• Äldre 21 Mar 14:27
    1481107 visningar
    23133 svar
    -17 +24
    23133
    1481107

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Äldre 21 Apr 17:45
    FDFMGA skrev 2016-04-21 14:50:39 följande:
    Ja, det är inte jag som blir kränkt och inte du heller.

    Att du inte förstår vilka som kan känna sig kränkta förstår jag. Det ligger helt i linje med ditt övriga uppträdande här på FL.

    Men lite mer än så måste man kunna begära av ett riksdagsparti.
    Jag hade förstått om en hälsning uteblev helt och hållet, vilket inte är fallet.

    Som vanligt väljer du att fokusera på person istället för att styrka din sak och som vanligt görs det med ett tomt påstående.

    Du hade tydligen ingenting att backa upp ditt tidigare påstående med - att man inom islam inte tar det andra könet i handen för att kvinnor är orena på grund av sin mens - och då undrar jag naturligtvis om du har någonting som styrker ditt nya påstående om mig med. Har du det?

    Man kan ha många förväntningar i leda. Jag förväntar mig faktiskt ett par i detta nu.
  • Äldre 21 Apr 17:51
    SmalaSara skrev 2016-04-21 14:53:32 följande:

    Att dra lans mot begreppet syltrygg, är, enligt min mening, att slåss mot väderkvarnar


    Haha, ja. Det används lika högt som brett som lågt. Ordet har till och med en etablerad definition och den har ingenting med politik att göra överhuvudtaget.
  • Äldre 21 Apr 17:59
    Världsmedborgare skrev 2016-04-21 14:56:35 följande:
    Det är nog illa och besvärande i många sammanhang, även om jag personligen inte tycker det.
    Men om jag varit en folkvald politiker så skulle jag aldrig låta min ev religionstillhörighet vara en del av politiken, det skulle vara att be om problem som annars lätt kan undvikas.

    Det är faktisk rent märkligt att politiker inte får lära sig det, för när det gäller företag som jobbar internationellt, så blir alla utbildade i hur man ska och måste agera inför en annan kultur än vår svenska.
    Hur man hälsar har ingenting med politik att göra ifrån första början.

    Problemet är dock en regering som utmärker sig själv som tolerant i sammanhanget, själva hyckleriet. För det finns absolut ingenting som vederbörande har gjort sig skyldig till och som försvårar det politiska arbetet i sig - utan det är just samma typ utav värde- och känslobaserade argument som främlingsfientliga stöter sig med.

    Kombinerat med sedvanliga okunskap om sak, allt som oftast.
  • Äldre 21 Apr 18:07
    Ascendere skrev 2016-04-21 15:15:13 följande:
    Nej, politikerna i Sverige företräder svenska folket, ingenting annat. Som visserligen kan ha rötter i Mellanöstern men som naturligtvis inte kan förvänta sig eller kräva att bli specifikt representerade av någon som också har rötter i Mellanöstern bara för det. 
    "Ta seden dit man kommer" är ett passande uttryck för hur man bör bete sig i sin kontakt med omgivningen om man befinner sig omgiven av en annan kultur än ens egen. 

    Håller med om att om man inte kan kompromissa med sina extrema idéer till den grad att man inte kan tänka sig att skaka hand med alla, då ska man kanske inte arbeta, i alla fall inte i Sverige i ett yrke där man träffar andra människor. 
    Vi tycker utan tvekan olika om den här saken - jag ser den islamska hälsingen mellan två olika kön lika respektfull som vilken annan hälsning som helst (beroende på hur den utförs såklart) - men vi kan nog enas om att problemet här är en regering som utger sig för att vara, ja, näst intill extraordinärt kulturtolerant i vårt politiska landskap, utan att kunna efterleva den vackra posen i praktiken.
  • Äldre 21 Apr 18:16
    Digestive skrev 2016-04-21 18:07:27 följande:

    Vi tycker utan tvekan olika om den här saken - jag ser den islamska hälsingen mellan två olika kön lika respektfull som vilken annan hälsning som helst (beroende på hur den utförs såklart) - men vi kan nog enas om att problemet här är en regering som utger sig för att vara, ja, näst intill extraordinärt kulturtolerant i vårt politiska landskap, utan att kunna efterleva den vackra posen i praktiken.


    Javisst, den hälsningen passar säkert jättebra i de länderna där den hör hemma. Men det är inte så vi gör i Europa, här förväntas man numera ta både män och kvinnor i hand när man hälsar i officiella sammanhang. Och det gäller lika för alla så ingen blir diskriminerad. bra va?
  • Äldre 21 Apr 18:31
    SmalaSara skrev 2016-04-21 13:27:41 följande:
    Jag tror att det delvis kan vara begreppet tolerans som ställer till det för MP. Att det innebär ett intellektuellt arbete, inte att gå runt och vara snäll i största allmänhet. Det är att försöka förstå och och utifrån förståelsen av hur den andre ser på tillvaron bilda sig en uppfattning. Det är inte tolerant att alltid anpassa varje fråga till det trånga perspektiv man själv behärskar. 

    Samtidigt finns det inget intolerant i att ta avstånd från en ståndpunkt man förstår. MP borde kunna dra en linje och inse när man ska ta ett sådant avstånd. Och nu talar jag inte om en hälsningsritual.
    Jag tycker att det var ett vasst perspektiv på saken faktiskt! Om vi dock håller oss till just hälsningsfraser så handlar det just om att förstå, precis som du påpekar, det är där toleransens kärna ligger - och inom islam så är det lika mycket "haram" för en man att hälsa på en kvinna som det är för en kvinna att hälsa på en man. Sakens natur ligger inte i någon slags "orenlighet" utan i just intimiteten. Har man inte den förståelsen, att det faktiskt kan kännas extremt intimt för vissa muslimer, att skaka det andra könet i hand (eller egentligen att ha någon som helst fysisk kontakt med det andra könet, i allmänhet), så är det en själv som fallerar i empatisk förmåga. Det är liksom någonting som de har växt upp med och känslan av intimitet är högst verklig - precis som att rediga pussar i ansiktet kan upplevas för intimt för vår del men inte för en fransos eller dito när en vänlig korean av samma kön vill gå runt och hålla en i handen både länge och väl efter man han träffats.

    Visst finns det patriarkala strukturer inom Mellanösterns kulturer som anser att kvinnan är underordnad och oren men om man inte har sett något islamskt motstånd mot dessa kulturyttringar så har man inte riktigt kollat upp ämnet islam objektivt. Dagens internationella kändisar, inom den moderna islamska sfären (exempelvis Khalid Yasin), gör ett jättejobb med att bekämpa dessa kulturyttringar och med att lyfta upp kvinnor till en mer sunna-enlig ställning både socialt och i samhället. Även dessa influenser lämnar dock denna sfär extremt särartsfeministisk men det är likväl långt, långt, långt ifrån folks tankar om att kvinnor anses vara "orena" och dylikt.
  • Äldre 21 Apr 18:44
    Ascendere skrev 2016-04-21 18:16:06 följande:
    Javisst, den hälsningen passar säkert jättebra i de länderna där den hör hemma. Men det är inte så vi gör i Europa, här förväntas man numera ta både män och kvinnor i hand när man hälsar i officiella sammanhang. Och det gäller lika för alla så ingen blir diskriminerad. bra va?
    I det här landet så har man sett till att konstituera mångkultursidén i landets konstitutioner - vilket just bygger upp en hel del förväntningar och med all rätt, för de som kommer hit ifrån främmande kulturer.

    Att hänvisa till sin egen övertygelse om hur saker och ting borde vara, är ingen grund för diskriminering. Ett diskrimineringsfall är absolut. Här handlade det om en hälsning och en hälsning uteblev inte utan hälsningen uttrycktes bara annorlunda rent fysiskt.
  • Äldre 21 Apr 19:00
    +1
    Digestive skrev 2016-04-21 17:45:48 följande:
    Jag hade förstått om en hälsning uteblev helt och hållet, vilket inte är fallet.

    Som vanligt väljer du att fokusera på person istället för att styrka din sak och som vanligt görs det med ett tomt påstående.

    Du hade tydligen ingenting att backa upp ditt tidigare påstående med - att man inom islam inte tar det andra könet i handen för att kvinnor är orena på grund av sin mens - och då undrar jag naturligtvis om du har någonting som styrker ditt nya påstående om mig med. Har du det?

    Man kan ha många förväntningar i leda. Jag förväntar mig faktiskt ett par i detta nu.
    Tja, nu handlar den här tråden om förtroendet för regeringen. 

    Och mitt förtroende för MP fick sig en rejäl törn när språkrören och valberedningen trots att de kände till att tomten hade för vana att kränka kvinnor i någon slags bigott tolerans inte reflekterade innebörden av hans beteende.

    Nu har ju MP tvingats tänka om och förhoppningsvis blir det en grundlig värdegrundsdiskussion med rubriken "Vad i helvete har vi sysslat med" och det andra regeringspartiet S är ju självklart totalt främmande för tanken att uppmuntra en medeltida kvinnosyn.

    Frågan är bara om inte S börjar tröttna. MP tycks ha svårt att greppa det där med vanligt enkelt folkvett. Hur är det ens möjligt att någon vettig människa inte kan förstå hur det kan kännas för en kvinna när en representant för att parti vägrar hälsa på henne på det sätt hon vill hälsa medan det går bra att hälsa så på män.

    Om de nödvändigtvis skulle ha in tomten kunde de ha förklarat för tomten att i så fall får han behandla män och kvinnor lika och avstå från att ta i hand i fortsättningen.

    Olika synsätt på mens inom islam kan du lämpligen starta en tråd om. Det är inte ett ämne som intresserar mig särskilt.

    För mig handlar det just om vanliga umgängesregler. Ungefär som här på FL där den som inte kan uppföra sig ofta få inlägg borttagna och blir avstängd titt som tätt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 21 Apr 19:58
    FDFMGA skrev 2016-04-21 19:00:30 följande:
    Tja, nu handlar den här tråden om förtroendet för regeringen. 

    Och mitt förtroende för MP fick sig en rejäl törn när språkrören och valberedningen trots att de kände till att tomten hade för vana att kränka kvinnor i någon slags bigott tolerans inte reflekterade innebörden av hans beteende.

    Nu har ju MP tvingats tänka om och förhoppningsvis blir det en grundlig värdegrundsdiskussion med rubriken "Vad i helvete har vi sysslat med" och det andra regeringspartiet S är ju självklart totalt främmande för tanken att uppmuntra en medeltida kvinnosyn.

    Frågan är bara om inte S börjar tröttna. MP tycks ha svårt att greppa det där med vanligt enkelt folkvett. Hur är det ens möjligt att någon vettig människa inte kan förstå hur det kan kännas för en kvinna när en representant för att parti vägrar hälsa på henne på det sätt hon vill hälsa medan det går bra att hälsa så på män.

    Om de nödvändigtvis skulle ha in tomten kunde de ha förklarat för tomten att i så fall får han behandla män och kvinnor lika och avstå från att ta i hand i fortsättningen.

    Olika synsätt på mens inom islam kan du lämpligen starta en tråd om. Det är inte ett ämne som intresserar mig särskilt.

    För mig handlar det just om vanliga umgängesregler. Ungefär som här på FL där den som inte kan uppföra sig ofta få inlägg borttagna och blir avstängd titt som tätt.
    När ämnet passar så verkar iallafall tråden handla om det.

    Nu är du där igen och åberopar en kvinnosyn som du inte redogör för. Börja med att reda ut vad denna islamska hälsning har med den åberopade kvinnosynen att göra samt beskriv själva kvinnosynen i fråga och vi kan diskutera eventuella kränkningar utifrån det - annars så diskuterar vi enbart vad du tror om islam och den diskussionen känns inte allt för lockande.

    Det är fantastiskt enkelt att kunna relatera med det här fallet då en muslimsk kvinna inte skulle ta en man i handen heller. Du skulle alltså känna dig så kränkt om en muslimsk kvinna inte tog dig i handen att du skulle tycka att det vore rättvist vägt med att denna kvinnan förlorade sitt leverbröd som konsekvens?

    Om mens inte intresserar dig så under jag varför du tar upp det överhuvudtaget.

    I sådana här fall så behövs det mer integritet än pekfingrar på umgängesregler.

    Sverige är ett mångkulturellt land och det var Göran Persson som sådde idéen. Att Stefan Löfven inte har axlarna för den kappan är varken förvånande eller konstigt - det är dock intressant att den som ser sig som en slags socialdemokratisk urkund här i Sverige, som viftar bort folk till den extrema högerkanten så fort de avviker ifrån en själv, så lätt viftar bort en så betydande socialdemokrats idéer om tolerans.

    Kom tillbaka Göran Persson och Fredrik Reinfeldt - ni hade en solid känsla för någonting så fruktansvärt viktigt som tolerans och idag är den som bortblåst även bland era egna.

    Jag gillar inte idéen om mångkultur - iallafall inte så som Sverige har format den i praktiken - men jag förstår iallafall vikten av tolerans, mer än på pappret. Och därför inger den här regeringen allt mindre förtroende för min del.
  • Äldre 21 Apr 20:30

    Arnstad goes Full Arnstad.

    twitter.com/arnstad/status/723120586457755648

    "Nye prinsen får mellannamnet "Hubertus", liksom kungen. Efter tysk nazist och soldat i Hitlers armé, stupad i Ukraina 1943."

    Det var inte länge sedan Löfvén hade denne "man" som hovnarr.


    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?