• Äldre 20 Oct 23:05
    21164 visningar
    140 svar
    140
    21164

    Vi som står i kö för spermiedonation

    Någon mer som väntar? Hur länge har ni väntat? Ska ni göra ivf/icsi eller insemination?


    Anna
  • Svar på tråden Vi som står i kö för spermiedonation
  • Äldre 22 Feb 20:39
    #61

    Första spermie provet hittade dom inte. Så han fick då sprutor( bemfola och pregnyl) som han tog i tre månader och då visade biopsin få omogna spermier så han fortsatte med sprutorna i 3 månader till och biopsin visade samma. Det var alltså december. Så vi fick gå vidare med insemination.

    Inför första biopsin så gjordes även jag redo för ivf ifall dom skulle hitta spermier. Tog sprutor i typ en vecka. Min sambo fick ge mig dom förutom en gång då han inte var hemma. Då satt jag och grinade i en timme och tänkte ge upp.. Men jag överlevde sprutorna och fick 7 fina ägg som nu ligger i frysen.

    Vi bor i Östersund och hade Falun eller Umeå som alternativ. Tack och lov valde vi Falun som inte hade någon väntetid på donator.

  • Äldre 25 Feb 13:46
    #62
    Flunken skrev 2016-02-22 19:42:30 följande:
    Hej!
    Jag kan tipsa att det finns donatorer utanför landstinget så varför inte prova dessa?
    Hur menar du nu?
  • Flunke­n
    Äldre 25 Feb 14:49
    #63

    Testa och gå in på Donor där tex jag är medlem i!

    Du/ni hittar säkert en lämplig donator där.

  • Äldre 27 Feb 23:03
    #64

    Hoppar in här jag också :) Ett år, nio månader och 15 dagar stod vi i kön för spermiedonation. Den tredje september förra året fick vi äntligen det magiska samtalet om att vi var framme kön och nästan sex månader senare gjorde vi vårt första insemination vilket var i fredags. Nu håller vi tummar och tår för att allt ska gå vägen så vi slipper vänta ännu mer :)

  • Äldre 28 Feb 06:42
    #65
    Hannis83 skrev 2016-02-27 23:03:01 följande:

    Hoppar in här jag också :) Ett år, nio månader och 15 dagar stod vi i kön för spermiedonation. Den tredje september förra året fick vi äntligen det magiska samtalet om att vi var framme kön och nästan sex månader senare gjorde vi vårt första insemination vilket var i fredags. Nu håller vi tummar och tår för att allt ska gå vägen så vi slipper vänta ännu mer :)


    Håller tummarna! :) vilket landsting tillhör du med så lång kö? Hoppas att det blir en bebis till hösten för er! :)
  • Äldre 28 Feb 19:19
    #66
    odie skrev 2016-02-28 06:42:38 följande:
    Håller tummarna! :) vilket landsting tillhör du med så lång kö? Hoppas att det blir en bebis till hösten för er! :)
    :) Vi tillhör Sahlgrenska. Egentligen skulle vi gjort vårt första försök i november men labb missade med ett blodprov, sedan var det julledighet och när januari kom så uteblev den månadens mens. Men nu är vi igång vilket vi är väldigt glada över :) Känns lite skrattretande om man tänker lite på tidsperspektivet med att vänta så länge och sedan tog själva inseminationen ungefär 2-3 minuter. Men så är det när det inte finns tillräckligt med resurser.
  • Äldre 29 Feb 12:04
    #67
    erda skrev 2016-02-22 16:18:09 följande:
    Jag var i kontakt med Falun innan vi testade inseminationen i Danmark och förstod då att man inte fick inseminera med vän/släkting/bekant utan att man då gjorde en korsdonation där vår ev vän/släkting/bekant donerade och vi fick från en annan donator. Skillnaden skulle bara vara att det gick lite fortare.
    Vi har en bror till min kille som vill hjälpa till men vi trodde inte att det gick.
    För med äggdonation är det ju ok med en släkting som donator som jag förstått så borde ju vara samma.
    Är det någon som har koll på hur det fungerar med donation ifrån närstående?
  • Äldre 3 Mar 11:01
    #68
    Hannis83 skrev 2016-02-27 23:03:01 följande:

    Hoppar in här jag också :) Ett år, nio månader och 15 dagar stod vi i kön för spermiedonation. Den tredje september förra året fick vi äntligen det magiska samtalet om att vi var framme kön och nästan sex månader senare gjorde vi vårt första insemination vilket var i fredags. Nu håller vi tummar och tår för att allt ska gå vägen så vi slipper vänta ännu mer :)


    Så spännande!
    Jag har ätit pergotime nu och väntar på att få ett positivt svar på ägglossningstestet. Så länge inte provet blir positivt på lördag så kommer vi insemineras, kliniken har stängt på söndagar. Hjärta

  • Hyacin­t
    Äldre 3 Mar 12:13
    #69
    Kezza skrev 2016-02-14 23:57:29 följande:
    Hej. Jag vet inte om jag kan komma med något direkt stöd men vill bara berätta att vi är i exakt samma situation som er, noll spermier och dåligt med ägg. Vi står i IVF-kö och hoppas att det snart ska bli vår tur att sätta igång!

    Vilket landsting tillhör ni?

    Skönt att ändå ha någon som är i samma situation som en själv. Känna att man inte är ensam på något sätt. Det är lätt att glömma att vi är fler i samma/liknande situation när man sitter här och att vi faktiskt kan stötta/peppa varandra.

    Hur länge har ni stått i kö? 
    Vi tillhör stockholms landsting, ni då?

  • Hyacin­t
    Äldre 3 Mar 12:18
    #70
    odie skrev 2016-02-15 07:15:23 följande:
    Jag beklagar de tråkiga nyheterna! När det kommer till gynundersökningar och behandling är det självklart individuellt men jag vande mig ganska snabbt och det mesta gjorde mindre ont än jag trodde i Ivf behandlingen. Självklart kan det bli fler besvikelser men för att ge dig hopp nådde vi vårt plus efter första Ivf behandlingen. När det gäller att lilltjejen i magen är till via donerade spermier tänker vi inte längre på det, vi älskar henne något enormt. Är i v. 21. Vi gjorde ivf i Örebro landsting och här var kön på donerade spermier under 6 månader så är det för lång i ditt kan du kolla upp möjligheten att åka någon annanstans! Lycka till!
    Jag hoppas att jag också "vänjer" mig vid gynundersökningar, men jag har extrema problem med att göra dom och får världens ångest när jag ska göra dom, jag blir nästan..deprimerad?

    Men vad härligt att det gick på första försöket med er lilltjej :) Jag hoppas verkligen på samma tur när det blir vår tur! 
Svar på tråden Vi som står i kö för spermiedonation