• Anonym (ts)
    Äldre 22 Nov 12:15
    5887 visningar
    33 svar
    33
    5887

    Vad är hög/lågutbildad för dig?

    Då tänkte jag röra i ett ämne som jag har märkt skiljer sig väldigt mycket beroende på vem man frågar, så därför tänkte jag fråga er vad ni tycker!

    Vad anser ni att en högutbildad person är vs en lågutbildad? 

    Och hur ser ni på "fina" yrken i jämförelse med mindre "fina" yrken?

    Exempelvis så är juristutbildningen runt 4,5 år lång, lärarutbildning ligger på runt 3 - 5,5 år ändå är det ju i samhällets ögon "finare" att säga att man är jurist än att säga att man är tex förskolelärare? 

    Styrs ni av vad som är ett "fint" yrke vs mindre "fint" yrke när ni definerar en högutbildad person vs lågutbildad? 

    Så shoot! hur tänker ni? Hur ser ni på olika yrken? 

  • Svar på tråden Vad är hög/lågutbildad för dig?
  • Äldre 22 Nov 13:08
    #11
    Anonym (ts) skrev 2014-11-22 13:02:24 följande:

    så enligt vissa av er, så kan en person vara högutbildad medans en annan anses lågutbildad trots att dem läst lika många år men olika utbildningar?

    Tycker det är väldigt intressant hur olika alla verkar definera vad som är hög/lågutbildad.

    Kan tillägga att enligt scb så är man högutbildad om man har en eftergymnasial utbildning på minst 3 år, dvs en kandidatexamen.

    Hur ser ni på det?


    Om man har en kandidatexamen så är man enligt mig högutbildad. Sedan om man pluggar till läkare eller lärare gör inte mig någon skillnad. Det är olika kunskapsområden, men det går inte att värdera det ena som det viktigare än det andra. Båda yrkena behövs i samhället!
  • Äldre 22 Nov 13:09
    #12
    Anonym (ts) skrev 2014-11-22 13:02:24 följande:

    så enligt vissa av er, så kan en person vara högutbildad medans en annan anses lågutbildad trots att dem läst lika många år men olika utbildningar?

    Tycker det är väldigt intressant hur olika alla verkar definera vad som är hög/lågutbildad.

    Kan tillägga att enligt scb så är man högutbildad om man har en eftergymnasial utbildning på minst 3 år, dvs en kandidatexamen.

    Hur ser ni på det?


    Jag är medveten om att SCB gör annan uppdelning än jag.
    De värderar av annan anledning än jag.

    Anledningen till att jag gör den bedömning jag gör är att;
    Det finns undersökningar som visar att personer med ett fåtal år vid universitet tror mer på pseudovetenskap än de helt utan och de med "högre" universitetsutbildning.
    3 år är ett fåtal år.
  • Anonym (olika­)
    Äldre 22 Nov 13:19
    #13
    Olym skrev 2014-11-22 13:08:57 följande:

    Om man har en kandidatexamen så är man enligt mig högutbildad. Sedan om man pluggar till läkare eller lärare gör inte mig någon skillnad. Det är olika kunskapsområden, men det går inte att värdera det ena som det viktigare än det andra. Båda yrkena behövs i samhället!


    Jag hade önskat att dagens nyutexade lärare hade klassats som högutbildade men tyvärr är det alldeles för låg nivå på lärarutbildningen idag. Jag tycker att utbildningens innehåll och kvalite spelar stor roll. Tex har min sambo en civ.ek. examen från mdh. Den går inte ens att jämföra med en civ.ek från ex chalmers. Jag anser inte att min sambo är högutbildad men jag med en civ. Ing. från kth är det.
  • Äldre 22 Nov 13:19
    #14

    Lågutbildad: gymnasium och kanske enstaka kurs på högskola/universitet.

    Högutbildad är svårare. Har nog med status att göra mer.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 22 Nov 13:21
    #15

    Jag räknar högutbildad som SCB gör. I övrigt tycker jag att det inte är mer än en fråga om utbildningslängd. En ganska ointressant fråga. Man kunde lika gärna kalla det långutbildad och kortutbildad.

  • Äldre 22 Nov 13:34
    #16

    Outbildad: Inte gått klart gymnasiet
    Lågutbildad: Klarat gymnasiet plus enstaka kurser på universitet
    Högutbildad: Masterexamen eller mer.

    För mig innebär också högutbildad att man kan väldigt mycket om något. Man kan läsa kurser på universitetet i 10 år och inte bli högutbildad om det är kurser som inte hänger ihop. Jag lägger heller inte in någon som helst värdering i människors utbildningsnivå. En person som hoppat av gymnasiet men som fixar jobb och tar hand om sitt liv förtjänar lika mycket respekt som någon med högre utbildning.

    Angående fina yrken och inte fina yrken så gillar jag inte den distinktionen. Många yrken som har låg status är absolut nödvändiga för samhällets funktion, medan många med högre status mycket väl skulle gå att leva utan.

  • Äldre 22 Nov 13:40
    #17
    Bunny on speed skrev 2014-11-22 13:19:49 följande:

    Lågutbildad: gymnasium och kanske enstaka kurs på högskola/universitet.

    Högutbildad är svårare. Har nog med status att göra mer.


    Jag ser tex inte sjuksköterskor och lärare som högutbildade. Läkare, ja. Advokat, ja. Traditionellt manliga yrken med status. Kan hänga ihop med att typiskt kvinnliga jobb anses kräva medfödda instinkter medan manliga jobb kräver studier och intelligens. Tragiskt.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 22 Nov 13:42
    #18
    Anonym (olika) skrev 2014-11-22 13:19:02 följande:
    Jag hade önskat att dagens nyutexade lärare hade klassats som högutbildade men tyvärr är det alldeles för låg nivå på lärarutbildningen idag. Jag tycker att utbildningens innehåll och kvalite spelar stor roll. Tex har min sambo en civ.ek. examen från mdh. Den går inte ens att jämföra med en civ.ek från ex chalmers. Jag anser inte att min sambo är högutbildad men jag med en civ. Ing. från kth är det.
    Om man ska plugga till lärare så tror jag att storstäder är att föredra om man vill ha en utbildning med kvalité. Däremot håller jag inte alls med att lärarutbildningen (generellt) skulle ha låg nivå, men det är bara min åsikt. Alla skolor följer en utbildningsplan och har specifika utbildningsmål, bara för att det skulle vara "lättare" att komma in på ett program, säger ingenting om att kvalitén på utbildningen skulle vara dålig.
  • Anonym (Jag)
    Äldre 22 Nov 13:45
    #19
    Olym skrev 2014-11-22 13:08:57 följande:
    Om man har en kandidatexamen så är man enligt mig högutbildad. Sedan om man pluggar till läkare eller lärare gör inte mig någon skillnad. Det är olika kunskapsområden, men det går inte att värdera det ena som det viktigare än det andra. Båda yrkena behövs i samhället!
    Hur ser du på om man t.ex. har en konstnärlig kandidatexamen (t.ex. klassisk musiker)? 
  • Äldre 22 Nov 13:56
    #20

    Om man nu inte jobba på SCB, varför är man intresserad av dessa etiketter? Använder man verkligen ordet lågutbildad i dagligt tal? Eller högutbildad? Man kan ju vara välutbildad inom vilket område som helst, men det är väl en annan sak. Det är nog betydligt svårare att studera kärnfysik i 3 år, än att studera pedagogik i 3 år, men än sen då? Är det intressant att klargöra detta med någon etikett? Jag har studera på universitet i många år, men kan inte komma på något sammanhang då jag skulle behöva understryka detta, eller ha en slags benämning på detta. Däremot kan det ibland vara viktigt att prata om en examen eller specialkompetens man har. Men att rangordna akademiska meriter och vilken tid det tagit??? Varför?

Svar på tråden Vad är hög/lågutbildad för dig?