• MeAndBaby

    Reaktion efter försök med mjölkprotein?

    Min dotter, 3 mån, har ammats mjölkproteinfritt från start pga kolik "i släkten" (jag hade det samt min son). För några dagar sen prövade vi att ge henne Nan 1 på en matningsked, alltså knappt en tesked i mängd. För att se om hennes mage tålde mjölk nu trots allt, och om jag skulle kunna börja äta som vanligt. Reaktionen som blev (om det var från denna sked Nan??) är att hon vaknar vid 5-5:30 och skriker, verkar ha ont och är lite pruttig. Även vud 22-23 de första dagarna. Bajsar inte som förut utan mer sällan per dag och lösare, nästan gulgrönt.

    Dock är hon förkyld också, så vet inte vaf som orsakar min inte lika harmoniska bebis. Men det känns som att det är mjölken.

    Vad tror ni? Nån som fått dessa symptom när ni provat med mjölk och bebis inte klarat av det?

  • Svar på tråden Reaktion efter försök med mjölkprotein?
  • Mandelskorpan

    Hej! Ersättning är rätt kraftigt för de små jmf amning är i alla fall min erfarenhet, alltså även för de dom inte har överkänslighet. Om du avvaktar tills magen är som vanligt först så kan du prova att tex äta ost och se hur det blir?

  • MeAndBaby

    Hej! Ja kanske ersättning kan skapa magtrubbel i sig, men jag tänkte att om jag äter nåt med mjölkprotein så är det kvar i min kropp i 4 v, jämföt med 2 v i bebisens kropp från ersättning.


    Mandelskorpan skrev 2014-11-13 06:12:52 följande:

    Hej! Ersättning är rätt kraftigt för de små jmf amning är i alla fall min erfarenhet, alltså även för de dom inte har överkänslighet. Om du avvaktar tills magen är som vanligt först så kan du prova att tex äta ost och se hur det blir?


  • Mandelskorpan

    Ok, men det gäller väl om man äter fullt ut mjölkprodukter och sen slutar, att det tar 4v?

    En del barn är så känsliga att de reagerar med rodnad av att få mjölk på huden, det kan du ju prova först.

  • MeAndBaby

    Det stämmer säkert som du säger, att skulle ta 4 v om jag ätit mjölkprotein från start. Frågan är om jag ska våga prova el ej nu när hon verkar reagera på en sån pyttemängd ersättning. Svårt! Man kan ju få sota för det, när sonen var 4 mån provade jag och hans mage kunde inte med det. Då hade vi pricktestat och gjort blodprov utan att det syntes nåt. Vid ca 1 åra ålder kunde hana mage klara mjölkprodukter.


    Mandelskorpan skrev 2014-11-13 12:50:50 följande:

    Ok, men det gäller väl om man äter fullt ut mjölkprodukter och sen slutar, att det tar 4v?

    En del barn är så känsliga att de reagerar med rodnad av att få mjölk på huden, det kan du ju prova först.


  • Mandelskorpan

    Ja usch det är hemskt när de reagerar. Du kanske ska vänta lite om storebror var så känslig.

    Tror det finns Nan sensitive som ska vara mildare. Om du pumpar ur så kan ge lite lite blandat med bröstmjölk?

  • MeAndBaby

    Finns denna i mataffärer? Provar att blanda, tack för tipset.


    Mandelskorpan skrev 2014-11-14 12:33:28 följande:

    Ja usch det är hemskt när de reagerar. Du kanske ska vänta lite om storebror var så känslig.

    Tror det finns Nan sensitive som ska vara mildare. Om du pumpar ur så kan ge lite lite blandat med bröstmjölk?


Svar på tråden Reaktion efter försök med mjölkprotein?