• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • FDFMGA
    Bakslag skrev 2016-09-15 19:26:25 följande:
    Ingen ska strykas medhårs. För att citera till 50%, varken skrikvänster eller skrikhöger...

    Eller gillar vi röda som förtrycker sina medborgare?
    Märklig fråga.

    Den får du väl besvara själv eller också lära dig lite om personliga pronomen och byta ut ditt "Vi" mot ett "Du" om din avsikt var att fråga mig om jag gillar röda som förtrycker sina medborgare.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta

    Hur var det nu med ordet fiasko? Bör man använda det i public service när man skriver om regeringens förehavanden? Jag ställde mig lite tveksam till det för ett tag sen men det skrattade Bill åt. Nu har man i alla fall i annan media skrivit om ytterligare ett av regeringens fiaskon:

    www.svd.se/fiasko-for-snabbsparen-noll-av-hundra-slaktare-i-jobb/om/jobben-for-nyanlanda

    Fiasko för snabbspår: Noll av hundra slaktare i jobb

    Regeringens största satsning på att nyanlända ska få jobb haltar betänkligt. En kartläggning av de så kallade snabbspåren som SvD Näringsliv har gjort visar på stora problem på en rad områden.

    Vi får väl se om public service hakar på och rapporterar om regeringens veritabla fiasko.

  • Moderno
    Kung Markatta skrev 2016-09-16 11:51:17 följande:

    Hur var det nu med ordet fiasko? Bör man använda det i public service när man skriver om regeringens förehavanden? Jag ställde mig lite tveksam till det för ett tag sen men det skrattade Bill åt. Nu har man i alla fall i annan media skrivit om ytterligare ett av regeringens fiaskon:

    www.svd.se/fiasko-for-snabbsparen-noll-av-hundra-slaktare-i-jobb/om/jobben-for-nyanlanda

    Fiasko för snabbspår: Noll av hundra slaktare i jobb

    Regeringens största satsning på att nyanlända ska få jobb haltar betänkligt. En kartläggning av de så kallade snabbspåren som SvD Näringsliv har gjort visar på stora problem på en rad områden.

    Vi får väl se om public service hakar på och rapporterar om regeringens veritabla fiasko.


    Troligen kommer det att sättas i relation till något ännu större misslyckande som Alliansen åstadkom.

    Jag tror snarast att fiaskot bör tillskrivas ylva johansson som verkar leva i en annan verklighet där drömmar och fantasier är viktigare än resultat.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-09-16 11:51:17 följande:

    Hur var det nu med ordet fiasko? Bör man använda det i public service när man skriver om regeringens förehavanden? Jag ställde mig lite tveksam till det för ett tag sen men det skrattade Bill åt. Nu har man i alla fall i annan media skrivit om ytterligare ett av regeringens fiaskon:

    www.svd.se/fiasko-for-snabbsparen-noll-av-hundra-slaktare-i-jobb/om/jobben-for-nyanlanda

    Fiasko för snabbspår: Noll av hundra slaktare i jobb

    Regeringens största satsning på att nyanlända ska få jobb haltar betänkligt. En kartläggning av de så kallade snabbspåren som SvD Näringsliv har gjort visar på stora problem på en rad områden.

    Vi får väl se om public service hakar på och rapporterar om regeringens veritabla fiasko.


    Regeringen har vidtagit en mängd åtgärder för att minska arbetslösheten sedan den tillträdde och jag tror att man hamnar snett om man väljer att bara titta på resultatet på vissa av dessa åtgärder. Tittat man på arbetsmarknadspolitikens viktigaste resultatmått, sysselsättningsgraden och arbetslösheten så går det definitivt åt rätt håll. Sedan regeringen tillträdde så har antalet sysselsatta ökat med mer än 100 000 personer. Ungdomsarbetslösheten har minskat med 3,3% och den totala arbetslösheten har minskat med nästan 1%.


    Att ungdomsarbetslösheten bland ungdomar minskat så mycket visar att de alliansföreträdare som hävdade att regeringens politik skulle leda till massarbetslöshet bland ungdomar pratade strunt.


    Ska vi prata om fiasko när det gäller arbetsmarknadspolitiska åtgärder så innehar Alliansen världsrekord. När Alliansen sänkte arbetsgivaravgifterna för ungdomar så skapades mellan 6000-10000 jobb till en kostnad av 10 miljarder kronor. Varje skapat jobb kostade m.a.o. mellan 1 och 1,6 miljoner kronor. Det är ju klart som korvspad att om man är beredd att skattesubventionera varje skapat jobb med miljonbelopp så är det inga problem att generera några arbetstillfällen men jag kan inte tänka mig att några andra än ledande företrädare för Alliansen tycker att detta är en vettig politik att bedriva.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-09-16 22:03:42 följande:

    Stefan Löfven har i alla fall så stort förtroende för sig själv att han inte tänker avgå efter nästa val oavsett valresultat:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-jag-avgar-inte


     


    Tja,  statsministern svarar med samma mynt. Är det inte en ganska rimlig reaktion på AKBs utspel från i somras?

    "De släppte fram Stefan Löfvens minoritetsregering i samband med DÖ. Men i Ekots lördagsintervju tar M-ledaren Anna Kinberg Batra avstånd från den kritiserade överenskommelsen.- Min utgångspunkt är att Moderaterna kommer rösta nej till att Stefan Löfven ska regera, säger hon. Regeringskrisen efter valet 2014 ledde till att sex av riksdagens åtta partier enades om Decemberöverenskommelsen - att släppa fram ledaren för den största partikonstellationen för att bilda regering. Men efter att den omstridda överenskommelsen föll öppnar nu Anna Kinberg Batra för att hon inte kommer låta S-ledaren Stefan Löfven få fortsätta som statsminister om samma situation uppstår efter nästa val. - Vår utgångspunkt måste vara att rösta nej till att Stefan Löfven kan regera hursomhelst, säger hon i Ekots lördagsintervju"

     


    www.expressen.se/nyheter/kinberg-batra-rosta-nej-till-stefan-lofven/


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta
    KillBill skrev 2016-09-16 22:38:26 följande:
    Tja,  statsministern svarar med samma mynt. Är det inte en ganska rimlig reaktion på AKBs utspel från i somras?

    Nej, det är det väl inte. Om nu AKB och den övriga nuvarande oppositionen röstar nej till Löfven som statsminister i den obligatoriska statsministeromröstningen som ska hållas efter nästa val om statsministern inte självmant avgått, vad har då Löfven egentligen uppnått? Han klamrar sig fast vid makten i någon vecka extra innan han blir avsatt, det är allt.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-09-16 22:46:48 följande:
    Nej, det är det väl inte. Om nu AKB och den övriga nuvarande oppositionen röstar nej till Löfven som statsminister i den obligatoriska statsministeromröstningen som ska hållas efter nästa val om statsministern inte självmant avgått, vad har då Löfven egentligen uppnått? Han klamrar sig fast vid makten i någon vecka extra innan han blir avsatt, det är allt.

     


    Om varken de rödgröna eller alliansen får egen majoritet efter nästa val (vilket är den mest troliga utgången just nu) och inget av blocken säger sig vilja samarbeta med SD (vilket verkar bli situationen) så anser jag att statsministern ska sondera möjligheterna till att skapa ett regeringsunderlag över blockgränserna (i alla fall om Socialdemokraterna skulle vara det största partiet även efter nästa val).  Stefan Löven säger ju också att om de borgerliga öppet deklarerar att de tänker regera med stöd av Sverigedemokraterna så är det en annan femma och då kommer han att lämna över makten utan att sondera möjligheterna till en blocköverskridande regering och utan omröstning.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-09-16 22:46:48 följande:
    Nej, det är det väl inte. Om nu AKB och den övriga nuvarande oppositionen röstar nej till Löfven som statsminister i den obligatoriska statsministeromröstningen som ska hållas efter nästa val om statsministern inte självmant avgått, vad har då Löfven egentligen uppnått? Han klamrar sig fast vid makten i någon vecka extra innan han blir avsatt, det är allt.
    Han vill tvinga alliansen att bekänna färg, såtillvida att de offentligt förklarar att den bruna färgen ingår i samarbetet som ger alliansen ett regeringsunderlag.

    Visst handlar det till viss del om taktik, många borgerliga väljare har luktsinnet i behåll och skulle undvika en allians som kan tänka sig att böka runt i dyngan - men framförallt handlar det om vad man tror på.

    Sverige är ju nästan unikt såtillvida att de politiska partierna har markerat mot rasismens enkla förklaringsmodeller, det vore önskvärt om vi kan förbli unika i detta sammanhang - och om inte att man åtminstone är så anständig att man talar om att man är beredd att ta inkludera dynghögen i samarbetet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?