• guchi

    Novell

    Har ni några förslag på teman så här på rak arm ?
    Jag har skit kass fantasi, men skulle vilja skriva en novell.


    Har en kass och hastigt nedkrafsad idé som jag skulle kunna publicera här om någon är intresserad av att läsa den och ge bättre förslag och ändringar i den.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-09 22:18
    För den som inte vet hur man börjar med att skriva en novell:
    Jag vill alltså få idéer om handling, miljö och budskap.)

    Huvudhandlingen ?
    Vad ska novellen handla om? Denna handling blir den ?röda tråden? i novellen. Håll dig till denna handling utan större sidospår.

    Slutet ?
    Handlingen används för att bygga upp till historiens höjdpunkt, där den vänder och börjar närma sig slutet. Bestäm hur novellen ska sluta och tänk på vilken handling och höjdpunkt som ska leda dit.

    Titel ?
    när du vet vad novellen ska handla om kan du börja fundera på en titel. Kommer du inte på någon direkt kan du hitta på en senare i skrivandet.

    Rollfigurer ?
    Kom fram till vilka rollfigurer som ska finnas med. Tänk på att det ska vara intressanta personer som fångar läsarens intresse.

    Miljö ?
    Var utspelar sig novellen? Se även här till att välja en miljö som du beskriver och ger liv. Det underlättar att ta en miljö som du känner väl till, då blir det lättare att göra en bra beskrivning.

    Budskap ?
    En novell måste inte ha ett budskap, men det kan göra den mer intressant för läsaren. Det kan också underlätta när du ska skriva slutet om du har ett budskap som du vill föra fram.

    Vill du veta mer om hur man skriver en novell kan du läsa här:
    http://läxhjälp.nu/guider/svensktexter/tips-skriva-novell/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-09 22:22
    Länken fungerade inte, provar igen:
    http://läxhjälp.nu/guider/svensktexter/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-09 22:25
    Sista försöket:
    larare.at/svenska/moment/texttyper/texttyper.html
    Klicka vidare i texten "Läs mer om hur man skriver en novell."
  • Svar på tråden Novell
  • Alexandre Nayle

    Skriv en novell om........Niklas Strömstedt! Novellen kan handla om hur du träffade Niklas Strömstedt på tunnelbanan och han berättade för dig hur det är att vara Niklas Strömstedt osv...

  • guchi
    Alexandre Nayle skrev 2014-11-09 21:20:11 följande:
    Skriv en novell om........Niklas Strömstedt! Novellen kan handla om hur du träffade Niklas Strömstedt på tunnelbanan och han berättade för dig hur det är att vara Niklas Strömstedt osv...
    Seriöst ?
  • guchi

    Det skulle jag kalla personlighetsskildring,  intervju eller reportage.

  • Alexandre Nayle
    guchi skrev 2014-11-09 21:28:49 följande:
    Seriöst ?
    Ja, du ville ju att jag skulle brainstorma.

    Eller okej, såhär: det kan handla om att du går på en konsert med Niklas Strömstedt, du sitter i främre raden, utbyter blickar och känner att du får connection med honom. Efter spelningen approachar han dig och ni går ut och tar en öl, och han berättar för dig om sitt liv och hur det är att vara Niklas Strömstedt....
  • guchi
    Alexandre Nayle skrev 2014-11-09 21:39:59 följande:
    Ja, du ville ju att jag skulle brainstorma.

    Eller okej, såhär: det kan handla om att du går på en konsert med Niklas Strömstedt, du sitter i främre raden, utbyter blickar och känner att du får connection med honom. Efter spelningen approachar han dig och ni går ut och tar en öl, och han berättar för dig om sitt liv och hur det är att vara Niklas Strömstedt....
    Ok, en tonårsnovell om jag bara kan byta ut Strömstedt mot någon mer anonym artist. Det skulle kunna funka, men vad är dramat, att det bara var en dröm alltihopa och att 13 åringens hjärta är i spillror ?
  • guchi

    En äldre pensionerad man bestämmer sig för att gå ut och köpa fisk i saluhallen. På vägen hem träffar han på olika personer han kommer i konversation med, glömmer fisken och får återkomma. När han gör det börjar en relation och en vänskap han inte kunde anat. Man blir aldrig för gammal för kärlek och de lagade fisk i alla sina dagar... ?

  • Alexandre Nayle

    Vet du, jag är trött på Niklas Strömstedt, han är dum.

    Här är ett annat förslag: varför inte skriva om en stressad, kuvad och deprimerad kontorsråtta som är på gränsen till en total härdsmälta. Beskriva världen ur hans ögon, och känslan när han befinner sig en tom kaffeautomat från kokpunkten.

    Lite Stephen King ...skt.

  • guchi
    Alexandre Nayle skrev 2014-11-10 00:33:16 följande:
    Vet du, jag är trött på Niklas Strömstedt, han är dum.

    Här är ett annat förslag: varför inte skriva om en stressad, kuvad och deprimerad kontorsråtta som är på gränsen till en total härdsmälta. Beskriva världen ur hans ögon, och känslan när han befinner sig en tom kaffeautomat från kokpunkten.

    Lite Stephen King ...skt.
    Umm, det skulle lätt kunna bli en kåseri.
  • Alexandre Nayle
    guchi skrev 2014-11-10 00:36:24 följande:

    Umm, det skulle lätt kunna bli en kåseri.


    Ja, varför inte!

    Och jag fick lära mig ett nytt ord :D
  • guchi

    Är det oetiskt av mig att läsa anonyma berättelser i det känsliga rummet i syfte för att hämta inspiration till en novell som jag kanske kommer att även publicera i framtiden ?

Svar på tråden Novell