• Gert

    Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

    Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-06-09 21:58:35 följande:

    I Novus senaste opinionsundersökning får "framtidspartiet" S 12,3% i den yngsta väljargruppen, 18 - 29 år.

    www.tv4.se/nyheterna/klipp/m%C3%A5nga-unga-v%C3%A4ljare-v%C3%A4ljer-m-och-sd-framf%C3%B6r-s-3391635



    I SCBs undersökning (som är större än Novus undersökning och som är genomförd efter Novus undersökning) så är S större än M i åldersgruppen 18-29 år.

    www.scb.se/Statistik/_Publikationer/ME0201_2016M05_BR_ME60BR1601.pdf
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-06-09 22:50:21 följande:

    Nästan 50% bortfall i SCB:s undersökning.


    Försöker du inbilla mig att Novus undersökning skulle tillmätas större trovärdighet än SCBs?
  • KillBill
    KillBill skrev 2016-06-09 22:56:59 följande:
    Försöker du inbilla mig att Novus undersökning skulle tillmätas större trovärdighet än SCBs?
    Den största delen av bortfallet i SCBs undersökning avsåg personer som man inte lyckades kontakta.

    53,6% av de tilltänkta antalet tillfrågade (4 838 personer) har svarat. 16,6% ville inte medverka, 26,7% fick man inte tag i och 3,2% var förhindrade att medverka.

    Hur fördelades bortfallet i Novus undersökning?
  • K Markatta

    Novus har inte redovisat bortfallet.

    Hur trovärdig är då den siffra som SCB redovisat för unga väljare egentligen? Det vi kan jämföra med är Valu:

    www.svt.se/svts/article2323667.svt/binary/SVT_ValuResultat_riksdagsval_2014_PK_0914.pdf

    Klipper in en tabell:



    Vi ser här att S är ett parti som främst gillas av äldre. Nu när alla mätningar inklusive den från SCB visar att S har backat sedan valet är det väl lite märkligt om stödet för dem ändå skulle ha rusat i höjden bland unga eller hur?
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-06-09 23:49:13 följande:

    Novus har inte redovisat bortfallet.

    Hur trovärdig är då den siffra som SCB redovisat för unga väljare egentligen? Det vi kan jämföra med är Valu:

    www.svt.se/svts/article2323667.svt/binary/SVT_ValuResultat_riksdagsval_2014_PK_0914.pdf

    Klipper in en tabell:



    Vi ser här att S är ett parti som främst gillas av äldre. Nu när alla mätningar inklusive den från SCB visar att S har backat sedan valet är det väl lite märkligt om stödet för dem ändå skulle ha rusat i höjden bland unga eller hur?
    Du menar alltså att du ifrågasätter SCBs resultat pga för högt bortfall samtidigt som du lyfter fram Novus som inte ens har redovisat sitt bortfall?
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-06-10 00:21:10 följande:

    Ifrågasätter du Novus resultat?


    Jag vill veta mer om Novus undersökning innan jag tar ställning till resultatet. Hur fördelas exempelvis röster för övriga partier i åldersgruppen 18-29 år i Novus undersökning? När det gäller undersökningen från SCB verkar det som att S har plockat röster från MP i åldersgruppen 18-29 år vilket kan förklara ökningen. Kan man dra liknande slutsatser i Novus undersökning exempelvis att ökningar för MP, V och FI kan förklara den låga siffran för S?

    SCBs stora partiundersökning tillmäts (bland politiker och i media) större betydelse än övriga undersökningar så jag brukar litar mer på den.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?