• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • nihka
    misil skrev 2016-05-05 11:32:09 följande:
    finnar hade ett väldigt gott rykte hos företagare som arbetsamma med hög arbetsmoral om valet stod mellan en finne och en svensk så valde man helst en finne.
    "Finnar" hade oerhört dåligt rykte och framställdes som dumma och aggressiva suputer som var ovilliga att anpassa sig till Sverige. Säkert för det mesta helt  oförtjänt, precis som med de flesta invandrare idag. Inget har förändrats där.
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-05-05 12:23:35 följande:
    Dubbeltänkande tror jag Orwells kallade fenomenet.

    Mycket vanligt bland SD-aktivister och skrikhöger. Jag har fått uppfattningen att de inte ens är medvetna om detta, att kunna argumentera för två sinsemellan oförenliga ståndpunkter samtidigt är snarare regel än undantag för somliga.

    Att besöka ett sjukhus numer innebär för den som vill se att man blir varse att delar av sjukvården skulle ha kollapsat om det inte vore för invandrare.
    Det är inte bara skrikhögern som tappat stinget, Alliansen verkar även dom helt ha somnat in och har inte längre minsta idé hur dom ska driva opposition/oppinion.
    En gång i tiden hade dom faktiskt nya idéer, men nu är det helt tomt, och det är bara lite lamt tjafs om det gamla vanliga skattesänkandet och minskade bidrag.., och visst om en timmes mer undervisning för småungar.., hur fan kan dom ha blivit så trötta som Alliansen är nu?

    Och som ett brev på Posten så verkar dom även glida isär, troligen p.g.a av frustration och idétorka.
    Det ska bli intressant å se vilke fråga som kan tänkas bli deras gemensamma valstrategi.., just nu verkar det då inte finnas nåt alls, som dom kan bygga sin valrörelse på.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-05-05 12:46:16 följande:
    Det är inte bara skrikhögern som tappat stinget, Alliansen verkar även dom helt ha somnat in och har inte längre minsta idé hur dom ska driva opposition/oppinion.
    En gång i tiden hade dom faktiskt nya idéer, men nu är det helt tomt, och det är bara lite lamt tjafs om det gamla vanliga skattesänkandet och minskade bidrag.., och visst om en timmes mer undervisning för småungar.., hur fan kan dom ha blivit så trötta som Alliansen är nu?

    Och som ett brev på Posten så verkar dom även glida isär, troligen p.g.a av frustration och idétorka.
    Det ska bli intressant å se vilke fråga som kan tänkas bli deras gemensamma valstrategi.., just nu verkar det då inte finnas nåt alls, som dom kan bygga sin valrörelse på.
    Nej, det är en märklig politisk föreställning vi är åskådare till. En svag regering och en ännu svagare opposition, oförmögna att samarbeta i en tid när det verkligen skulle behövas ett lika okonventionellt som brett samarbete.

    Jag är ingen större vän av PM Nilsson i DI, alltså av hans åsikter - men blir nästan rörd av hans ständiga vädjanden till M att släppa på prestigen och söka samarbete med regeringen.

    Inte blir det bättre av att MP satt i system att göra bort sig och att det är osäkert om partiet kommer att agera utifrån självklarheten att Fridolin och Romson kommer att vara en belastning så länge de är kvar som språkrör.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-05-05 12:23:35 följande:
    Dubbeltänkande tror jag Orwells kallade fenomenet.

    Mycket vanligt bland SD-aktivister och skrikhöger. Jag har fått uppfattningen att de inte ens är medvetna om detta, att kunna argumentera för två sinsemellan oförenliga ståndpunkter samtidigt är snarare regel än undantag för somliga.

    Att besöka ett sjukhus numer innebär för den som vill se att man blir varse att delar av sjukvården skulle ha kollapsat om det inte vore för invandrare.
    Och en tredje oförenlig ståndpunkt är att trots att det fanns en massa fungerande sjukhus i Syrien före kriget bröt ut så jobbade där tydligen ingen vårdpersonal eller så flyr just vårdpersonal till andra länder än Sverige. Vem vet - de kanske sitter och smuttar på Retsina på Kreta.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-05-05 13:13:09 följande:
    Och en tredje oförenlig ståndpunkt är att trots att det fanns en massa fungerande sjukhus i Syrien före kriget bröt ut så jobbade där tydligen ingen vårdpersonal eller så flyr just vårdpersonal till andra länder än Sverige. Vem vet - de kanske sitter och smuttar på Retsina på Kreta.
    Mm, det är där rasismen kommer in, underförstått är ju att de där araberna inte kan klara avancerade arbeten i ett västerländskt land - och om de nu har utbildning och arbetslivserfarenhet från Syrien så kan inte detta jämföras med avancerad svensk sjukvård.

    Finns en kul paradox i med den underförstådda synpunkten och det är att SD-aktivisternas och skrikhögerns åsikter inte sällan framförs av personer så bedövande obegåvade att åtminstone jag inte ens skulle våga anförtro dem att tömma papperskorgarna på kontoret.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-05-05 09:41:59 följande:
    Men herregud, har du svårt att fatta vad jag skriver?
    Igen då, det finns massor med folk som skulle kunna anställas, men dom sitter fast på flyktingförläggningarna i minst ett år (senast uppgift jag har), och det är folk med vana från hantverk och liknande som sitter där, men du ältar bara på om de brister vi hade redan innan flyktingkrisen, men som nu har förvärrats ytterligare.

    Dessa människor finns inte att få tag på nånstans, dom behöver vi utbilda själva, så det är en helt annan fråga än de jag pratar om.
    Inte alls. Du skriver om brister i skola och vård. Du talar om 90000 som du påstår saknas. Du skriver att kompetensen sitter på asylboenden och väntar. Företag och myndigheter vill åt dem fort.

    Det var det jag svarade på.

    Kompetensregnet finns inte där, som det påstås.
    .

    Sedan avslutar du med en mening fristående om hantverkare. Tja, kanske det finns några sådana där också men de gör ingen skillnad i praktiken. De behöver också läras upp och läras om - om de skall fungera i dagens svenska system. som med de 400000 som redan är arbetslösa alltså.

    .
    Det jag vänder mig emot är myten om den enorma mängd färdig arbetskraft som bara sitter fast - illustrerat i media med ett exempel från någon småländsk kommun där man lyckats hitta en kille från Baghdad som jobbat som gatuingenjör och som nu får göra praktik på kommunens gatu-enhet.

    Det är klart att det  finns någon lämplig kandidat för någonting bland en kvart miljon invandrare som kommit sedan 2014 men nåra större mängder färdigutbildade som går att använda är det ju inte. Det faller på språk, kultur och även om de har rätt utbildning - kvaliteten på densamma. De måste alltså i praktiken lära om under minst ett år eller två innan de eventull kan bli anställningsbara.

    Och då är det samma läge som är de 400000 som redan är arbetslösa. Varav 70% redan utgörs av invandrare.

    .
    Löfvén talade om beredskapsjobb i den gröna sektorn i höstas. Nu talar han om 5000 "enklare jobb" på myndigheter och hos kommuner. I praktiken talar han alltså om att rensa diken och jobba som springpojkar. Statsministern alltså.

    Det är där vi har hamnat.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-05-05 13:49:17 följande:
    Mm, det är där rasismen kommer in, underförstått är ju att de där araberna inte kan klara avancerade arbeten i ett västerländskt land - och om de nu har utbildning och arbetslivserfarenhet från Syrien så kan inte detta jämföras med avancerad svensk sjukvård.

    Finns en kul paradox i med den underförstådda synpunkten och det är att SD-aktivisternas och skrikhögerns åsikter inte sällan framförs av personer så bedövande obegåvade att åtminstone jag inte ens skulle våga anförtro dem att tömma papperskorgarna på kontoret.
    Det kanske är detta som är orsaken  till att regeringen och alla andra riksdagspartier för den delen vägrar samarbeta med den part som står för den typen av syn.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-05-05 09:31:13 följande:
    Det är väl märkligt att de två länder som vi ofta gnäller och klagar på, d.v.s Kina och Indien, är de länder som ensamma står för nästan allt av de framsteg i Jordens välfärd som sker idag.
    De som verkligen skulle kunna göra skillnad, dom sitter mest och tittar på..
    Vad har du för märklig bild av världen? Har du någonsin varit i ett u-land? Annat än på någon turistort då?

    Kina och Indien som nästan de enda länder där välfärden växer? Tror du det? Verkligen?
    .

    Vi har en liten andel länder, mestadels i botten, där välfärden sjunker eller är icke-existerande. Länder som Somalia, Södra Sudan, Syrien, Venezuela, Ryssland, Afghanistan. Gemensamt för dessa länder är normalt sett en "konflikt" av något slag.

    Sedan har vi en liten andel länder i toppen där välfärdens utveckling antingen stagnerat eller till och med backar. Länder som Sverige, där köerna till vården nu ökar, skolan försämras och där infrastrukturen tappar i kvalitet.

    Men resten av länderna, kanske en 150 stycken. Där växer välfärden. Där blir livet bättre och enklare. Folk får vatten och avlopp. Folk får telekommunikationer. Folk får mediciner. Fler barn går i skolan och medellivslängden ökar.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2016-05-05 14:22:27 följande:
    Inte alls. Du skriver om brister i skola och vård. Du talar om 90000 som du påstår saknas. Du skriver att kompetensen sitter på asylboenden och väntar. Företag och myndigheter vill åt dem fort.

    Det var det jag svarade på.

    Kompetensregnet finns inte där, som det påstås.
    .

    Sedan avslutar du med en mening fristående om hantverkare. Tja, kanske det finns några sådana där också men de gör ingen skillnad i praktiken. De behöver också läras upp och läras om - om de skall fungera i dagens svenska system. som med de 400000 som redan är arbetslösa alltså.

    .
    Det jag vänder mig emot är myten om den enorma mängd färdig arbetskraft som bara sitter fast - illustrerat i media med ett exempel från någon småländsk kommun där man lyckats hitta en kille från Baghdad som jobbat som gatuingenjör och som nu får göra praktik på kommunens gatu-enhet.

    Det är klart att det  finns någon lämplig kandidat för någonting bland en kvart miljon invandrare som kommit sedan 2014 men nåra större mängder färdigutbildade som går att använda är det ju inte. Det faller på språk, kultur och även om de har rätt utbildning - kvaliteten på densamma. De måste alltså i praktiken lära om under minst ett år eller två innan de eventull kan bli anställningsbara.

    Och då är det samma läge som är de 400000 som redan är arbetslösa. Varav 70% redan utgörs av invandrare.

    .
    Löfvén talade om beredskapsjobb i den gröna sektorn i höstas. Nu talar han om 5000 "enklare jobb" på myndigheter och hos kommuner. I praktiken talar han alltså om att rensa diken och jobba som springpojkar. Statsministern alltså.

    Det är där vi har hamnat.
    Jag tror att du så småningom kommer att förstå att det handlar om att man ska ta tillvara på människors kompetens och att svenskar inte är de enda som har kompetens. Naturligtvis finns det en massa invandrare med kompetens och det är stor skillnad på människors utbildningsnivå överlag när de kommer från ett land där det har rått krig i en hel generation och där konflikten har varat i några år.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-05-05 09:37:21 följande:
    Ja nu blev du väl glad, där fick du ett smakprov på vart kommande skattehöjningar kommer att behövas.
    Ja så här går det, när välfärden har monterats ner av Alliansen, ..
    Vi har mer pengar än någonsin i den svenska skattekistan. Ändå ökar köerna i vården, infrastukturen slits allt mer utan underhåll och barngrupperna på dagis större.

    Det är inte mängden skatte-pengar utan hur dessa används.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?