• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • nihka
    w123 skrev 2017-11-08 12:22:34 följande:

    Det stämmer bra att åldersfördelningarna inte är samma hos flyktinginvandrarna som hos svenskarna. Hade flyktinginvandrarna varit äldre hade de troligen inte varit lika överrepresenterade. Men nu är de yngre, och utför trots allt en hel del fler våldtäkter.

    Frågan är ju hur många flyktingar vi kan ta emot, inte om skillnader mellan jämngamla etniciteter.


    "lika överrepresenterade"? Hur vet du att de inte skulle bli underrepresenterade? Det är ju detsom är problemet med leksaksstudier - de sätter griller i folks huvuden. Det finns hur många metodfel som helst. Jag drog bara en ur hatten.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-11-08 21:09:28 följande:
    "lika överrepresenterade"? Hur vet du att de inte skulle bli underrepresenterade? Det är ju detsom är problemet med leksaksstudier - de sätter griller i folks huvuden. Det finns hur många metodfel som helst. Jag drog bara en ur hatten.
    Sedan är frågan om den lilla detaljen är intressant eller inte...?
    I frågan om vilka problem Sverige måste hantera som en konsekvens av frikostigt flyktingmottagande anser jag inte det faktum du påtalar vara av särskilt stort intresse.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-11-08 21:22:53 följande:
    Sedan är frågan om den lilla detaljen är intressant eller inte...?
    I frågan om vilka problem Sverige måste hantera som en konsekvens av frikostigt flyktingmottagande anser jag inte det faktum du påtalar vara av särskilt stort intresse.
    Den "lilla detaljen" är att hela "studien" inte är tillförlitlig?
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-11-08 21:56:43 följande:
    Den "lilla detaljen" är att hela "studien" inte är tillförlitlig?
    Men du pekade ut ett "metodfel" som argument för att studien inte skulle vara tillförlitlig och det argumentet faller ju om felet är betydelselöst.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-11-08 22:27:06 följande:
    Men du pekade ut ett "metodfel" som argument för att studien inte skulle vara tillförlitlig och det argumentet faller ju om felet är betydelselöst.
    Nej, det gjorde jag inte. Läs om, läs rätt.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    nihka skrev 2017-11-08 22:42:18 följande:
    Nej, det gjorde jag inte. Läs om, läs rätt.
    Visst gjorde du det.
    nihka skrev 2017-11-08 00:50:03 följande:
    Exempelvis jämför han en ung utlänsk population med alla svenska män med domar. Plocka bort alla svenskar över 35 så kanske den unge svenske mannen seglar upp på första plats för grov våldtäkt. Eller inte. Poängen är att Jonasson har noll koll på hur man forskar.
    Har du tagit upp något annat "metodfel" än ovanstående?

  • w123
    nihka skrev 2017-11-08 21:09:28 följande:
    "lika överrepresenterade"? Hur vet du att de inte skulle bli underrepresenterade? Det är ju detsom är problemet med leksaksstudier - de sätter griller i folks huvuden. Det finns hur många metodfel som helst. Jag drog bara en ur hatten.
    OK, ursäkta mina bristfälliga kunskaper i forskningsmetodik. Jag kommer nu hålla mig på högstadienivå, samt huvudräkning och ungefärliga  minnesuppgifter. (Vilket borde fungera hyfsat eftersom det här är deskriptiv statistik.)

    Sverige hade i mitten av 70-talet ungefär 8 miljoner invånare. Mest svenskar, några finnar och någon enstaka grek, jugoslav och italienare. Under 600 våldtäktsdomar per år.

    År 2017 har Sverige ungefär 8 miljoner svenskar samt 2 miljoner invandrare. Totalt ungefär 10 miljoner invånare.

    Sverige har nu närmare 5000 våldtäktsdomar per år. Om vi tar påståendet "Män med utomeuropeisk härkomst begår 84% av grova våldtäkter." och gissar på samma andel i samtliga våldtäkter skulle det alltså innebära 16% av 5000, dvs strax över 750 våldtäkter per år. Med andra ord en ökning på 25% bland den svenska befolkningen. Det låter inte helt orimligt enligt mig. Dels brukar man prata om en ökad anmälningsbenägenhet, dels så har juridiska definitionen av våldtäkt vidgats.

    Sammanfattningvis så står då invandringen för 4250 våldtäkter per år, medan svenskar står för 750.

    De med högre utbildningsnivå får gärna komma med bättre uträkningar och förklaringar.
  • KillBill
    w123 skrev 2017-11-09 00:53:57 följande:
    OK, ursäkta mina bristfälliga kunskaper i forskningsmetodik. Jag kommer nu hålla mig på högstadienivå, samt huvudräkning och ungefärliga  minnesuppgifter. (Vilket borde fungera hyfsat eftersom det här är deskriptiv statistik.)

    Sverige hade i mitten av 70-talet ungefär 8 miljoner invånare. Mest svenskar, några finnar och någon enstaka grek, jugoslav och italienare. Under 600 våldtäktsdomar per år.

    År 2017 har Sverige ungefär 8 miljoner svenskar samt 2 miljoner invandrare. Totalt ungefär 10 miljoner invånare.

    Sverige har nu närmare 5000 våldtäktsdomar per år. Om vi tar påståendet "Män med utomeuropeisk härkomst begår 84% av grova våldtäkter." och gissar på samma andel i samtliga våldtäkter skulle det alltså innebära 16% av 5000, dvs strax över 750 våldtäkter per år. Med andra ord en ökning på 25% bland den svenska befolkningen. Det låter inte helt orimligt enligt mig. Dels brukar man prata om en ökad anmälningsbenägenhet, dels så har juridiska definitionen av våldtäkt vidgats.

    Sammanfattningvis så står då invandringen för 4250 våldtäkter per år, medan svenskar står för 750.

    De med högre utbildningsnivå får gärna komma med bättre uträkningar och förklaringar.

    Det finns ett par problem med ditt resonemang.


    Påståendet att 84 % av grova våldtäkter begås av personer med utländsk bakgrund kommer från en SD politiker som genomfört en egen utredning (personen är inte forskare och hans engagemang i SD gör att han inte kan betraktas som objektiv). Denne SD politiker har själv varit åtalad för sexuella övergrepp mot barn. Han klarade sig genom att skylla på en person som han vägrade att uppge namnet på.


    Känner du att du vill lita på en person som inte vill hjälpa polisen att sätta fast en person som gjort sig skyldig till sexualbrott mot barn?


    Sedan så är det så att de allra flesta våldtäkter inte anmäls (våldtäkt är en av de brottskategorier som har s.k. högst mörkertal). Faktum är att man räknar med att det går 5-6 våldtäkter på varje våldtäkt som anmäls. Det kan alltså ske upp till 25 000 oanmälda våldtäkterna varje år mot bara 5 000 anmälda. 

    I gruppen oanmälda våldtäkter bedöms offer och gärningsman ofta känna varandra medan det är tvärt om i kategorin men anmälda våldtäkter. Det kan mycket väl vara så att det i gruppen oanmälda våldtäkter finns en övervägande andel gärningsmän med svensk härkomst.


    Av de ca 5000 anmälda våldtäkterna som varje år anmäls så är det bara drygt 10 % som klaras upp. Det innebär att av de uppskattningsvis 30 000 våldtäkter som sker varje år så känner vi bara till gärningsmannen i ca 1,7 % av fallen. 


     


    Under åren 2000 till 2013 så var 86 % av alla våldtäktsdomar av normalgraden medan 14 % klassades som grova. Om samma förutsättningar gäller de år som SD mannen gjort sin undersökning så har han tittat på 14 % av uppskattningsvis 500 årliga domar av de uppskattade 30 000 våldtäkter som sker årligen. Det  utgör 0,23 % av det totala antalet begångna våldtäkterna

    Man behöver inte ha högre utbildning för att förstå att man inte kan dra för stora växlar på påståenden av en SD-politiker som bygger sina påståenden på ett mycket litet statistiskt underlag. Man borde också med kunskaper från högstadiet förstå att man inte enbart kan utgå från statistik över grova våldtäkter (som bara utgör ca 14 % av alla våldtäktsdomar)  när man ska beräkna utfall för samtliga våldtäkter.


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-11-09 09:07:47 följande:
    Påståendet att 84 % av grova våldtäkter begås av personer med utländsk bakgrund kommer från en SD politiker som genomfört en egen utredning (personen är inte forskare och hans engagemang i SD gör att han inte kan betraktas som objektiv).
    Det vore bättre om BRÅ publicerade en ny rapport om samma ämne.

  • anaxo
    King Markatta skrev 2017-11-09 14:30:36 följande:
    Det vore bättre om BRÅ publicerade en ny rapport om samma ämne.
    Det finns nya BRÅ och världsstatistik i ämnet, men inge av dessa delar upp brottslingar efter politisktillhörighet, tillhörighet i olika organisationer eller religiösa tillhörigheter ej heller vilket lands tillhörighet?
    men det finns en Norsk undersökning där de har uppgivit tillhörighet där de uppger att brott utförs av ca 30% européer, 27% Norska, 15% Amerikaner 10% Ryssar, 18% från Kina, Thailand, Afrika,
    Undersökningen har fått stark kritik i Norge så där är den nu ändrad till 73% av alla brott utförs av icke Norska personer.    
    Kan det vara så att statistiken inte uppfyllde det högerextrema partiet för nu påstår de att 73% av alla brott utföres av invandrare?? 
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?