• Nidingbane

    Tror du månlandningen kan ha varit en bluff?

    I år är det hela 46 år sedan människan satte sin fot på månen. De flesta här var inte ens födda då. Men tror du detta kan ha varit en bluff dvs. något som aldrig ha skett? Ja många här känner föga till maktspelet och de förhållandena som då var t ex mellan öst och väst mm och det i en värld som på många sätt såg helt annorlunda ut än idag. Vad det hela en jättelik konspiration, vad tror du?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du månlandningen kan ha varit en bluff?
  • The Mechanix

    Det största beviset att månlandningen inte var fejk är helt enkelt prestigen.

    Det var ett race mellan USA och Sovjet, oerhört mycket prestige inblandad i att vara först. Att fejka landningen skulle kräva att oerhört många människor skulle behöva hålla käften, och hade den varit fejkad, så hade Sovjet använt alla sina resurser och hela sin propogandamaskin till att trycka till Amerikanarna. 

    Tre kan behålla en hemlighet om två är döda.

  • AnnaMoberg
    Mentat skrev 2015-06-22 12:44:38 följande:
    Nej, det är det inte. Det finns ingen anledning att, likt konspirationsteoretikerna, blint tro en massa när det är så enkelt att kolla själv, t.ex. här: edition.cnn.com/2009/TECH/space/07/13/moon.astronauts/

    Det finns astronauter som gjort flera resor till rymden, ja, men tydligen är det ingen som har varit på månen mer än en gång.
  • Mentat
    Aniiee skrev 2015-06-22 12:54:26 följande:
    Felslag av mig, jag skulle skriva 2, och jag menade bara första gången. Resten är liksom resten....
    För all del, då är vi överens så långt men de övriga månlandningarna har folk inte alltid koll på, vilket bl.a. bevisas av den här tråden, och om man nu vill hävda att allt skulle ha varit en gigantisk bluff - varför skulle man då upprepa den fem gånger till?

    Det är helt enkelt bara en spik till i konspirationsteorins kista.
  • AnnaMoberg
    Mentat skrev 2015-06-22 12:44:38 följande:
    Nej, det är det inte. Det finns ingen anledning att, likt konspirationsteoretikerna, blint tro en massa när det är så enkelt att kolla själv, t.ex. här: edition.cnn.com/2009/TECH/space/07/13/moon.astronauts/

    Det finns astronauter som gjort flera resor till rymden, ja, men tydligen är det ingen som har varit på månen mer än en gång.
    Käkat taggtråd till middag?
    Tre personer har rest till månen fler än en gång, men inte gått på den. Så helt galet var det inte.
  • Jennie med ie

    Blint och blint... Jag påstod liksom inte det var fakta. Men jag trodde fel, blandade nog ihop det med det Anna Moberg tar upp, så stäm mig


    Mentat skrev 2015-06-22 12:44:38 följande:

    Nej, det är det inte. Det finns ingen anledning att, likt konspirationsteoretikerna, blint tro en massa när det är så enkelt att kolla själv, t.ex. här: edition.cnn.com/2009/TECH/space/07/13/moon.astronauts/

    Det finns astronauter som gjort flera resor till rymden, ja, men tydligen är det ingen som har varit på månen mer än en gång.


  • Aniiee
    Mentat skrev 2015-06-22 13:16:36 följande:
    För all del, då är vi överens så långt men de övriga månlandningarna har folk inte alltid koll på, vilket bl.a. bevisas av den här tråden, och om man nu vill hävda att allt skulle ha varit en gigantisk bluff - varför skulle man då upprepa den fem gånger till?

    Det är helt enkelt bara en spik till i konspirationsteorins kista.
    Absolut, håller med =)
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • offekoffe
    The Mechanix skrev 2015-06-22 13:12:04 följande:

    Det största beviset att månlandningen inte var fejk är helt enkelt prestigen.

    Det var ett race mellan USA och Sovjet, oerhört mycket prestige inblandad i att vara först. Att fejka landningen skulle kräva att oerhört många människor skulle behöva hålla käften, och hade den varit fejkad, så hade Sovjet använt alla sina resurser och hela sin propogandamaskin till att trycka till Amerikanarna. 

    Tre kan behålla en hemlighet om två är döda.


    USA har fejkat allt. De har ju Hollywood!

    Du är grundlurad!
  • Flash Gordon

    Jag tycker det nästan är mer intressant varför vissa vill  att det ska ha varit en bluff.

    Vad är det som gör att man vill vara en del av den mytbildningen?

    Den här är 45 år gammal nu. Finns det ingen nyare konspirationsteori att haka på? Varför skulle just månlandningen vara så viktig i sammanhanget?

  • offekoffe
    Flash Gordon skrev 2015-06-22 20:55:54 följande:

    Jag tycker det nästan är mer intressant varför vissa vill  att det ska ha varit en bluff.

    Vad är det som gör att man vill vara en del av den mytbildningen?

    Den här är 45 år gammal nu. Finns det ingen nyare konspirationsteori att haka på? Varför skulle just månlandningen vara så viktig i sammanhanget?


    För avancerat för dig!
  • Flash Gordon
    offekoffe skrev 2015-06-22 20:59:40 följande:
    För avancerat för dig!
    Möjligen, men kan inte du hjälpa mig att förstå varför just myten om månlandningen är så viktig?

    Det är ju inte direkt så att hela mänskligheten vänds på ända om det skulle visa sig vara sant att mäniskan lyckats skicka en rymdfarkost till månen.

    Skillnad då på konspirationsteorier som Sang Reale, Area 51 och Illuminati. Skulle DE vara på riktigt så skulle det till stor del förändra hur vi ser på världen
  • offekoffe
    Flash Gordon skrev 2015-06-22 21:04:32 följande:

    Möjligen, men kan inte du hjälpa mig att förstå varför just myten om månlandningen är så viktig?

    Det är ju inte direkt så att hela mänskligheten vänds på ända om det skulle visa sig vara sant att mäniskan lyckats skicka en rymdfarkost till månen.

    Skillnad då på konspirationsteorier som Sang Reale, Area 51 och Illuminati. Skulle DE vara på riktigt så skulle det till stor del förändra hur vi ser på världen


    Är eller var viktig? Vilket syftar du på?
  • Flash Gordon
    offekoffe skrev 2015-06-22 21:12:58 följande:
    Är eller var viktig? Vilket syftar du på?
    Så du kan inte förklara varför just denna myt är så viktig att hålla vid liv?
  • Flash Gordon

    Finns ju en film om detta, Capricorn One, och hela filmen verkar ligga ute här på youtube:


    ">



    .

    .

    .

    .

    Det lite lustiga med denna film är ju att den knyter an till en modern konspirationsteori. Den om OJ Simpson och mordet på hans ex-fru.

    OJ är nämligen en av huvudrollsinnehavarna i filmen.

  • Mentat

    Capricorn One har aldrig utgett sig för att vara något annat än fiction men det är möjligt att den är roten till konspirationsteorin - om det nu behövs en sådan.

  • Flash Gordon
    Mentat skrev 2015-06-23 06:12:40 följande:

    Capricorn One har aldrig utgett sig för att vara något annat än fiction men det är möjligt att den är roten till konspirationsteorin - om det nu behövs en sådan.


    Nä, för Guds skull. De åker ju till Mars i C1 och inte till månen, så fiction är det ju.

    Men filmen bygger ju på temat om "den fejkade månlandningen" - en myt som uppstod samma dag som Armstrong gick på månen första gången, om inte redan innan.
  • FrauCasio
    Aniiee skrev 2015-06-20 23:30:39 följande:

    Vilka fel tänker du på?


    Det var flera år sedan jag såg dokumentären och jag minns att det var så många omöjliga faktum de la fram.

    Nu på rak arm minns jag två, det ena var att själva rymddräkten som den var då aldrig hade kunnat ha fungerat i de förhållanden och att de snabbt hade dött om de verkligen varit på månen.

    Men det som starkast satte sig på minnet var när de visade filmsekvenserna från månlandningen och hur skuggan föll från austronauten, detta bevisade att allt filmades i en studio. De hade helt missat att att ha själva solen i åtanken och hur skuggorna borde ha fallit naturligt från austronauten. Alltså ljussättningen i "studion" var helt fel. Skuggorna som föll från austrronauten var helt fel i förhållande till var solen låg. Här fanns fyra skuggor från austronauten, som vid en fotbollsmatch som hålls i mörker och fyra strålkastare lyser upp fotbollsplanen då blir det fyra skuggor från en spelare. Detta såg man tydligt på bilderna från månlandningen.

    Det var så myclet mer också som jag just nu inte kommer på.
  • FrauCasio
    FrauCasio skrev 2015-06-23 07:31:07 följande:

    Det var flera år sedan jag såg dokumentären och jag minns att det var så många omöjliga faktum de la fram.

    Nu på rak arm minns jag två, det ena var att själva rymddräkten som den var då aldrig hade kunnat ha fungerat i de förhållanden och att de snabbt hade dött om de verkligen varit på månen.

    Men det som starkast satte sig på minnet var när de visade filmsekvenserna från månlandningen och hur skuggan föll från austronauten, detta bevisade att allt filmades i en studio. De hade helt missat att att ha själva solen i åtanken och hur skuggorna borde ha fallit naturligt från austronauten. Alltså ljussättningen i "studion" var helt fel. Skuggorna som föll från austrronauten var helt fel i förhållande till var solen låg. Här fanns fyra skuggor från austronauten, som vid en fotbollsmatch som hålls i mörker och fyra strålkastare lyser upp fotbollsplanen då blir det fyra skuggor från en spelare. Detta såg man tydligt på bilderna från månlandningen.

    Det var så myclet mer också som jag just nu inte kommer på.


    Ah kom på några till precis när jag skickade inlägget. Att varför har man inte landat på månen alls sedan dess?

    Även missen med flaggan, den amerikanska flaggan som sattes ner, som svajar!? Det finns ingen atmosfär alls på månen. Blåser det vindar och luft på månen ? Finns luft behövs då ej heller rymddräkter och syrgastuber.

    Denna flagga har man inte kunnat hitta på månen, inga bilder som tagits från månen efteråt som bevisat att flaggan verkligen sattes dit.

    Sedan minns jag att det var högt uppsatta politiker som typ berättade sanningen. De sa bla att austronauterna endast hade cirkulerat runt jorden i farkosten, och att månlandningen varit inspelad långt tidigare under högsta hemlighet med CSI vakter och annat top secret i en studio. Även en känd film producents fru sa att det hela spelades in i en studio i Nevada där maken varit inblandad (han själv är död). Ja just det sedan plötsligt börjar folk som varit med om allt detta dö mystiska död.

    Ja det var en drös med fakta. Även missar på raketen, ingen eld osv.
  • Mentat
    FrauCasio skrev 2015-06-23 07:54:22 följande:
    Ah kom på några till precis när jag skickade inlägget. Att varför har man inte landat på månen alls sedan dess?

    Även missen med flaggan, den amerikanska flaggan som sattes ner, som svajar!? Det finns ingen atmosfär alls på månen. Blåser det vindar och luft på månen ? Finns luft behövs då ej heller rymddräkter och syrgastuber.

    Denna flagga har man inte kunnat hitta på månen, inga bilder som tagits från månen efteråt som bevisat att flaggan verkligen sattes dit.

    Sedan minns jag att det var högt uppsatta politiker som typ berättade sanningen. De sa bla att austronauterna endast hade cirkulerat runt jorden i farkosten, och att månlandningen varit inspelad långt tidigare under högsta hemlighet med CSI vakter och annat top secret i en studio. Även en känd film producents fru sa att det hela spelades in i en studio i Nevada där maken varit inblandad (han själv är död). Ja just det sedan plötsligt börjar folk som varit med om allt detta dö mystiska död.

    Ja det var en drös med fakta. Även missar på raketen, ingen eld osv.
    Det är riktigt att det inte finns någon luft på månen. Det innebär också att det inte finns något som dämpar flaggans rörelser så som det finns i en atmosfär utan den kan hålla på och svänga under mycket lång tid.

    Avsaknaden av atmosfär förklarar också att man inte ser någon eld - det finns ju inget syre som kan brinna.
  • FrauCasio
    FrauCasio skrev 2015-06-23 07:54:22 följande:

    Ah kom på några till precis när jag skickade inlägget. Att varför har man inte landat på månen alls sedan dess?

    Även missen med flaggan, den amerikanska flaggan som sattes ner, som svajar!? Det finns ingen atmosfär alls på månen. Blåser det vindar och luft på månen ? Finns luft behövs då ej heller rymddräkter och syrgastuber.

    Denna flagga har man inte kunnat hitta på månen, inga bilder som tagits från månen efteråt som bevisat att flaggan verkligen sattes dit.

    Sedan minns jag att det var högt uppsatta politiker som typ berättade sanningen. De sa bla att austronauterna endast hade cirkulerat runt jorden i farkosten, och att månlandningen varit inspelad långt tidigare under högsta hemlighet med CSI vakter och annat top secret i en studio. Även en känd film producents fru sa att det hela spelades in i en studio i Nevada där maken varit inblandad (han själv är död). Ja just det sedan plötsligt börjar folk som varit med om allt detta dö mystiska död.

    Ja det var en drös med fakta. Även missar på raketen, ingen eld osv.


    Ja man kan diskutera mycket och detta såg jag i såg dokumentären. Har igen egentligen åsikt som sådan i ämnet.
Svar på tråden Tror du månlandningen kan ha varit en bluff?