• Rikard

    Varför EN gud?

    Det verkar vara väldigt viktigt för judar, kristna och muslimer att man tror på bara EN (1) gud.
    Att beskylla andra för att ha flera gudar används nästan som en svordom.
    Man talar förklenande om de religioner som har flera gudar.
    Varför är det så mycket finare att tro bara på en gud?

  • Svar på tråden Varför EN gud?
  • Rikard
    Lyckoloppan skrev 2015-04-14 13:45:43 följande:

    Jag har aldrig hört en troende kristen, jude eller muslim säg att det skulle vara finare att tro på EN Gud.

    Som troende kristen är treenigheten central i min gudsuppfattning. Varför det är så? Tja, för att det är så jag tror det hänger ihop.


    Jämför inlägg #33 där en muslimsk debattör Muhammed Ali, som jag även diskuterat med i andra trådar, anmäler hela denna tråd för att den skulle vara "kränkande". 

    Det är uppenbart något kring detta med många gudar som rör upp känslor.
  • Paulina P P
    Dior80 skrev 2015-04-27 01:04:11 följande:

    Så många som konverterar till islam är ett klart tecken på att Bara en Gud finns.


    De skulle ju lika gärna konvertera till kristendomen eller judendomen. De har också bara en gud...ju.
  • Dior80

    You are right they have got only one God but they find the truth in islam that they can't find in Christianity or Judaism, but this is not our subject.

  • Nidingbane

    Jag tycker det bästa vore om vi konstruerade en helt ny religion med en Gud. (med hänsyn till vad jag tidigare skrivit vad ordet religion härrör ifrån). Där alla nuvarande religioners anhängare får plats. För även om jag är ateist (om nu än andlig sådan) så mår jag nämligen illa av när man gör business och liknande på det med Gud. Ni bokstavstroende troende får säga vad ni vill. Men jag anser att detta är roten till mycket ont här i världen idag.

  • Paulina P P

    Tänk om det inte bara finns en gud. Tänk om det är hinduerna som har rätt, eller vikingarna. Rackarns vad arga de gudarna måste vara. Det blir inte nådigt på andra sidan!

  • cantarel33
    Paulina P P skrev 2015-04-28 13:56:15 följande:
    Tänk om det inte bara finns en gud. Tänk om det är hinduerna som har rätt, eller vikingarna. Rackarns vad arga de gudarna måste vara. Det blir inte nådigt på andra sidan!

    Med tanke pa att Sverige ar ett av varldens mest ekonosmisk och solcialt utvecklade lander sa kan je dem gamla asagudarna inte vara alltfor forbannade pa Sverige, snarare tvartom:)
  • kt h
    Paulina P P skrev 2015-04-21 08:48:26 följande:

    Faraon Akhenaton, som levde 1369 och 1362 f.Kr. förbjöd dyrkan av de gamla gudarna och införde monoteism. Aton, som var namnet på solguden, blev under hans regim den främste och enda gudomen i Egypten.Moses inspirerades av detta när han utvecklade judendomen. Muhammed inspirerades i sin tur av judendomen.

    Akhenatons tilltag stärkte hans makt, och det kanske är därför monoteismen levt vidare. Den stärker ledarnas makt.


    Nidingbane skrev 2015-04-21 20:32:03 följande:
    Stämmer, man kan säga att Akhenaton, Amonhotep IV, Echnaton eller Ikhnaton var den monoteistiska religionens fader. Själv tror jag dock att dyrka solen är betydligt äldre, men som då tillbett tillsammans med många andra Gudar. 

    Akhenaton kom ju med sina idéer på sin tid i våldsam konflikt med prästerskapet. Varför allt som hade haft med Akhenaton kom att bannlysas (förstöras) efter det han dött. (Se även Nefertiti) Den nya huvudstaden som Akhenaton låtit upprätta kom att överges osv.  
    Abraham levde långt innan Akhenaton, 650 år innan. Vad är det som säger att Akhenaton inte blev inspirerad av Abraham och speciellt av israeliterna som var i fångenskap hos egyptierna under en lång tid?

  • kt h
    Nidingbane skrev 2015-04-28 12:16:35 följande:

    Ni bokstavstroende troende får säga vad ni vill. Men jag anser att detta är roten till mycket ont här i världen idag.



    "I den staden fanns blodet från profeter och heliga och alla dem som har slaktats på jorden." (Upp 18:24 Bibel2000)
Svar på tråden Varför EN gud?