• scrapparlotta

    Frysta hallon i kaka??

    Vågar man ha frysa hallon i en kaka som ska in i ugnen nu för tiden?? Gäller detta som är så farligt i hallon även i alla frysta bär?

    (en annan fråga som inte gäller bakning kanske....men bär.... Vågar man inte göra smoothie nu heller då? Är väl inte så gott att koka bären först och sen ha i smoothien? En liten fråga som jag bara kom på nu när jag skrev...svara om ni vill )

  • Svar på tråden Frysta hallon i kaka??
  • Santin

    Då du gräddar dem blir bären över 60 grader och då dör ev bakterier

    Är bara Riskgrupper (gamla, sjuka och små barn) som behöver koka.

    Har bara hört detta gällande hallon.

  • scrapparlotta
    Santin skrev 2015-05-20 22:42:45 följande:

    Då du gräddar dem blir bären över 60 grader och då dör ev bakterier

    Är bara Riskgrupper (gamla, sjuka och små barn) som behöver koka.

    Har bara hört detta gällande hallon.


    Jasså, kan vi andra som inte tillhör den riskgruppen äta bären?? Blir inte vi sjuka då eller blir vi lindrigt sjuka?
  • Pimpinellan

    Jag har då läst att alla bör koka hallonen. Spysjuka är inget kul för nån även om man inte råkar dö av det...

  • Santin

    Lindrigt sjuka sen är det ju inte alla bär som bör på smitta.

    Jag använder i och för sig bara hallon i bakverk och då är de ju i ugnen på över 200 grader. Skulle jag ha dem i en smothie skulle jag koka innan.

  • Yonndax

    Köper du svenska ekologiska hallon är risken för smitta i princip lika med noll. Det är i utländska bär som den finns då de ofta vattnar med vatten som innehåller bakterier. Vi har inte det problemet i Sverige. Inför hösten kan man ju plocka och frysa in själv eller köpa färska hallon och frysa in när de är billiga så behöver man inte vara orolig.

Svar på tråden Frysta hallon i kaka??