• Forumvärd

    Amorterar du på ditt bostadslån

    Bankföreningen kommer nu med nya krav på den som tar ett nytt bostadslån.Du måste amortera om belåningsgraden är högre än 50%.
    Amorterar du på dina bostadslån i dagsläget?

    Rösta och diskutera gärna i tråden vilka konsekvenser du tror det här kan få för gemene man. Är det bra eller dåligt?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amorterar du på ditt bostadslån
  • Lena

    Så länge låg amorteringsgrad är okej så tycker jag det är okej. Vi amorterar och har en takt som gör oss skuldfria på 50år.

  • SpanskaFlugan

    Ja, amorterar någon tusenlapp per månad trots att belåningsgraden är under 50%. Men eftersom jag planerar att köpa hus inom en snar framtid så ser jag det mest som ett sparande inför det.

  • Grande Rock

    Inte kontinuerligt, men en och annan klumpsumma pyttsar jag in när jag anser mig ha högre buffert än jag behöver


    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Common sense

    Jag amorterar 2 500 kronor i månaden.

    (Lån 1 mille, belåningsgrad klart över 50%)

  • violan

    Vi amorterar 5000 kr i månaden och extraamorterar så fort vi har möjlighet. Vi vill såklart få så billigt boende som möjligt genom att lånen minskar.

  • Butterscotch

    Ja, vi amorterar.

    Hur tänkte Bankföreningen nu? Från deras hemsida:

    "Många hushåll bygger inte upp den buffert som kan vara nödvändig att ha om de ekonomiska förutsättningarna förändras. Därför kommer vi att gå ett steg till så att fler bolånetagare amorterar på sina lån, säger Thomas Östros."

    På vilket sätt är tvångsamortering en "buffert" att använda om de ekonomiska förutsättningarna förändras? Amortering är en form av sparande, ja, men det är ju en ganska låst typ av sparande. Hur stor chans är det att banken låter en ta ut sitt "sparande" om ens ekonomiska förutsättningar ändras genom att man t ex blir arbetslös eller sjukskriven?

  • Anonym (Lollo)
    Butterscotch skrev 2014-10-07 20:12:28 följande:

    Ja, vi amorterar.

    Hur tänkte Bankföreningen nu? Från deras hemsida:

    "Många hushåll bygger inte upp den buffert som kan vara nödvändig att ha om de ekonomiska förutsättningarna förändras. Därför kommer vi att gå ett steg till så att fler bolånetagare amorterar på sina lån, säger Thomas Östros."

    På vilket sätt är tvångsamortering en "buffert" att använda om de ekonomiska förutsättningarna förändras? Amortering är en form av sparande, ja, men det är ju en ganska låst typ av sparande. Hur stor chans är det att banken låter en ta ut sitt "sparande" om ens ekonomiska förutsättningar ändras genom att man t ex blir arbetslös eller sjukskriven?


    Ja, jag förstår inte heller hur han tänker. Buffert är det viktigaste att spara till.
  • SpanskaFlugan
    fridlyst skrev 2014-10-07 20:00:32 följande:

    nä, det är ju lite som att kasta pengar i sjön


    Hur menar du? För varje krona du amorterar sänker du din ränta och för lägre boendekostnad, hur kan det vara att kasta pengar i sjön?
Svar på tråden Amorterar du på ditt bostadslån