• Rädisan26

    Letrozolbehandling, resultat?

    Hej!

    Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

    Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

  • Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • rebeqqa

    Tack för ditt svar jag känner mig hoppfull nu.

    Ja jag har hört att LHTEST inte funkar så bra för oss pco/pcos men jag har inte fått förklarat varför?

    Jag hoppas det går bra för oss imorgon och att läkaren kan se att något är på gång. Det skulle vara underbart.

    Jag trodde att ju starkare sträck desto närmare är ägglossningen?


    chbw skrev 2016-02-02 10:47:33 följande:

    Hej! Jag har pcos. Lh funkar inte alltid för pco/s. Håller tummarna för vul:et =)

    Jag fick ingen äggblåsa på enkel kur, men på dubbel gick det. Min läkare sa också att letrozoö kan vara väldigt lurigt o äggblåsa/or kan börja växa senare =)

    Min sista letrozolkur (innan jag bytte behandling) såg de ingen äggblåsa på tisdan, men hade ägglossning på söndagen efter (positivt lh + alla tecken och så mens efter 14 dagar), så det kan vara så att de tar tid o växa eller så är de inte helt färdigvuxna =)

    Att du knappt ser ett sträck alls spelar ingem roll. Strecket är alltid negativt om det inte ärnlika starkt som eller starkare än kontrollstrecket.

    De få gånger jag fått positivt på ältest har det gått från en dag till en annan med nästan blankt test rill fullt utslag =)

    Håller tummarna för er =)


  • MarJon89
    KaosArt skrev 2016-02-01 11:28:02 följande:

    Hur blev det? Blir det koll idag, och letzorol start?

    Hade två dagar sen mens denna gång, hade det på min förra letrozol kul med. Men man hinner hoppas och tänka så mycket på två dagar. Jag känner ju ändå inners inne att mensen är på g, men man vill ju övertala sig själv att de kanske kanske är symptom på graviditet och inte mens.


    Ja du, jag vet inte helt vad jag ska säga. Jag åkte dit och barnmorskan frågade om jag gjort ett test eftersom jag inte fått mens. Å jag sa "Nää för jag tror verkligen inte jag är gravid" å hon svarade "det tror inte jag heller men vi gör ett test ändå" okej tänkte jag som kissat knappt en timme tidigare. Fick fram några droppar och gick sen och satte mig. Väntade på läkaren och funderade mest på vad läkaren skulle säga om varför provera inte fungerat. Blev avbruten i mina tankar av barnmorskan som kom tillbaka och sa "Ja du, testet är positivt!" Jag fattade ingenting och sa att det måste blivit nåt fel. Sa nog Va?? I typ 5 minuter. Fick sen komma in på vul och visst fan var där en liten hinnsäck. Fick ägglossning av mig själv dagen efter att jag vart på mitt första besök och då tog det sig, utan mediciner. Jag fattar fortfarande ingenting. Är helt chockad. Har tagit tre test til hemma. Att jag skulle vara gravid var det sista jag trodde, så jag fattar ingenting. Dock är jag bara i v 3 eller nåt sånt så det är grymt tidigt så vågar inte riktigt vara optimistisk än.
  • KaosArt
    MarJon89 skrev 2016-02-02 17:58:18 följande:

    Ja du, jag vet inte helt vad jag ska säga. Jag åkte dit och barnmorskan frågade om jag gjort ett test eftersom jag inte fått mens. Å jag sa "Nää för jag tror verkligen inte jag är gravid" å hon svarade "det tror inte jag heller men vi gör ett test ändå" okej tänkte jag som kissat knappt en timme tidigare. Fick fram några droppar och gick sen och satte mig. Väntade på läkaren och funderade mest på vad läkaren skulle säga om varför provera inte fungerat. Blev avbruten i mina tankar av barnmorskan som kom tillbaka och sa "Ja du, testet är positivt!" Jag fattade ingenting och sa att det måste blivit nåt fel. Sa nog Va?? I typ 5 minuter. Fick sen komma in på vul och visst fan var där en liten hinnsäck. Fick ägglossning av mig själv dagen efter att jag vart på mitt första besök och då tog det sig, utan mediciner. Jag fattar fortfarande ingenting. Är helt chockad. Har tagit tre test til hemma. Att jag skulle vara gravid var det sista jag trodde, så jag fattar ingenting. Dock är jag bara i v 3 eller nåt sånt så det är grymt tidigt så vågar inte riktigt vara optimistisk än.


    Oj vilken överraskning för dig! Förstår att det kom som en chock, därför du haft "mensvärk" då. :) hoppas verkligen att allt går bra för dig, man får alltid upp hoppet när man läser om någon som plussat.

    Får säga ett försiktigt grattis till dig!! :):)
  • chbw
    rebeqqa skrev 2016-02-02 13:38:30 följande:

    Tack för ditt svar jag känner mig hoppfull nu.

    Ja jag har hört att LHTEST inte funkar så bra för oss pco/pcos men jag har inte fått förklarat varför?

    Jag hoppas det går bra för oss imorgon och att läkaren kan se att något är på gång. Det skulle vara underbart.

    Jag trodde att ju starkare sträck desto närmare är ägglossningen?


    Som jag förstått det är det pga hormonrubbningen en har vid pcos. att det kan störa testet på något sätt. 

    Nej, så behöver det inte bli, för en del är det nog så. Men har en en lh-stegring så är teststrecket lika starkt som eller starkare än kontrollstrecket, allt annat är negativt test. Jag litar inte på lh-testerna, såvida jag inte har äl-symtom samt får temperaturstegring dagen efter =) 

    håller tummarna för erat vul! =) här blev det mens så ska ringa o boka tid till fredag för vul så jag förhoppningsvis kan påbörja behandling igen redan på fredag. Annars måste jag vänta en cykel till :/
  • rebeqqa

    Herregud! Vad underbart!! Stooooooort grattis till er! Underbart att det på något vis gick av egen maskin!


    MarJon89 skrev 2016-02-02 17:58:18 följande:

    Ja du, jag vet inte helt vad jag ska säga. Jag åkte dit och barnmorskan frågade om jag gjort ett test eftersom jag inte fått mens. Å jag sa "Nää för jag tror verkligen inte jag är gravid" å hon svarade "det tror inte jag heller men vi gör ett test ändå" okej tänkte jag som kissat knappt en timme tidigare. Fick fram några droppar och gick sen och satte mig. Väntade på läkaren och funderade mest på vad läkaren skulle säga om varför provera inte fungerat. Blev avbruten i mina tankar av barnmorskan som kom tillbaka och sa "Ja du, testet är positivt!" Jag fattade ingenting och sa att det måste blivit nåt fel. Sa nog Va?? I typ 5 minuter. Fick sen komma in på vul och visst fan var där en liten hinnsäck. Fick ägglossning av mig själv dagen efter att jag vart på mitt första besök och då tog det sig, utan mediciner. Jag fattar fortfarande ingenting. Är helt chockad. Har tagit tre test til hemma. Att jag skulle vara gravid var det sista jag trodde, så jag fattar ingenting. Dock är jag bara i v 3 eller nåt sånt så det är grymt tidigt så vågar inte riktigt vara optimistisk än.


  • rebeqqa

    Jaha tack för förtydligande. Jag har inte sovit nästan alls under hela natten. Varit så orolig inför VULet.

    Åh vad kul - hoppas du får börja på fredag.

    Tar du enkel, dubbel eller trippel dos denna gången?


    chbw skrev 2016-02-03 04:48:38 följande:

    Som jag förstått det är det pga hormonrubbningen en har vid pcos. att det kan störa testet på något sätt. 

    Nej, så behöver det inte bli, för en del är det nog så. Men har en en lh-stegring så är teststrecket lika starkt som eller starkare än kontrollstrecket, allt annat är negativt test. Jag litar inte på lh-testerna, såvida jag inte har äl-symtom samt får temperaturstegring dagen efter =) 

    håller tummarna för erat vul! =) här blev det mens så ska ringa o boka tid till fredag för vul så jag förhoppningsvis kan påbörja behandling igen redan på fredag. Annars måste jag vänta en cykel till :/


  • rebeqqa

    Hej nu är jag tillbaka från VUL - inget var på gång. Inga ägg växte. Vilket känns tungt. Men vi är på CD 13 idag så han ville ge det några dagar till. Ska tillbaka på måndag. Håller tummarna så. Vet inte vad nästa steg skulle kunna vara. Dubbel dos kanske?

    Någon annan som haft samma erfarenhet?

  • chbw
    rebeqqa skrev 2016-02-03 07:10:23 följande:

    Jaha tack för förtydligande. Jag har inte sovit nästan alls under hela natten. Varit så orolig inför VULet.

    Åh vad kul - hoppas du får börja på fredag.

    Tar du enkel, dubbel eller trippel dos denna gången?


    rebeqqa skrev 2016-02-03 08:52:29 följande:

    Hej nu är jag tillbaka från VUL - inget var på gång. Inga ägg växte. Vilket känns tungt. Men vi är på CD 13 idag så han ville ge det några dagar till. Ska tillbaka på måndag. Håller tummarna så. Vet inte vad nästa steg skulle kunna vara. Dubbel dos kanske?

    Någon annan som haft samma erfarenhet?


    Jag gjorde vul ca 4 gånger på enkel dos för det kan vara trixigt med när blåsorna börjar växa.

    Händer inget blir det att framkalla mens o börja om med höjd dos.

    Jag kör inte på letrozol längre utan gonal-f. Typ samma funktion men spruta istället för tablett. Så ska ringa imorgon o se om jag kan få en tid på fredag..
  • MarJon89
    KaosArt skrev 2016-02-02 19:51:53 följande:

    Oj vilken överraskning för dig! Förstår att det kom som en chock, därför du haft "mensvärk" då. :) hoppas verkligen att allt går bra för dig, man får alltid upp hoppet när man läser om någon som plussat.

    Får säga ett försiktigt grattis till dig!! :):)


    rebeqqa skrev 2016-02-03 07:05:44 följande:

    Herregud! Vad underbart!! Stooooooort grattis till er! Underbart att det på något vis gick av egen maskin!


    Tack så mycket ! :) jag hoppas det går vägen! Hade aldrig trott att det skulle gå på naturligt väg men plötsligt händer det. Önskar er stort lycka till allihop!
  • Mona85

    Hej! Hoppar in i tråden efter att ha läst allt

    Ska om 2 dagar påbörja min 2:a Letrozol dos (enkel), har ett barn på 3,5 år och när vi skulle skaffa syskon vart det väldigt trögt, sökte hjäl efter 1,8 år och det visade sig då att jag hade PCOS (hade vissa aningar pga övervikt, svårt att gå ner trots strikt kost och hård träning, lätt att bygga muskler och efter graviditeten lite hårigare första barnet var det inga problem, tog på 1:a försäket.

    Gick bananas på Hälsocentralen och krävde massa olika prover men allt såg bra ut (sköldkörteln, insulin mm)

    Efter första dosen letrozol var jag på VUL dag 12 och där fanns en på 14 och slemhinnan såg bra ut, ägglossade på dag 17 men fick inatt mens så det är bara att köra vidare..

    Följer gärna med på redan för alla fina tips och pepp! ????

Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?