• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • nihka
    Rataxes skrev 2022-03-25 10:53:46 följande:
    S tillsammans med MP har brett den här skitmackan!

    Nu får de fan i mig ta och torka upp efter sig!
    Flytta till Ryssland vetja. Där kostar dieseln 3,88 litern. Måste bero på att Putin och hans parti är en riktig vinstlott.

    Ännu bättre styre har man i Iran. Där kostar en full tank 7 kr. Ett riktigt mönsterland
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • klyban
    Digestive skrev 2022-03-25 16:33:02 följande:
    Att be någon att läsa och förhoppningsvis komma fram till samma slutsats är inte ett argument. Du har alltså ingenting som stödjer ditt påstående?

    Påminn mig om det som saknas. Ni var nämligen tre stycken som skickade inlägg från alla håll och kanter samtidigt - jag kan inte hålla ordning på allt och under vilka omständigheter som helst, även om du fegt nog tycker att jag borde kunna det.

    Försök att inte blanda in andra. Lämna fågelflocken och prova egna vingar. Det är säkert jätteläskigt men det kommer att gå bra.

    Nä, jag är inte intresserad att diskutera svår uppenbar populism, vet inte vad det ska ge mig och det slutar med diskutera en detalj och sen säger man "Kolla ingen populisms" och detta samtidigt de bevisade den.


     


    Nä, jag tänker inte fråga nått om meme längre, det är menlöst visade det sig.


     


    rata har dock ett digert monologinlägg och om svår populism och där man ska glömma av en massa och skriver saker som inte stämmer(favoriterna är i SVT-tråden och den monologen där.), ala ditt "meme".


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    nattuw skrev 2022-03-23 16:28:06 följande:

    Jaha då vad det som enligt vissa i forumet ansåg omöjligt nu tydligen möjligt: "Finansminister Mikael Damberg öppnar nu också för ytterligare skattesänkningar, efter krav från oppositionen." DN 2022-03-22


    KillBill skrev 2022-03-15 19:52:22 följande: "Det är bara att konstatera att SD,  KD och M som vill genomföra mycket stora skattesänkningar på drivmedel i detta avseende driver en Putinvänlig politik."
    Vem kunde ana att Damberg skulle springa Putins ärenden.
    Ja Damberg är tvungen att följa  majoritetens direktiv  (M, SD, KD, L och V) men brunhögerns och vänsterpartiets förslag verkar ha stött på patrull.. 

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    KillBill skrev 2022-03-26 10:36:51 följande:
    Ja Damberg är tvungen att följa  majoritetens direktiv  (M, SD, KD, L och V) men brunhögerns och vänsterpartiets förslag verkar ha stött på patrull.. 
    Regeringen har hela tiden sagt att en skattesänkning på drivmedel inte skulle gå att genomföra utan EUs godkännande, vilket man också visste att man inte skulle få.

    Men nu har man frågat och fått ett nej, så kan man släppa det.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • FDFMGA

    Hmm, några dagars frånvaro innebär inte att något har förändrats i grunden i tråden - allt, inklusive höga drivmedelspriser är ändå MP:s fel, om det inte är sossarnas förståsSkrattande

    Jag tror att pojkrumshögern ändå är lite mer vilsen än vanligt för närvarande. Hur ska man förhålla sig till Putins krigsförbrytelser? Hur ska man förhålla sig till det faktum att Sverige skickar vapen till försvar för demokratin, medan Ungern vägrar ge sitt stöd till Ukraina.

    Det kan inte vara lätt att stå stadigt i konflikten mellan en auktoritär människo- och samhällssyn och en frihetlig när man är kissnödig och ens ledare inte förmår välja mellan Putin och Biden men föredrar Orban- så det är inte så märkligt att man då väljer att kissa där man alltid brukar kissa.

    Zelinsky vädjar för övrigt till Orban att ta ställning för sanktioner mot Putins Ryssland.

  • Padirac
    Digestive skrev 2022-03-25 16:21:43 följande:
    Att jämföra med ett land där ett paket cigaretter kostar över 100 SEK är givetvis helt meningslöst.

    Vill du göra en jämförelse som drar jämt med Norge så kan du be relevanta parter att höja Sveriges genomsnittslön med ~11 000 SEK.

    Och efter det så är det nog få som klagar på dieselpriserna här i Sverige.
    Jag tror att du i detta fall missförstått hur det fungerar i Sverige.

    (Nu kallade väl Björn Rosengren Norge för den sista sovjetstaten, men jag tror inte att han avsåg norsk lönebildning i det fallet, kanske någonting att återkomma till ...)

    I Sverige är det inte politiker som bestämmer vilken lön eller genomsnittslön befolkningen har.  I Sverige är det arbetsmarknadens parter som genom kollektivavtal kommer överens om löner och lönesättning.

    En del länder har politiskt beslutade minimilönerhttps://www.europarl.europa.eu/news/sv/press-room/20211107IPR16808/nya-regler-for-rattvisa-minimiloner-i-eu

    "Rätten till en adekvat minimilön nämns i princip 6 i den europeiska pelaren för sociala rättigheter, som Europaparlamentet, rådet på alla EU-länders vägnar och EU-kommissionen gemensamt enades om i november 2017. Europaparlamentet har vid upprepade tillfällen begärt lagstiftningsåtgärder i denna fråga. I oktober förra året lade kommissionen fram ett förslag till direktiv för att förbättra nivån på minimilönerna i EU.

    I EU har 21 av 27 länder en lagstadgad minimilön, medan lönenivåerna i de övriga sex länderna (Österrike, Cypern, Danmark, Finland, Italien och Sverige) fastställs genom kollektivförhandlingar. Minimilönerna i euro per månad varierar kraftigt inom EU, från 332 euro i Bulgarien till 2 202 euro i Luxemburg (uppgifter från Eurostat för 2021)."

  • Digestive
    Padirac skrev 2022-03-26 11:49:45 följande:
    Jag tror att du i detta fall missförstått hur det fungerar i Sverige.

    (Nu kallade väl Björn Rosengren Norge för den sista sovjetstaten, men jag tror inte att han avsåg norsk lönebildning i det fallet, kanske någonting att återkomma till ...)

    I Sverige är det inte politiker som bestämmer vilken lön eller genomsnittslön befolkningen har.  I Sverige är det arbetsmarknadens parter som genom kollektivavtal kommer överens om löner och lönesättning.

    En del länder har politiskt beslutade minimilönerhttps://www.europarl.europa.eu/news/sv/press-room/20211107IPR16808/nya-regler-for-rattvisa-minimiloner-i-eu

    "Rätten till en adekvat minimilön nämns i princip 6 i den europeiska pelaren för sociala rättigheter, som Europaparlamentet, rådet på alla EU-länders vägnar och EU-kommissionen gemensamt enades om i november 2017. Europaparlamentet har vid upprepade tillfällen begärt lagstiftningsåtgärder i denna fråga. I oktober förra året lade kommissionen fram ett förslag till direktiv för att förbättra nivån på minimilönerna i EU.

    I EU har 21 av 27 länder en lagstadgad minimilön, medan lönenivåerna i de övriga sex länderna (Österrike, Cypern, Danmark, Finland, Italien och Sverige) fastställs genom kollektivförhandlingar. Minimilönerna i euro per månad varierar kraftigt inom EU, från 332 euro i Bulgarien till 2 202 euro i Luxemburg (uppgifter från Eurostat för 2021)."


    Så du missförstod relevanta parter som irrelevanta parter.

    Det var ändå imponerande gjort.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-03-26 12:09:34 följande:
    Så du missförstod relevanta parter som irrelevanta parter.

    Det var ändå imponerande gjort.
    Tack - det var vänligt sagt {#emotions_dlg.flower}

    Kanske kan arbetmarknadens parter komma överens om en lönebildning som tar hänsyn till bränsleprisernas ökning och inflation i allmänhet...  detta är nog ingen ovanlighet.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-03-26 12:23:53 följande:
    Tack - det var vänligt sagt {#emotions_dlg.flower}

    Kanske kan arbetmarknadens parter komma överens om en lönebildning som tar hänsyn till bränsleprisernas ökning och inflation i allmänhet...  detta är nog ingen ovanlighet.
    I fallet inflation så är det väl tänkt att fungera så men bränsleprisernas fall är det nog mindre besvärligt och mer hållbart att reglera priserna. Priserna kan politikerna reglera genom exempelvis skattelättnader, det behövs inga krångliga överenskommelser mellan olika parter och i en situation som kan ändras snabbt åt alla möjliga håll.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?