• bello20

    Min man slösar pengar!!

    Jag måste bara skriva av mig lite och kanske få lite hjälp på vägen. Jag blir så irriterad och besviken på min man.

    Vi har bra inkomst, min man tjänar ca 2/3 av pengarna men vi har delad ekonomi så allt vi tjänar lägger vi ihop, det finns inget mitt och ditt.. Men han är en sån slösare!! Jag har aldrig stött på en människa som slösar så mycket, ibland känns det som om han slänger pengar i sjön. Han köper mycket på kredit. De senaste 6 månaderna har han köpt bil, playstation 4, smart tv osv.. Jag blir så besviken på han. Förra månaden fick vi in en hel del pengar och jag betalade in ett kreditkort på 15.000 och nu är det tömt igen!!! Ibland fattar jag inte ens vart pengarna går!

    Jag har försökt allt, lägga in mindre pengar på hans kort, sagt att pengarna är slut men han kollar mitt konto och för över till sig själv. Så fort han ser pengar så slösar han dom. Det räcker till räkningar men fortsätter han så kan vi snart inte betala mer. Är det någon som vet vad jag kan göra för att stoppa han? Han ser inte värdet på pengar

  • Svar på tråden Min man slösar pengar!!
  • Anonym (Vad säger han?)

    Tycker han själv att det är ett problem? Hur resonerar han när ni pratar om det?

  • bello20

    Han tycker inte att det är ett problem. Han säger "ja men vi har ju pengar" "ja men det är bara 200 kr mer i månaden". Han förstår inte att 200 kr hit och dit blir flera tusen sen... Han ser inte utgifterna bara inkomsten..

  • Los

    Det som är bekymmersamt är att du blir lidande, vilket inte är ok. Delad ekonomi? Känns orimligt att du ska sköta er ekonomi om det bara är han som får köpa roliga saker? 

  • Birgitta02

    Tror han borde kolla lyxfällan. Var en kille där med 70 000 kr i månadsinkomst som fullständigt kört ekonomin i botten.

  • Anonym (Spara)

    Vi handlar inget på kredit. Jag tycker att ni ska bestämma att ni aldrig någonsin ska köpa något på kredit (utom ev. nytt boende...) Då kan ni bara handla för de pengar ni verkligen har den månaden, och sambon kanske får ett bättre begrepp om pengars värde.

  • Birgitta02
    Anonym (Spara) skrev 2015-05-22 19:48:44 följande:

    Vi handlar inget på kredit. Jag tycker att ni ska bestämma att ni aldrig någonsin ska köpa något på kredit (utom ev. nytt boende...) Då kan ni bara handla för de pengar ni verkligen har den månaden, och sambon kanske får ett bättre begrepp om pengars värde.


    Man kan fortfarande handla på kredit i vilken elektronikaffär som helst utan kort.
  • Aniiee

    Ni behöver en budget och eventuellt behöver ni separera era ekonomier.

    Sätt upp en budget, och håll på den sen. Säg ifrån om du vill ha hjälp med budgetposter och så.


    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • bello20

    Jag har sagt åt han fleeera gånger inga mer krediter men han fattar noll. Önskar att jag kunde göra på nått sätt så att han inte får ta mer krediter.

    Har provat budget... Funkar inte alls för hans del. Så fort lönen kommer är den spräckt.

    Det är så jobbigt, när lönen kommer så slösar han nästan allt på en gång, så sitter jag där och måste skrapa ihop pengar för att överleva månaden, alltid samma sak.

  • Anonym (samma)

    Jag har exakt samma problem. Det är i ingen idé att tjata här heller.. Här tjänar han ca 15 000 :- mer då jag är föräldraledig och jag har delat våra ekonomier helt.

    Helt sjukt att de bara tänker på sig själva, vi kanske också ska börja shoppa direkt pengarna kommer så står alla utan pengar. Så får de känna hur det känns..

  • Aniiee
    bello20 skrev 2015-05-22 23:33:03 följande:

    Jag har sagt åt han fleeera gånger inga mer krediter men han fattar noll. Önskar att jag kunde göra på nått sätt så att han inte får ta mer krediter.

    Har provat budget... Funkar inte alls för hans del. Så fort lönen kommer är den spräckt.

    Det är så jobbigt, när lönen kommer så slösar han nästan allt på en gång, så sitter jag där och måste skrapa ihop pengar för att överleva månaden, alltid samma sak.


    Ni ska inte ha gemensam ekonomi.
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
Svar på tråden Min man slösar pengar!!