• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    539072 visningar
    2466 svar
    2466
    539072

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • 999
    Äldre 10 Jun 20:03
    #51
    Jag är bara jag skrev 2015-06-10 17:38:23 följande:

    20 miljoner vid IVF:en,två månader senare 48 miljoner och ytterligare ett halvår senare 225 miljoner. Läkarna sa ingenting,det räcker ju gott och väl med 20 miljoner till ICSI,men jag hade själv läst om folsyra och zink att det kan hjälpa i höga doser så det fick han plus astaxantin.


    Vad är astaxantin och hur länge åt han tillskott?

    Blev ni inte gravida, trots att spermieantalet ökade så? Inte heller med ICSI?
  • Äldre 10 Jun 22:42
    #52
    999 skrev 2015-06-10 20:03:03 följande:
    Vad är astaxantin och hur länge åt han tillskott?

    Blev ni inte gravida, trots att spermieantalet ökade så? Inte heller med ICSI?
    Jag blev gravid,men fick MA. Gjorde fler IVF.er,men blev inget. Övergick till ED.  Astaxantin är alger. Det finns en liten studie som visade på fler och bättre spermier med det tillskottet. Han åt piller ett halvår kanske.
  • 999
    Äldre 14 Jun 14:22
    #53
    Jag är bara jag skrev 2015-06-10 22:42:23 följande:
    Jag blev gravid,men fick MA. Gjorde fler IVF.er,men blev inget. Övergick till ED.  Astaxantin är alger. Det finns en liten studie som visade på fler och bättre spermier med det tillskottet. Han åt piller ett halvår kanske.
    Kanske ska be min man testa dessa piller då, men frågan är om de hjälper ifall man saknar spermier i sädesvätskan helt och hållet... Men man kan ju alltid testa och hoppas. 
  • 999
    Äldre 18 Jun 11:53
    #54
    Vissla88 skrev 2015-06-08 23:06:30 följande:

    Läkaren hoppades vi skulle få svar innan semestern men sa oxå att det tog flera veckor (8 tyckte jag hon sa) men vi hade turen att kunna gå ner till labbet direkt efter vi hade träffat läkaren så han fick lämnat dom direkt, så det kändes skönt!

    Jag har nämnt för 3 vänner som visste om att vi skulle påbörja fertilitetsutredning att vi har varit där och att vi fått besked vi inte hade väntat oss men har inte sagt exakt vad som blev sagt. Vi sa att vi väntar på provsvaren innan vi säger nåt till någon. Har ni berättat?


    Har ni fått några nya besked? Hur är det med er? Har den värsta chocken lagt sig än?
  • 999
    Äldre 23 Jun 13:19
    #55

    Puff puff!

  • Äldre 26 Jun 18:13
    #56

    Hej!

    Vi är i samma situation. Men jag måste fråga - Fick ni alla beskedet vid ett läkarbesök? Den information vi fått var att vi skulle få svar vid första läkarbesöket, men i börja på denna veckan damp det ner ett BREV där vi fick beskedet att det inte fanns några spermier. Hela vår värld rasade samman! Hur kan man ge ett sånt besked via post? Ingen att prata med, ingen att ställa alla miljoner frågor till..... Jag ringde sjukhuset dagen efter å grät mig igenom hela samtalet och ifrågasatte hur de kunde göra så. Fick till svar att läkaren skulle ringa oss idag men har inte hört något från honom....

  • Äldre 26 Jun 19:28
    #57

    Alla besked har varit via telefon eller möte. Brev är ju fruktansvärt fel ur alla aspekter!

  • Äldre 26 Jun 20:25
    #58
    Jag är bara jag skrev 2015-06-26 19:28:03 följande:

    Alla besked har varit via telefon eller möte. Brev är ju fruktansvärt fel ur alla aspekter!


    Ja, visst är det fel! Handlar ju liksom om vårt hela liv......Väldigt respektlöst. .. Kommer verklige framföra det när vi väl får träffa läkaren, vilket inte verkar bli fören i slutet på hösten eller nåt....
  • 999
    Äldre 26 Jun 21:51
    #59
    MariaC skrev 2015-06-26 18:13:47 följande:

    Hej!

    Vi är i samma situation. Men jag måste fråga - Fick ni alla beskedet vid ett läkarbesök? Den information vi fått var att vi skulle få svar vid första läkarbesöket, men i börja på denna veckan damp det ner ett BREV där vi fick beskedet att det inte fanns några spermier. Hela vår värld rasade samman! Hur kan man ge ett sånt besked via post? Ingen att prata med, ingen att ställa alla miljoner frågor till..... Jag ringde sjukhuset dagen efter å grät mig igenom hela samtalet och ifrågasatte hur de kunde göra så. Fick till svar att läkaren skulle ringa oss idag men har inte hört något från honom....


    Jag beklagar att ni också måste genomgå detta! Det är hemskt...

    Vi fick besked på mina blodprover och hans spermaprov på vårt första utredningssamtal! Då berättade de vad proverna vi lämnat visade. Vad fruktansvärt att skicka brev med ett sådant besked! Hjärtlöst! Hormonproverna och kromosomanalysen som togs på min man i samband med första samtalet fick vi via telefon/brev. Båda visade normala värden/inga kromosomfel. Så det är skönt!

    Var i Sverige bor ni? Har förstått att det är olika långa köer beroende på vilket landsting man tillhör. När vi fick brev om att vi skulle lämna blod- resp. spermaprov så stod det att vi skulle bli kallade på vårt första utredningssamtal inom 90 dagar, det faller under vårdgarantin. Rätta mig om jag har fel. Men vi blev kallade bara några veckor efter att vi hade lämnat proverna, det var i början av juni! Och vi har fått besked om att min man ska få göra biopsi så fort kliniken öppnar igen (de har semesterstängt fram till mitten av aug). Vårt enda hopp är att spermier kommer att hittas då.
  • Äldre 26 Jun 23:37
    #60

    Vi fick vårat svar i ett brev, helt kortfattat, vi hittade inga spermier i provet ni lämnat... Visste inte var jag skulle ta vägen, ville inte heller göra min sambo mer ledsen än han blev av svaret - att det var hans "fel" att vi inte lyckats... ð??¢ sedan ringde en läkare och han fick genomgå biodiesel, där hittades massor så det räckte till många IVf och nu efter alla dessa år har vi två underbara döttrar...så det kan sluta gott trots allt, efter år av kämpande, lycka till!!!

Svar på tråden Avsaknad av spermier