....
    Men käre värld. Vet du hur mycket flyktingmottagningen kostar..? Protestera mot den i stället! Det silas mygg och sväljs kameler...
  • Anonym (G)
    Jeaninne skrev 2014-07-03 10:24:27 följande:
    Men käre värld. Vet du hur mycket flyktingmottagningen kostar..? Protestera mot den i stället! Det silas mygg och sväljs kameler...
    Fast nu kan du inte diskutera flyktingmottagningen, då blir det rasistiskt.
    Vem tror du uppbär mest socialbidrag?
  • Anonym (anonym)
    Jeaninne skrev 2014-07-03 10:21:56 följande:
    Fast jag tycker att man glömmer i debatten, att de allra flesta faktiskt trivs på sina FAS 3-platser. Det har gett ett mervärde i deras liv, att komma ut och träffa andra människor på dagarna, ha några att prata och fika med... Och många hittar nya sidor av sig själva, när de får syssla med något kreativt. (På studieförbunden får ju "fasorna" ofta välja bland ett stort antal kreativa aktiviteter.)

    Vuxna lever ju inte heller av bröd allena, utan det kan vara värt att satsa en del på att folk ska må bättre. Och i den mån folk fuskar med bidragen fast de egentligen inte VILL jobba, så är det bra att de ser att de måste göra något annat i stället. För då kan de lika gärna söka riktiga jobb.
    De flesta trivs inte alls på sina platser, det gjordes en undersökning för några år sedan 800 svarade på frågan om de var nöjda med arbetsförmedlingens insatser svaret på den frågan har omtolkats till att de var nöjda med sin
    placering hos anordnare. Frågan ställdes aldrig om de var nöjda med att vara på sysselsättningsplats.

    Jag har varit på ett studieförbund jag där fanns inga kreativa aktiviteter förutom om man ville göra ett eget projekt som inte kostade några pengar.

    De flesta trivs inte på sina platser men en del är nöjda att de inte hamnat på secondställen där de är tungt fysiskt arbete och i princip stämpelklocka, klart man är nöjdare om man inte befinner sig i lokaler man inte får lämna utan att stämpla ut och be om lov för att exempelvis gå till tandläkare och dessutom slipper jobba in tandläkarbesöket.

    Eftersom många i sista fasen är över 50 år så bör de väl redan ha lärt sig att umgås och fika har de inte gjort det så är det sådana människor som inte är så bra på den sociala biten och kommer inte lära sig detta fäör att de ska umgås under tvång.

    Nu har ju detta program sågats av skaparen själv, av Borg och av Centerpartiet det har uttryckligen sagts att det inte blev speciellt bra men att man måste lägga pengarna på något det har alltså kastats bort miljarder på något fullständigt värdelöst istället för att dessa pengar kunde använts till att tex anställa några av de 3000 arbetslösa undersköterskor som istället suttit och surfat på nätet hor anordnare på heltid vars barn på Fl inte ens unnas att få en dag på Liseberg.
  • Anonym (LÄS !)
    Anonym (G) skrev 2014-07-03 10:20:22 följande:
    Hur svårt kan det vara och läsa mina kommentarer? JAG VET REDAN ATT DET HANDLAR "BARA" OM ETT PAR HUNDRA TUSEN.

    Men oavsett om det kostat flera miljoner så hade flera ändå tyckt att det var ok.
    Är du " dum eller " som vi säger i Göteborg !

    Kan du inte " knö in " lite fakta i skalpen ?

    Innan du " tjötar hål i huvudet " på oss normalbegåvade ta reda på fakta och tro inte att du kan sakfrågan. Demon
  • Anonym (LÄS !)
    Anonym (a) skrev 2014-07-03 08:00:37 följande:
    Ja man undrar verkligen! Men vissa tänker inte praktiskt och rationellt utan råkar man bli med barn (för att man inte haft råd att lösa ut P-pillren? eller köpa kondomer) så är det kalla fakta och att göra en snabb abort i tidigt stadium är för enkelt och man har inte råd att ta bussen upp till sjukhuset? Så lindar man sin unge i babyfilt från myrorna? Bland asylsökande kan det ev finnas religiösa skäl att inte göra abort så de får ofta flera barn fast de fått utvisningsbeslut och är "gömda". Det är ju en situation som åtminstone skulle göra mig helt ointresserad av sex och barnalstring.
    Hoppsan här var det fördomar, en sann SD anhängare ??Tyst
  • Hypnotica
    Anonym (G) skrev 2014-07-03 10:20:22 följande:
    Hur svårt kan det vara och läsa mina kommentarer? JAG VET REDAN ATT DET HANDLAR "BARA" OM ETT PAR HUNDRA TUSEN.

    Men oavsett om det kostat flera miljoner så hade flera ändå tyckt att det var ok.
    Ett par hundra tusen för 11.500 inträden???

    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter