• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Solidaritet
    Moderno skrev 2015-05-22 14:40:12 följande:
    Ok. Jag förstår din ståndpunkt. Men på vilket sätt kan man annars värdera, vilken måttstock ska väljas om man är tvungen att fatta ett val?

    Jag kan tänka mig olika nyttoaspekter (t.ex. att man hellre väljer en ungdom framför en åldring, hellre väljer en frisk framför en sjuk osv.). Men finns det inte en risk att valen blir irrationella (åtminstone på marginalen)? T.ex. att man väljer bort någon som skulle kunna göra mycket nytta och skapa glädje etc. bara på grund av att denne är sjuk, gammal osv?
    Jag har inte påstått mig ha svaret på vad ett människoliv är värt. Jag anser inte att den frågan går att besvara på ett vettigt sätt. 

    I den här diskussionen handlar det om flyktingar. Det är vad varenda diskussion här på familjeliv mynnar ut i. Kan vi ta emot dem eller inte? 

    Ja.
  • Tom Araya
    Solidaritet skrev 2015-05-22 14:25:45 följande:
    Det beror på vilka värderingar en har. 
    Att du anser att liv inte går att värdera i annat än pengar på ett rationellt sätt säger enbart att du värderar med pengar som riktmärke. Inte att det är det enda rationella sättet att värdera. Varför skulle det vara det? 

    Jag tycker att det är fullt rationellt att inte värdera liv i pengar. 
    Fast det är ju ingen skillnad om prioriterar vår välfärd, sjukvård, skola och pensionärer eller bistånd och flyktingmottagning, båda handlar om både människor och pengar.
  • Moderno
    Solidaritet skrev 2015-05-22 14:51:13 följande:

    Jag har inte påstått mig ha svaret på vad ett människoliv är värt. Jag anser inte att den frågan går att besvara på ett vettigt sätt. 

    I den här diskussionen handlar det om flyktingar. Det är vad varenda diskussion här på familjeliv mynnar ut i. Kan vi ta emot dem eller inte? 

    Ja.


    Min fråga inskränkte sig i o f inte till flyktingar, men även jag anser att sverige bör ha en generös flyktingpolitik.

    Jag tror inte att det finns någon motsättning mellan ett synsätt där val manifesteras genom de resurser man är beredd att lägga ner för att genomföra dem (dvs någon som faktiskt värderar människoliv i pengar kan samtidigt vara av uppfattningen att alla pengar ska spenderas på att rädda människoliv t.ex.).
  • Anton Chigurh
    Aqt skrev 2015-05-22 14:34:49 följande:
    När staten ska "värdera" så måste de utgå från landets och statskassans resurser och styra samt prioritera dessa.
    Ideologiskt önsketänkande och resursprioriteringar är 2 olika saker och det senare är viktigare politiskt, man kan i vart fall inte låtsas att statskassan (resurser) är en outtömlig resurs.
    Men rent känslomässigt är aldrig pengar det viktigaste. Dock är det farligt om politiska beslut och prioriteringar baseras för mycket på känslor.

    Människor dör i trafiken, av brister i sjukvården o.s.v även i Sverige.
    även om mycket är ok här så behövs alltid mer resurser.
    Rent känslomässigt ska vi stå tillbaka för det och skänka halva statskassan x antal hundra miljarder varje år till fattiga i Afrika, men då får vi offra vår välfärd och i långa loppet våra liv och levnadsstandard.
    Svåra gränsdragningar, för gränser måste man dra.

    Betyder det att andras liv inte är lika mycket värda som våra ???

    I princip gör det ju faktiskt det eftersom vi skulle kunna offra ALLT vad välfärd heter, dvs även sjukvården, och satsa dom pengarna på tex fattiga i Afrika. Blir en hel del slantar !!!

    Så, ställ frågan till 1000 random, vuxna såklart, medborgare i Svea Rike: "Är du villig att offra ALL välfärd i landet och lägga pengarna på att hjälpa fattiga och utstötta i Afrika ???"

    Jag tror mig ana vad svaret blir. I vart fall från 997 av individerna....

    Kram //Anton bud.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Solidaritet
    Anton Chigurh skrev 2015-05-22 15:04:39 följande:
    Så, ställ frågan till 1000 random, vuxna såklart, medborgare i Svea Rike: "Är du villig att offra ALL välfärd i landet och lägga pengarna på att hjälpa fattiga och utstötta i Afrika ???"
    För det är ju vad det handlar om, eller hur? 

    Suck. 
  • Anton Chigurh
    Solidaritet skrev 2015-05-22 15:33:58 följande:
    För det är ju vad det handlar om, eller hur? 

    Suck. 
    Håll med om att jag har en poäng, Soli. En jävligt bra poäng.

    Vi hade räddat livet på tusentals afrikaner ifall vi gör som jag skrev tidigare !!!  Sant, eller falskt ???
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Aqt
    Anton Chigurh skrev 2015-05-22 15:42:26 följande:

    Håll med om att jag har en poäng, Soli. En jävligt bra poäng.

    Vi hade räddat livet på tusentals afrikaner ifall vi gör som jag skrev tidigare !!!  Sant, eller falskt ???


    Frågan är ju då inte om utan hur mycket vi ska offra för att andra utanför Sverige (som inte kan komma hit eller de som kommer hit av olika anledningar)? Vart går gränsen, för alla har en gräns. Man kan alltid säga att vi ställer grupper mot varandra oavsett....
  • Anton Chigurh
    Aqt skrev 2015-05-22 15:50:39 följande:
    Frågan är ju då inte om

    utan hur mycket vi ska offra


    för att andra utanför Sverige (som inte kan komma hit eller de som kommer hit av olika anledningar)? Vart går gränsen, för alla har en gräns. Man kan alltid säga att vi ställer grupper mot varandra oavsett....
    Och, i grund och botten, så pratar vi pengar !!!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Tom Araya
    Solidaritet skrev 2015-05-22 14:42:36 följande:
    För det första: ingen av oss här i tråden är staten. 

    För det andra: det finns bara ett politiskt parti som på allvar vill värdera människoliv i pengar, vilket påstår att vi "inte har råd" att hjälpa flyktingar. De är inte heller staten. 

    Att anse att vi inte kan hjälpa andra om det innebär att vi själva riskerar att få det ens en liten aning sämre är att säga att andras liv inte är lika mycket värda som våra egna. 

    Staten bör självklart prioritera, för landet och dess invånare måste överleva. Men det är inte på den nivån det ligger. Det är en halmdocka. 
    Detta är rent skitsnack! I prioriteringen mellan alternativ A eller B så handlar det om pengar i den bemärkelsen att om A får mer så blir det mindre till B och detta oavsett partitillhörighet.
  • Solidaritet
    Tom Araya skrev 2015-05-22 15:56:34 följande:
    Detta är rent skitsnack! I prioriteringen mellan alternativ A eller B så handlar det om pengar i den bemärkelsen att om A får mer så blir det mindre till B och detta oavsett partitillhörighet.
    Det är din åsikt.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?