• Rädisan26

    Letrozolbehandling, resultat?

    Hej!

    Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

    Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

  • Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • chbw
    KaosArt skrev 2016-01-26 06:28:18 följande:
    Ja jag har också tidigare läst om att gränserna läkare har idag är fel, men det är så svårt att hitta någon läkare som lyssnar på det.

    Men hur har det gått med proverna? Har du fått några nya svar än?
    Ja, det är ju tyvärr det :/ 

    nej, jag ska lämna proverna idag, hann inte med förra veckan, så svaren bör komma på onsdag =) 
    Senast var jag övermedicinerad så hoppas det ordnat till sig nu! 

    hur går det för dig?
  • MarJon89
    KaosArt skrev 2016-01-26 06:25:43 följande:

    Hur har det gått? Har du fått några mer svar?

    Och hur har det gått med letrozol kuren? :)


    Det har inte hänt nånting :/ åt min sista provera tablett i torsdags 21/1. Men har inte fått min mens efter det. Fick inget svar på hur lång tid det kunde ta. Någon som vet? Så har därför inte börjat med letrozolen ännu. Galet irriterande :(

    Fick svar på proverna. Det var ett väldigt luddigt brev. Det stod att alla hormonprover var "normala och stämmer med PCO-bilden" samt "positivt var ett högt AMH som visar på en stor äggreserv"
  • nepe
    chbw skrev 2016-01-25 22:25:40 följande:
    vet faktiskt inte hur de kan glömma.. Jag har ju också hört flera säga att de får både ligga innan vul och att en del inte ens behöver göra vul. När jag berättade det för sköterskan lät hon uppriktigt chockad och sa att är kliniken seriös SKA vul göras och sex väntas till efter det, så det inte är så att man får fler än två vuxna äggblåsor.. :o 
    nepe skrev 2016-01-25 22:03:02 följande:
    Menar du den sprutan för att ägget sedan ska släppa? Jag vet faktiskt ingenting om den :/ Var tar man den ens? är det ett hormon in i huden bara? kräm in i Snippan? :D haha har ingen aning!
    Om du tänker på ovitrelle (för att en ska få ägglossning) så tas den under huden på magen. Känns inte ett dugg =) Samma med gonal-f (för att få äggblåsor o växa, om inte letrozol fungerar)
    såå konstigt! Jag ringde idag och pratade med barnmorskan och berättade vad jag läst på nätet. hon sa att hon inte hört om sexförbud innan vul med letrozol.. gynekologen var inte där så hon sa att det kanske var bäst att vi inte låg oskyddat före torsdag så kunde jag prata med gyn då. Ska dit då ocih göra vul.. Berättade att jag var orolig att jag skulle missa äl, tänk om den kommer tidigare.. Då svarade hon att vul görs innan möjlig äl. Hur kan de vara så säkra på det tänker jag :/ Har ju läst här inne om personer som fått äl redan på dag 10.. 
  • rebeqqa

    Ja jag tänker på Ovitrielle - ja det är säkert många som inte tycker att den gör ont. Men sprutor skrämmer mig. Och bara tanken av att behövs ta sprutor som Ovitrielle / goal f får mig att känna att detta med barn kommer vara helt omöjligt för oss. Jag kan inte ge mig själv en spruta under huden. Undrar om någon av er vet om vc eventuellt skulle kunna hjälpa en med med. Jag är villig att betala stora summor för att slippa. Det går bara inte - det är tvärstopp där. En sån fobi som jag bara inte kan bortse ifrån. Så jag oroar mig.

  • KaosArt
    nepe skrev 2016-01-26 18:54:35 följande:

    såå konstigt! Jag ringde idag och pratade med barnmorskan och berättade vad jag läst på nätet. hon sa att hon inte hört om sexförbud innan vul med letrozol.. gynekologen var inte där så hon sa att det kanske var bäst att vi inte låg oskyddat före torsdag så kunde jag prata med gyn då. Ska dit då ocih göra vul.. Berättade att jag var orolig att jag skulle missa äl, tänk om den kommer tidigare.. Då svarade hon att vul görs innan möjlig äl. Hur kan de vara så säkra på det tänker jag :/ Har ju läst här inne om personer som fått äl redan på dag 10.. 


    Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet av mina två kurer med letrozol. Första kuren hde jag äl dag 11 och andra kuren dag 13, enligt äl-test. Så det är ju möjligt att få tidigare. Men du kanske kan testa med äl-test själv hemma för säkerhets så du inte missar?
  • KaosArt
    chbw skrev 2016-01-26 09:54:25 följande:

    Ja, det är ju tyvärr det :/ 

    nej, jag ska lämna proverna idag, hann inte med förra veckan, så svaren bör komma på onsdag =) 

    Senast var jag övermedicinerad så hoppas det ordnat till sig nu! 

    hur går det för dig?


    Okej du får berätta hur det gick :)

    Ja mensen väntar till helgen så jag hoppas såklart att den inte kommer. Men men.

    Annars så har vi börjat ställa in oss på att gå vidare med ivf, så vi skickade alla våra provsvar och journalanteckningar till ivf-kliniken. Vi har gjort utredning på en annan klinik och inte varit så nöjda med dem så därför vände vi oss vidare. Men nu kontaktade ivf kliniken oss och frågade varför vi inte fått någon remiss skickad för att ansöka om att får ladstngsfinansierat, vilket vi inte ens fått veta att vi hade möjlighet till?! Helt sjukt att den gamla kliniken inte sagt det, från dem fick vi höra att vi inte kunde få hjälp för ens vi försökt i tre år. Så vi har varit inställd på att betala själv. Så ivf kliniken ringde och pratade med dem och nu så ringde gamla kliniken upp idag och ska nu skicka en remiss. Då på grund av att jag hade trög genomfart i äggledarna som de såg på spolningen. Ännu en sak de inte sagt, utan när vi gjorde spolningen så sa läkaren att det såg bra ut! Jag känner mig så felbehandlad. Så tur att vi vände oss vidare och fick mer hjälp. Så en remiss ska skickas men som sagt är det inte säkert att vi får godkänt. Men nu har vi i alla fall chansen att bli bedömda om vi får eller inte.
    MarJon89 skrev 2016-01-26 10:44:58 följande:

    Det har inte hänt nånting :/ åt min sista provera tablett i torsdags 21/1. Men har inte fått min mens efter det. Fick inget svar på hur lång tid det kunde ta. Någon som vet? Så har därför inte börjat med letrozolen ännu. Galet irriterande :(

    Fick svar på proverna. Det var ett väldigt luddigt brev. Det stod att alla hormonprover var "normala och stämmer med PCO-bilden" samt "positivt var ett högt AMH som visar på en stor äggreserv"


    Jag vet inte hur det fungerar med provera, kanske någon annan här inne som vet. Jag har ju inte just det problemet. Förstår att du blir otålig och vill börja med kuren!

    Okej ja de låter ju otydligt. Du kanske kan ringa till läkaren och se om hen kan förklara närmare vad det betyder. Ja men det är ju jätte bra med högt AMH, själv har jag lågt för min ålder.
  • chbw
    KaosArt skrev 2016-01-26 20:19:44 följande:
    Okej du får berätta hur det gick :)

    Ja mensen väntar till helgen så jag hoppas såklart att den inte kommer. Men men.

    Annars så har vi börjat ställa in oss på att gå vidare med ivf, så vi skickade alla våra provsvar och journalanteckningar till ivf-kliniken. Vi har gjort utredning på en annan klinik och inte varit så nöjda med dem så därför vände vi oss vidare. Men nu kontaktade ivf kliniken oss och frågade varför vi inte fått någon remiss skickad för att ansöka om att får ladstngsfinansierat, vilket vi inte ens fått veta att vi hade möjlighet till?! Helt sjukt att den gamla kliniken inte sagt det, från dem fick vi höra att vi inte kunde få hjälp för ens vi försökt i tre år. Så vi har varit inställd på att betala själv. Så ivf kliniken ringde och pratade med dem och nu så ringde gamla kliniken upp idag och ska nu skicka en remiss. Då på grund av att jag hade trög genomfart i äggledarna som de såg på spolningen. Ännu en sak de inte sagt, utan när vi gjorde spolningen så sa läkaren att det såg bra ut! Jag känner mig så felbehandlad. Så tur att vi vände oss vidare och fick mer hjälp. Så en remiss ska skickas men som sagt är det inte säkert att vi får godkänt. Men nu har vi i alla fall chansen att bli bedömda om vi får eller inte.
    MarJon89 skrev 2016-01-26 10:44:58 följande:

    Det har inte hänt nånting :/ åt min sista provera tablett i torsdags 21/1. Men har inte fått min mens efter det. Fick inget svar på hur lång tid det kunde ta. Någon som vet? Så har därför inte börjat med letrozolen ännu. Galet irriterande :(

    Fick svar på proverna. Det var ett väldigt luddigt brev. Det stod att alla hormonprover var "normala och stämmer med PCO-bilden" samt "positivt var ett högt AMH som visar på en stor äggreserv"


     


    Men så himla märkligt och fel de gjort. Du bör prata med chefen där, eller anmäla det högre upp. Det ska ju inte få gå till så! 3 år lät väldigt länge! 

    Jag hade velat ställa mig i kö för IVF men får inte pga min vikt ligger några kg för högt. O på grund av min sköldkörtel och stillastående ämnesomsättning kan jag inte göra något åt det :( 

    Om inte letrozol eller annan behandling fungerat, o om du dessutom har trög genomfart i äggledarna så bör ni ju bli beviljade! =)

  • nepe
    KaosArt skrev 2016-01-26 20:05:14 följande:
    Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet av mina två kurer med letrozol. Första kuren hde jag äl dag 11 och andra kuren dag 13, enligt äl-test. Så det är ju möjligt att få tidigare. Men du kanske kan testa med äl-test själv hemma för säkerhets så du inte missar?
    Tack för att du delar med dig :) Ja det skulle vara ett alternativ men jag vet ju ändå inte hur många äggblåsor det eventuellt bildats.. I en annan grupp var en tjej på vul igår och hade då efter en kur (dock pergo vilket jag läst skulle vara lättare att bli överstimulerad på) fått 4 st mogna äggblåsor. Känns ju helt galet om det skulle vara samma för mig och så har jag legat ändå för att pricka äl :p 
  • KaosArt
    chbw skrev 2016-01-26 21:38:48 följande:

     


    Men så himla märkligt och fel de gjort. Du bör prata med chefen där, eller anmäla det högre upp. Det ska ju inte få gå till så! 3 år lät väldigt länge! 

    Jag hade velat ställa mig i kö för IVF men får inte pga min vikt ligger några kg för högt. O på grund av min sköldkörtel och stillastående ämnesomsättning kan jag inte göra något åt det :( 

    Om inte letrozol eller annan behandling fungerat, o om du dessutom har trög genomfart i äggledarna så bör ni ju bli beviljade! =)


    Ja men grejen är att de är bara tre som jobbar där och antar att läkaren är "chefen" så vet inte vart man kan vända sig då. Men det jag vet är att det är tre år som gäller i västernorrland om man är oförklarligt barnlös. Men ja nu som de verkar så kanske de hittat en orsak så då är de ju kanske inte oförklarligt något längre. Känner mig lite förvirrad som det är nu, fler saker som läkaren inte talat om för oss som jag sedan jag begärde ut journalen fått veta. Riktigt dåligt. Mycket glad att vi vänt oss vidare.
    Ja jag hoppas verkligen att vi kan bli beviljade! Men jag har inte så stort förtroende för kliniken som ska skicka remissen så vet ju inte vad de skriver osv. Men jag håller tummarna!

    Ja det är så synd att det inte är något du kan styra över, med vikten tänker jag, det känns alltid extra jobbigt och hjälplöst när det är något som man inte har kontroll över tycker jag. :( Jag önskar för din skull att de är något de kan göra för att hjälpa dig snart.
  • KaosArt
    nepe skrev 2016-01-26 22:11:21 följande:
    Tack för att du delar med dig :) Ja det skulle vara ett alternativ men jag vet ju ändå inte hur många äggblåsor det eventuellt bildats.. I en annan grupp var en tjej på vul igår och hade då efter en kur (dock pergo vilket jag läst skulle vara lättare att bli överstimulerad på) fått 4 st mogna äggblåsor. Känns ju helt galet om det skulle vara samma för mig och så har jag legat ändå för att pricka äl :p 
    Just det! Den aspekten tänkte jag inte på, antagligen för att jag inte fått komma på vul i samband med mina kurer. (Upptäckt att min läkare inte är speciellt kompetent.)
    Men om du märker att du får utslag tidigt så kan du ringa kliniken och be att få komma samma dag om de har akuttider :P

    Ja man vill kanske inte riskera att få fyrlingar ;) hehe
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?