• Rädisan26

    Letrozolbehandling, resultat?

    Hej!

    Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

    Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

  • Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • KaosArt
    s88blomman skrev 2016-01-29 19:40:18 följande:

    Efter min andra omgång då jag fick ta dubbel dos med letrozol har jag kommit så långt att...

    Förra tisdagen när jag var på vul hade jag en blåsa på 20,8*28,9, Bra storlek men den verkade inte vilja släppa av sig själv. Fick ta en spruta med ovitrelle samma kväll. Har nu i ett antal dagar haft molvärk och öm i brösten samt ökade flytningar i några dagar(har varit snustorr för övrigt). Så nu vet jag varken ut eller in. Är det gravsymtom eller är detta vanligt mellan äl och mens? Jag har ingen äl eller mens av mig själv. Sekondär amenorre tror jag gymekologen säger att jag har?! 

    Har fått bekräftat med blodprov att jag faktiskt ägglossade den här gången!! (Första gången sedan nov 2013, när dottern blev till!)

    Jag testade negativt idag. (samt för några dagar sedan då jag ville kolla att ovitrellen hade gått ur kroppen så jag kunde glädja mig åt ett ev plus).

    Det är väl kanske  för tidigt att se. men jag är en test narkoman. Och vill kunna ta mig ett glas vin med gott samvete så jag kollar hellre en gång för mycket. 

    Hur ska kroppen fungera mellan äl och mens? Eller hoppas jag bara för mycket då jag vet att chansen finns att min kropp spelar mig ett spratt?!


    Jag brukar ibland få ömma brösten och flytningar några dagar innan mensen är på g. Sedan tycker jag att mina egna symptom kan variera väldigt mycket, vissa månader har jag jätte ömma bröstet andra inget alls. Eller mens värk några dagar innan andra gånger får jag värk bara samma dag. Så min kropp förvirrar mig mycket och jag känner mig ofta lurad att tro att jag skulle vara gravid men så kommer den där j*vla mensen.

    Ja men det jag vill komma till är att ja de kan vara symptom på mens eller graviditet. Så jag tycker du ska skippa vinet tills du vet säkert, eller det är I alla fall vad jag skulle ha gjort. :)
  • MarJon89
    KaosArt skrev 2016-01-29 21:37:31 följande:

    Ja jag håller med med det du skriver om att man i alla år skyddat sig... Känner lite så att de känns så onödigt att proppat kroppen full med hormoner som stör fast man inte behövt.. men men

    Ja det är ju så, klart man blir glad för anda skull när de blir gravida. Men samtidigt svider det, jag blir så avundsjuk. Jag börjar känna mig så utmattad, det är som att det är pågående hela tiden utan vila, allt bara rullar och rullar men samtidigt står allt still. Jag vill bara komma fram och allt allt ska ta slut. Jag önskar bara att jag lyckades bli gravid.


    Ja man känner sig som djävulen själv när första tanken som slår en är avundssjuka och "VARFÖR BLIR DET INTE MIN TUR??!!"

    Jag ringde gyn som ville att jag skulle komma in för en koll på måndag. Kanske kan börja på letrozolen ändå, men vill ju såklart inte få mens och ägglossning samtidigt. Blir bara så trött på att min kropp inte alls vill fungera normalt. Har dock haft känningar i flera dagar, men inte en skymt av mensen. I skrivande stund känner jag mer mensvärk än tidigare så förhoppningsvis kommer den igång nu i helgen så jag slipper åka ner på måndag.
  • MarJon89
    Lilla_lou skrev 2016-01-27 10:31:09 följande:

    Jag har ätit provera 3 gånger. Första gången fick jag min mens 2 dagar efter sista tabletten. Andra gången fick jag min mens 7 dagar efter sista tabletten och nu förra veckan fick jag min mens 5 dagar efter sista tabletten. 

    Enligt barnmorskan kan mensen komma så sent som 10 dagar efter sista tabletten, eventuellt någon dag mer. Man behöver inte heller få en "stor" blödning, utan det räcker att man blöder "rött" för att man ska få börja räkna till startdag för letrozol. Andra gången jag åt provera blödde jag inte alls mycket och blev orolig att jag inte skulle få börja med letrozol. Men enligt barnmorskan så räcker det att det iaf har kommit rött blod. 

    Då jag är ny här kan jag passa på och berätta lite om mig själv. Januari 2014 bestämde jag och min sambo oss för att försöka få barn. Jag slängde mina p-piller. Fick ingen mens,i April sökte upp en privat gynekolog som inte gav mig någon vidare hjälp. Men jag litade på henne och det hon sa. Till slut tröttnade jag på henne då hon sa vid varje besök att jag kommer få mens snart, men inget hände. Inga undersökningar, inga förklaringar till varför jag inte kan få någon egen mens. Jag slösade 1 år på detta. Sommaren 2015 skickade jag in en egenremiss till Sahlgrenska. Fick komma på besök i oktober, genomförde en hel utredning med ultraljud, blodprover och äggledarspolning. Sambon lämnade spermieprov. Jag fick veta att jag har hypotyreos och PCO... Varför inte den första gynekologen kunde tala om detta vet jag inte, då jag har många typiska symptom för PCO och hypotyreos, övervikt, trötthet, ingen mens, många cystor i äggblåsorna. 

    Iaf. jag fick börja med letrozol, första kuren gav inte önskad effekt. En äggblåsa i vardera äggstock hade börjat växa, 6 mm vardera om jag minns rätt, men inte tillräckligt för att jag skulle få en ägglossning. Igår började jag med letrozol igen, denna gången en dubbeldos. Nästa vecka på onsdag ska jag på återbesök för ultraljud. Hoppas innerligt att jag denna gången får rätt effekt. 

    Lycka till alla, jag håller tummarna för er alla =)


    Tack för svar! Jag har fortfarande inte fått någon mens. Det är idag 10 dagar sen jag slutade med proveran. Jag ringde i fredags och hon sa att det ibland kan bli att man inte får mens och att jag skulle komma på en undersökning för att kolla upp om jag kan börja på letrozolen ändå. Dock har jag haft mensvärk både igår och idag så jag har förhoppningar om att den ska komma så jag slipper åka på undersökning imorgon.

    Va dåligt att ingen upptäckte att du hade pco, det är ju som du säger rätt tydliga symptom. Jag kontaktade en privat gyn efter dåligt mottagande hos landstingets gynekologmottagning. Jag föreslog själv att jag kanske kunde ha pco så gynekologen var medveten om det. Vi gjorde ett vul där man såg cystor i äggstockarna. Det var ett hårt slag. Även om jag visste att det kunde vara så, hoppades jag ändå att det inte skulle va några fel. Förhoppningen var att åka dit, få lite tabletter för att få igång mensen and that's it. Men så blev det ju inte. Det känns som att min kropp motarbetar mig. Är ändå glad att jag fick hjälp såpass fort. Egentligen behöver man ha försökt i 1 år innan man får hjälp men vi har bara försökt ett halvår utan resultat (inte så konstigt med tanke på att jag inte har ägglossning), men gynekologen insåg väl ganska fort att jag kommer ha oerhört svårt att bli gravid på egen hand.
  • chbw

    Hjälp!

    Är 14 dagar efter ovitrelle nu, och 12 eller 13 dagar efter ägglossning. Har tre test hemma. 2 cb+ o 1 cbdigital.

    Ska jag våga testa med ett cb+ idag, eller skabjag vänta till torsdag o se om mensen blir sen? Bim är imorgon eller onsdag...

  • KaosArt
    chbw skrev 2016-02-01 09:45:59 följande:

    Hjälp!

    Är 14 dagar efter ovitrelle nu, och 12 eller 13 dagar efter ägglossning. Har tre test hemma. 2 cb+ o 1 cbdigital.

    Ska jag våga testa med ett cb+ idag, eller skabjag vänta till torsdag o se om mensen blir sen? Bim är imorgon eller onsdag...


    Jag tycker det är så svårt, jag är ju alltid så sugen på att testa. Man hoppas ju alltid så himla mycket, men blir så besviken vid negativt resultat.

    Min mens var denna gång två dagar sen, fick den idag. Jag var frestad att testa men jag är ändå glad att jag inte gjorde det då ett negativt resultat för mig känns som en så stor besvikelse. Om jag var du skulle jag väntat.
  • KaosArt
    MarJon89 skrev 2016-01-30 17:44:45 följande:

    Ja man känner sig som djävulen själv när första tanken som slår en är avundssjuka och "VARFÖR BLIR DET INTE MIN TUR??!!"

    Jag ringde gyn som ville att jag skulle komma in för en koll på måndag. Kanske kan börja på letrozolen ändå, men vill ju såklart inte få mens och ägglossning samtidigt. Blir bara så trött på att min kropp inte alls vill fungera normalt. Har dock haft känningar i flera dagar, men inte en skymt av mensen. I skrivande stund känner jag mer mensvärk än tidigare så förhoppningsvis kommer den igång nu i helgen så jag slipper åka ner på måndag.


    Hur blev det? Blir det koll idag, och letzorol start?

    Hade två dagar sen mens denna gång, hade det på min förra letrozol kul med. Men man hinner hoppas och tänka så mycket på två dagar. Jag känner ju ändå inners inne att mensen är på g, men man vill ju övertala sig själv att de kanske kanske är symptom på graviditet och inte mens.
  • chbw
    KaosArt skrev 2016-02-01 11:21:39 följande:
    Jag tycker det är så svårt, jag är ju alltid så sugen på att testa. Man hoppas ju alltid så himla mycket, men blir så besviken vid negativt resultat.

    Min mens var denna gång två dagar sen, fick den idag. Jag var frestad att testa men jag är ändå glad att jag inte gjorde det då ett negativt resultat för mig känns som en så stor besvikelse. Om jag var du skulle jag väntat.
    jag lät bli. glömde av mig när jag vaknade o gick bara på toa haha! 
    Får bli på onsdag eller torsdag om inte mensen kommer. Eventuellt väntar jag ända till fredag. Får se hur det blir. Det digitala ska jag iallafall spara tills något av de andra blir positivt =)
  • rebeqqa

    Hej tjejer.

    Jag är på CD 12 och har tagit LH-test tag 10,11 och idag 12. Och jag har nästan inget teststräck alls. Jag är ju på min första kur med Lezetrezol (jag har PCO) och jag oroar mig för att detta betyder att detta inte funkar för mig.

    Hur sent har ni fått utslag? Jag ska till Gyn imorgon men jag är rädd för att UL ska visa att inget ägg växer och att kroppen inte reagerar som vi hoppas på behandlingen. Hoppas min kropp bara är lite sen och långsam.

  • chbw
    rebeqqa skrev 2016-02-02 09:46:43 följande:

    Hej tjejer.

    Jag är på CD 12 och har tagit LH-test tag 10,11 och idag 12. Och jag har nästan inget teststräck alls. Jag är ju på min första kur med Lezetrezol (jag har PCO) och jag oroar mig för att detta betyder att detta inte funkar för mig.

    Hur sent har ni fått utslag? Jag ska till Gyn imorgon men jag är rädd för att UL ska visa att inget ägg växer och att kroppen inte reagerar som vi hoppas på behandlingen. Hoppas min kropp bara är lite sen och långsam.


    Hej! Jag har pcos. Lh funkar inte alltid för pco/s. Håller tummarna för vul:et =)

    Jag fick ingen äggblåsa på enkel kur, men på dubbel gick det. Min läkare sa också att letrozoö kan vara väldigt lurigt o äggblåsa/or kan börja växa senare =)

    Min sista letrozolkur (innan jag bytte behandling) såg de ingen äggblåsa på tisdan, men hade ägglossning på söndagen efter (positivt lh + alla tecken och så mens efter 14 dagar), så det kan vara så att de tar tid o växa eller så är de inte helt färdigvuxna =)

    Att du knappt ser ett sträck alls spelar ingem roll. Strecket är alltid negativt om det inte ärnlika starkt som eller starkare än kontrollstrecket.

    De få gånger jag fått positivt på ältest har det gått från en dag till en annan med nästan blankt test rill fullt utslag =)

    Håller tummarna för er =)
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?