• 999
    Äldre 4 Jun 18:21
    540217 visningar
    2466 svar
    2466
    540217

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Äldre 5 Aug 09:03
    999 skrev 2015-08-04 21:52:28 följande:
    Det jag oroar mig över är om det måste gå en viss tid mellan de olika ingreppen, jag står inte ut att vänta i så fall. Vi har fått en telefontid inbokad på Carlanderska på torsdag. Ska ställa alla våra frågor till dem då. Kan återkomma när vi fått svar på allt. Kan kanske vara till nytta för er också... Men tydligen kan man få det bekostat av sitt landsting om läkarna anser att chanserna är tillräckligt stora att spermier hittas!!!
    999 skrev 2015-08-04 21:59:57 följande:

    Jag tror att jag precis hittat svaret på min fråga. Googlade och hittade en sida där det står att det bör gå 6 mån mellan biopsi och mikro-tesen. Fan!! Det gör ju saken svårare. Jag vill inte behöva vänta 6 mån i ovisshet ifall biopsin inte skulle ge något. Men å andra sidan känns det surt att betala 20,000 kr för mikro-tese innan man försökt med biopsi först. Jaja, får se vad de säger på torsdag!


    Hör jättegärna av dig när du pratat med dem. Vill gärna veta. Vi pratar mycket om detta med att gå privat, men som du säger, det handlar om väldigt mycket pengar, så det hade vart skönt att göra så mycket som möjligt via landstinget... och räcker det med biopsi och de hittar spermier då så behövs ju inte Mikro-Tese så man vill ju gärna prova biopsi först kanske.....men så är det det där med väntetiden......

    Fråga om det där med att få det bekostat av landstinget, låter ju intressant!!

  • GoC
    Äldre 5 Aug 10:52
    MariaC skrev 2015-08-05 09:03:13 följande:

    Hör jättegärna av dig när du pratat med dem. Vill gärna veta. Vi pratar mycket om detta med att gå privat, men som du säger, det handlar om väldigt mycket pengar, så det hade vart skönt att göra så mycket som möjligt via landstinget... och räcker det med biopsi och de hittar spermier då så behövs ju inte Mikro-Tese så man vill ju gärna prova biopsi först kanske.....men så är det det där med väntetiden......

    Fråga om det där med att få det bekostat av landstinget, låter ju intressant!!


    Hej!

    Vi är i samma läge som er men har kommit lite längre i utredningen och fått veta efter biopsi att det inte finns några spermier. Vi kontaktade carlanderska om micro tese och man kan få det bekostnad av landstinget om läkaren bedömer att det finns chans att hitta spermier. Anser de att det ser mörkt ut så får man bekosta det själv om man ändå vill kolla. Där är vi nu. Så vi väntar på att vår läkare ska komma tillbaka från semestern så att vi kan få veta om vi skulle kunna få detta bekostat. Alla värden ser bra ut hos min sambo förutom fsh-värdet som är något förhöjt. Vi är också inne i behandlingsvevan samtidigt. Så vi har gjort en insemination med donerade spermier. Behandling nr 2 väntar i september då äl i augusti infaller helgen innan måndagen då labbet öppnar igen. Otur är ordet! :)
  • Äldre 5 Aug 22:56

    Idag var vi på första läkarbesöket. Det blev inte riktigt som vi tänkt oss, jag trodde jag skulle få göra spolningen idag men det blir vid ett senare skede. Vi har ju tidigare haft telefonkontakt med en läkare efter att vi fick beskedet att man inte hittat några spermier, det var väl ca 2 månader sedan. Den läkare vi träffade idag var en annan och hans första fråga var "Varför har den första läkaren inte skickat någon remiss till Sahlgrenska?" Vi satt som frågetecken då vi inte hört något om nån remiss som skulle skickas. Det visade sig att läkaren vi haft kontakt med över telefon skulle ha skickat en remiss direkt när det saknades spermier men INTE GJORT DET!!!! Rynkar på näsan Vilket betyder att vi hade varit 2 månader längre fram i kön om han skickat den som han skulle......Läkaren vi träffade idag skrev remissen på plats. Tänker ringa och kolla nästa vecka att den kommit fram. Så jävla irriterande att det ska slarvas så med dessa remisser, fattar inte läkarna att det handlar om våra liv???

    Jag fick göra en gynundersökning med ultraljud samt att vi båda fick ta blodprov för att göra en kromosomanalys.

    Nu får vi vänta på svar vad kromosomanalysen visar samt att jag hoppas få tid snart för spolning.... Sen är det 3-6 mån väntetid innan min sambo får komma till andrologmottagningen på Sahlgrenska....

    När fick er sambo/man kolla om det var något med hypofysen/hormonellt?

  • GoC
    Äldre 6 Aug 11:15

    Nej fy! Inte ok! Vad less man blir.... De ska bannemig inte göras missar när man får vänta så länge ändå! :( men försök att ta till vårdgarantin.... Enligt den ska man få behandling inom 3 månader. Den vet jag att många nyttjat i de lägena.

    Vad gäller hypofysen och det så fick vi de svaren efter att min sambo lämnat blodprov... Så det borde kollas i samma veva nu när ni lämnat blod.

    Hur gamla är ni Mariac? Kämpakram

  • Äldre 6 Aug 18:41
    GoC skrev 2015-08-06 11:15:00 följande:

    Nej fy! Inte ok! Vad less man blir.... De ska bannemig inte göras missar när man får vänta så länge ändå! :( men försök att ta till vårdgarantin.... Enligt den ska man få behandling inom 3 månader. Den vet jag att många nyttjat i de lägena.

    Vad gäller hypofysen och det så fick vi de svaren efter att min sambo lämnat blodprov... Så det borde kollas i samma veva nu när ni lämnat blod.

    Hur gamla är ni Mariac? Kämpakram


    Jag ska ringa och kolla att remissen kommit fram nästa vecka och då ska jag säga att pga läkarens slarv blev den försenad. De kan säkert inte ge oss en tid fortare för det men jag kan alltid försöka...

    Ja, vårdgarantin kommer vi nog utnyttja, frågan är bara vart man hamnar då, kan ju bli till att åka väldigt långt? Eller måste de erbjuda en plats inom VG-regionen?

    Jag är 32 och min sambo är 36 år...
  • Äldre 6 Aug 18:45

    Fråga 1: Vet någon om det går att göra ex biopsin privat på Carlanderska (för att slippa vänta) och om de då hittar spermier - söka till Sahlgrenska för att gör ivf? Eller måste man fortsätta privat då?

    Fråga 2: Min sambo har släkt som haft samma problem. En av hans släktingar hade fått till sig att om det beror på kromosomförändring så är det ärftligt, med andra ord att det inte kan vara något problem vad gäller kromosom för min sambo pga att hans släktingar blivit friskförklarade på den biten. Förstår ni hur jag menar? Någon annan som hört det?

  • 999
    Äldre 6 Aug 20:58
    MariaC skrev 2015-08-05 22:56:57 följande:

    Idag var vi på första läkarbesöket. Det blev inte riktigt som vi tänkt oss, jag trodde jag skulle få göra spolningen idag men det blir vid ett senare skede. Vi har ju tidigare haft telefonkontakt med en läkare efter att vi fick beskedet att man inte hittat några spermier, det var väl ca 2 månader sedan. Den läkare vi träffade idag var en annan och hans första fråga var "Varför har den första läkaren inte skickat någon remiss till Sahlgrenska?" Vi satt som frågetecken då vi inte hört något om nån remiss som skulle skickas. Det visade sig att läkaren vi haft kontakt med över telefon skulle ha skickat en remiss direkt när det saknades spermier men INTE GJORT DET!!!! Rynkar på näsan Vilket betyder att vi hade varit 2 månader längre fram i kön om han skickat den som han skulle......Läkaren vi träffade idag skrev remissen på plats. Tänker ringa och kolla nästa vecka att den kommit fram. Så jävla irriterande att det ska slarvas så med dessa remisser, fattar inte läkarna att det handlar om våra liv???

    Jag fick göra en gynundersökning med ultraljud samt att vi båda fick ta blodprov för att göra en kromosomanalys.

    Nu får vi vänta på svar vad kromosomanalysen visar samt att jag hoppas få tid snart för spolning.... Sen är det 3-6 mån väntetid innan min sambo får komma till andrologmottagningen på Sahlgrenska....

    När fick er sambo/man kolla om det var något med hypofysen/hormonellt?


    Nä, vad trist! Hoppas ni får en tid snabbt i alla fall! Men jag måste få fråga, hur kommer det sig att de ska göra en spolning på dig? Till vilken nytta ska du utsätta dig för det? Om din man saknar spermier och ni inte kan bli med barn naturligt så spelar det ingen roll om du har fri passage i äggledaren eller inte. Det har ju absolut ingen betydelse med tanke på att ni ändå måste göra IVF i så fall. 

    För oss gick det till så att efter att vi hade skickat in hälsodeklarationen som vi fick hem så fick jag en kallelse för blodprover och min man för spermaprov. Därefter blev vi kallade till vårt första samtal och fick då reda på att mina blodprover var OK och min man saknade spermier. Då fick han lämna blodprover och några veckor senare fick vi svar på hormonproverna och kromosomanalysen. Båda var OK (fsh-värdet var pyttelite förhöjt enligt läkaren, men ingenting att anmärka på). Med andra ord så fick vi reda på hans blodprover ganska omgående. Det har gått väldigt smidigt för oss måste jag säga, förutom att de haft semesterstängt i princip hela sommaren så det har varit en pina att vänta på biopsin. Men snart så.... 
  • GoC
    Äldre 6 Aug 21:09
    999 skrev 2015-08-06 20:58:24 följande:

    Nä, vad trist! Hoppas ni får en tid snabbt i alla fall! Men jag måste få fråga, hur kommer det sig att de ska göra en spolning på dig? Till vilken nytta ska du utsätta dig för det? Om din man saknar spermier och ni inte kan bli med barn naturligt så spelar det ingen roll om du har fri passage i äggledaren eller inte. Det har ju absolut ingen betydelse med tanke på att ni ändå måste göra IVF i så fall. 

    För oss gick det till så att efter att vi hade skickat in hälsodeklarationen som vi fick hem så fick jag en kallelse för blodprover och min man för spermaprov. Därefter blev vi kallade till vårt första samtal och fick då reda på att mina blodprover var OK och min man saknade spermier. Då fick han lämna blodprover och några veckor senare fick vi svar på hormonproverna och kromosomanalysen. Båda var OK (fsh-värdet var pyttelite förhöjt enligt läkaren, men ingenting att anmärka på). Med andra ord så fick vi reda på hans blodprover ganska omgående. Det har gått väldigt smidigt för oss måste jag säga, förutom att de haft semesterstängt i princip hela sommaren så det har varit en pina att vänta på biopsin. Men snart så.... 


    Jag har gjort spolningen. Den gör man för att man i första hand vill göra insemination. Ivf är steg 2. Med en insemination kan man göra med en kateter i vanlig cykel därför vill man se om det är fri passage. Dig väljer man i första hand om man inte hittar fel på kvinnan. Fungerar inte insemination går man över till ivf då man måste hormonbehandlas för att kunna plocka ut ägg och sedan befruktade utanför kroppen. Usch jag låter kanske som någon som tror jag vet allt och det är verkligen inte så jag menar men vi är just nu i den vevan och det var inte så längesen jag gjorde min spolning:)
  • GoC
    Äldre 6 Aug 21:11

    Men ni kanske menar om man hittar spermier? :) jag menar när man tar emot donerade spermier :)

  • Äldre 7 Aug 08:54
    999 skrev 2015-08-06 20:58:24 följande:
    Nä, vad trist! Hoppas ni får en tid snabbt i alla fall! Men jag måste få fråga, hur kommer det sig att de ska göra en spolning på dig? Till vilken nytta ska du utsätta dig för det? Om din man saknar spermier och ni inte kan bli med barn naturligt så spelar det ingen roll om du har fri passage i äggledaren eller inte. Det har ju absolut ingen betydelse med tanke på att ni ändå måste göra IVF i så fall. 

    För oss gick det till så att efter att vi hade skickat in hälsodeklarationen som vi fick hem så fick jag en kallelse för blodprover och min man för spermaprov. Därefter blev vi kallade till vårt första samtal och fick då reda på att mina blodprover var OK och min man saknade spermier. Då fick han lämna blodprover och några veckor senare fick vi svar på hormonproverna och kromosomanalysen. Båda var OK (fsh-värdet var pyttelite förhöjt enligt läkaren, men ingenting att anmärka på). Med andra ord så fick vi reda på hans blodprover ganska omgående. Det har gått väldigt smidigt för oss måste jag säga, förutom att de haft semesterstängt i princip hela sommaren så det har varit en pina att vänta på biopsin. Men snart så.... 
    Som jag fattat det så är det för att kolla så det inte är något fel på mig också för då kan det minska chanserna ännu mer.  
    En som min sambo känner gick på Carlanderska och gjorde allt privat och de upptäckte ju då tidigt att han saknade spermier. Då fortsatte de bara att kolla honom men inte henne. Senare hittade de spermier vid biopsi och startade IVF men då var det något som inte funkade och då kollade de hans tjej också och det visade sig att hon hade ett fel som gjorde att IVF inte funkade för dem. I det läget hade de lagt massa pengar, men hade de kollat henne redan från början så hade de förstått att det inte ens hade vart någon idé att gå vidare med biopsi på honom. Så jag tycker det känns skönt att de kollar mig så jag vet att jag är felfri i alla fall.

    Jag tycker det är jättekonstigt att sjukhusen gör så olika. Det borde ju liksom vara olika steg som alla följer samma!
Svar på tråden Avsaknad av spermier