• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • 999
    Boråsdonatorn skrev 2015-06-28 22:21:52 följande:

    Jag är spermadonator på Sahlgrenska, skulle kunna hjälpa till om det blir nödvändigt.


    För oss är det inte aktuellt (än). Får jag fråga av ren nyfikenhet hur det kommer sig att du väljer att donera spermier? Väldigt fint gjort i alla fall...
  • Boråsdonatorn

    Vart blodgivare i 20-år, då man lämnat blod har man sett en lapp emellanåt om att de söker spermadonatorer. Så en dag ringde jag. ???? o vips så var man godkänd spermadonator.

  • Anonym (Undrar)
    Boråsdonatorn skrev 2015-06-29 07:53:40 följande:

    Vart blodgivare i 20-år, då man lämnat blod har man sett en lapp emellanåt om att de söker spermadonatorer. Så en dag ringde jag. ???? o vips så var man godkänd spermadonator.


    Får jag fråga hur du känner inför att de barn som kommit till med hjälp av din sperma har rätt att leta upp dig efter att de fyllt 18? Utomlands är det inte så men i Sverige har de ju rätt till det.
  • Utflykt i verkligheten

    Min man hade inga spermier i sädesvätskan, dock fanns det i att hämta direkt ur testikeln. Det är inte direkt ovanligt. Någon typ av stopp i sädesledarna helt enkelt.

    Hoppas det löser sig med antibiotika! Håller tummarna!

  • 999
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-06-29 10:53:48 följande:

    Min man hade inga spermier i sädesvätskan, dock fanns det i att hämta direkt ur testikeln. Det är inte direkt ovanligt. Någon typ av stopp i sädesledarna helt enkelt.

    Hoppas det löser sig med antibiotika! Håller tummarna!


    Tack för att du skriver... Vad visade din mans blodprover? Var dem normala? Fick ni veta vad stoppet i sädesledaren berodde på? Sa dem något om din mans storlek på testiklarna? Min mans blodprover har varit normala men läkaren tyckte efter att ha känt och klämt att mannen har något mindre testiklar. Jag vet inte hur stor betydelse det har...
  • Utflykt i verkligheten
    999 skrev 2015-06-29 11:21:53 följande:
    Tack för att du skriver... Vad visade din mans blodprover? Var dem normala? Fick ni veta vad stoppet i sädesledaren berodde på? Sa dem något om din mans storlek på testiklarna? Min mans blodprover har varit normala men läkaren tyckte efter att ha känt och klämt att mannen har något mindre testiklar. Jag vet inte hur stor betydelse det har...
    Blodproverna var helt normala. Vad stoppet beror på vet vi inte. De sa inget om storleken på testiklarna vid undersökningen.
  • 999
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-06-29 13:43:34 följande:

    Blodproverna var helt normala. Vad stoppet beror på vet vi inte. De sa inget om storleken på testiklarna vid undersökningen.


    Har ni barn nu eller har ni inte gjort några försök ännu?
  • 999
    999 skrev 2015-06-29 13:49:41 följande:

    Har ni barn nu eller har ni inte gjort några försök ännu?


    Minns du vad din man hade för fsh-värde på hormonprovet? Min man hade 12,8 och det är något förhöjt men fortfarande inom det normala enligt läkaren. Sjuksköterskan som först lämnade beskedet sa att det såg bra ut och var helt normalt, men som sagt, läkaren sa att det är något förhöjt (borde ligga på max 12) men att det är en så liten förhöljning att det ändå är normalt.
  • MariaC
    999 skrev 2015-06-26 21:51:30 följande:
    Jag beklagar att ni också måste genomgå detta! Det är hemskt...

    Vi fick besked på mina blodprover och hans spermaprov på vårt första utredningssamtal! Då berättade de vad proverna vi lämnat visade. Vad fruktansvärt att skicka brev med ett sådant besked! Hjärtlöst! Hormonproverna och kromosomanalysen som togs på min man i samband med första samtalet fick vi via telefon/brev. Båda visade normala värden/inga kromosomfel. Så det är skönt!

    Var i Sverige bor ni? Har förstått att det är olika långa köer beroende på vilket landsting man tillhör. När vi fick brev om att vi skulle lämna blod- resp. spermaprov så stod det att vi skulle bli kallade på vårt första utredningssamtal inom 90 dagar, det faller under vårdgarantin. Rätta mig om jag har fel. Men vi blev kallade bara några veckor efter att vi hade lämnat proverna, det var i början av juni! Och vi har fått besked om att min man ska få göra biopsi så fort kliniken öppnar igen (de har semesterstängt fram till mitten av aug). Vårt enda hopp är att spermier kommer att hittas då.
    Hjärtlöst var bra beskrivet!
    Vi bor i Västra Götalandsregionen, går på NÄL i Trollhättan. Verkar gå betydligt fortare för er! Vart bor ni? Man vill ju liksom få det gjort snabbt....blir det allt för långa väntetider kommer vi nog att söka oss privat istället...

  • MariaC
    jennyz skrev 2015-06-26 23:37:46 följande:

    Vi fick vårat svar i ett brev, helt kortfattat, vi hittade inga spermier i provet ni lämnat... Visste inte var jag skulle ta vägen, ville inte heller göra min sambo mer ledsen än han blev av svaret - att det var hans "fel" att vi inte lyckats... ð??¢ sedan ringde en läkare och han fick genomgå biodiesel, där hittades massor så det räckte till många IVf och nu efter alla dessa år har vi två underbara döttrar...så det kan sluta gott trots allt, efter år av kämpande, lycka till!!!


    Vilken lycka!!! Vad jag hoppas att det blir samma besked för oss! Tack för att du inger lite hopp Glad
Svar på tråden Avsaknad av spermier