• Äldre 20 Oct 23:05
    21004 visningar
    140 svar
    140
    21004

    Vi som står i kö för spermiedonation

    Någon mer som väntar? Hur länge har ni väntat? Ska ni göra ivf/icsi eller insemination?


    Anna
  • Svar på tråden Vi som står i kö för spermiedonation
  • Äldre 11 Mar 08:37
    #81
    Alltannatvarupptaget skrev 2016-03-11 07:49:34 följande:

    Om det är privat vårdgivare så går det på engång (förutsatt att det är insemination, iaf där vi går). Om det är landstinget (IVF/insemination) så kan det dröja typ minst 6 månader. Som jag har förstått det. Jag är dock inte säker på hur det fungerar med Landstinget... :)

    Det verkar som iaf din sambo HAR spermier.. då kan man ju göra IVF(icis)... men det kanske ni har provat redan utan resultat... 

    Jag kan trösta med att säga att du inte är ensam om att känna otålighet... vi har väntat sedan vi fick  besked för 2.5 årsen med diverse behandlingar och prover... Så vi väntar än och hoppas att IÅR (hoppas!) att det blir våran tur... :)

    Kram


    Tack för svar! Ja vi har gjort två ivf försök , från landstinget som misslyckades. Vi har ett försök kvar men kliniken vill inte göra ett till före vi ser om hans spermieproduktion blir bättre efter behandling. Om han inte svarar på behandlingen blir det donator.

    Hur vet man om man gör insemination eller ivf med donator?

    Vart är ni i processen nu? Låter som ni gått igenom mycket.

    Kram
  • Äldre 16 Mar 07:56
    #82
    Kvinna84a skrev 2016-03-11 08:37:51 följande:
    Tack för svar! Ja vi har gjort två ivf försök , från landstinget som misslyckades. Vi har ett försök kvar men kliniken vill inte göra ett till före vi ser om hans spermieproduktion blir bättre efter behandling. Om han inte svarar på behandlingen blir det donator.

    Hur vet man om man gör insemination eller ivf med donator?

    Vart är ni i processen nu? Låter som ni gått igenom mycket.
    Kram
    Det låter konstigt... IVF betyder två olika sätt att befrukta ett ägg.. 1)  man befruktar ägget genom en microinjektion. Man skjuter in spermien in i ägget och sedan för tillbaka det i kroppen. 2) Standard = man plockar ägg och låter spermier befrukta äggen själva utan hjälp även här utanför kroppen. :) Vilket har ni gjort? Det första alternativet räcker det med att dom hittar en spermie egentligen så jag förstår inte varför dom vill att ni ska gå vidare med donation när han har egna spermier... Ge inte upp! Vilken klinik går ni hos?

    Ang donation: Man kan antingen göra insemination eller IVF. Vilken metod man använder beror på om dina äggledare är öppna. Är dom öppna kan man börja med Insemination för då kan spermierna simma upp och möta ägget påvägen. Är äggledarna stängda får man IVF, då plockar dom ut äggen och befruktar utanför kroppen och stoppar tillbaka i livmodern. För att kunna avgöra om du har öppna äggledare så måste du göra en kontrastultrajuds-undersökning, det betyder att man med hjälp av kontrastvätska och ultraljud kan se om vätska rinner igenom dina äggledare för att se om det finns passage eller inte.

    Vi har precis fått konstaterat att jag har EN öppen äggledare så vi kommer att prova insemination först. Så vi står i stadiet att få träffa läkaren som ska utföra detta. Sen är det nog inte långt kvar till första försöket... Äntligen! Vi har väntat i nästan 3 år snart för att få barn... :)
  • Äldre 17 Mar 18:16
    #83
    Alltannatvarupptaget skrev 2016-03-16 07:56:02 följande:

    Det låter konstigt... IVF betyder två olika sätt att befrukta ett ägg.. 1)  man befruktar ägget genom en microinjektion. Man skjuter in spermien in i ägget och sedan för tillbaka det i kroppen. 2) Standard = man plockar ägg och låter spermier befrukta äggen själva utan hjälp även här utanför kroppen. :) Vilket har ni gjort? Det första alternativet räcker det med att dom hittar en spermie egentligen så jag förstår inte varför dom vill att ni ska gå vidare med donation när han har egna spermier... Ge inte upp! Vilken klinik går ni hos?

    Ang donation: Man kan antingen göra insemination eller IVF. Vilken metod man använder beror på om dina äggledare är öppna. Är dom öppna kan man börja med Insemination för då kan spermierna simma upp och möta ägget påvägen. Är äggledarna stängda får man IVF, då plockar dom ut äggen och befruktar utanför kroppen och stoppar tillbaka i livmodern. För att kunna avgöra om du har öppna äggledare så måste du göra en kontrastultrajuds-undersökning, det betyder att man med hjälp av kontrastvätska och ultraljud kan se om vätska rinner igenom dina äggledare för att se om det finns passage eller inte.

    Vi har precis fått konstaterat att jag har EN öppen äggledare så vi kommer att prova insemination först. Så vi står i stadiet att få träffa läkaren som ska utföra detta. Sen är det nog inte långt kvar till första försöket... Äntligen! Vi har väntat i nästan 3 år snart för att få barn... :)


    Vi gjorde ivf med mikroinjektion för dom tror hans spermier har svårt att orka själva. Men det räckte tyvärr inte.

    Jag har "spolat" äggledarna em gång och då var det fritt fram :) Så blir kanske insemination om det blir aktuellt med donator då.

    Har ni redan hittat donator som passar? Härligt att ni äntligen ska få försöka!!
  • Hyacin­t
    Äldre 19 Mar 22:13
    #84
    Kezza skrev 2016-03-06 17:59:48 följande:
    Ja, det är lätt att ibland tro att man är ensam om dessa svårigheter när det verkar som att alla andra får barn till höger och vänster.

    Vet ni har lång väntetid det är i ert landsting?

    Vi tillhör Region Skåne och har stått i kö sedan november. Fick då reda på att kötiden var 3 månader men det har det gått nu. Jag ringde därför till kliniken och tydligen är kötiden 4 månader nu. Konstigt!
    Nej, vet inte riktigt hur lång tid det är, men minst 6-8 månader sa dom..
    Man känner ju sig lagom stressad när man inte heller har all tid i världen på sig. 
  • Äldre 21 Mar 07:49
    #85
    Kvinna84a skrev 2016-03-17 18:16:03 följande:
    Vi gjorde ivf med mikroinjektion för dom tror hans spermier har svårt att orka själva. Men det räckte tyvärr inte.
    Jag har "spolat" äggledarna em gång och då var det fritt fram :) Så blir kanske insemination om det blir aktuellt med donator då.

    Har ni redan hittat donator som passar? Härligt att ni äntligen ska få försöka!!

    Jag tycker inte ni ska ge upp! Hjärta  :) Har han egna spermier är det ju underbart! Ibland måste man försöka väldigt många ggr för att det ska gå igenom... Så frågan är vart gränsen går ekonomiskt för just er...


    Jag kan tipsa dig om att börja med ägglossning-stickor så att du har koll på när du har din ägglossning så att det underlättar vid en eventuell insemination. Fick tips om stickorna som visar en smiley när man har fått ägglossning. Så att man inte kan tolka... Det är lixom svart på vitt vad som är vad. Tror Clearblue har sådana.

    Vi får inte välja donator utan det gör läkaren. Och hen har tydligen gjort det redan... Vi kommer få börja med första försöket i april. Det känns så sjukt... Här har vi gått och längtat och väntat i evigheter och snart är vi där för första försöket.... Det är mixade känslor. Ibland blir jag arg ledsen glad på en och samma gång... men det är en process som man måste ta sig igenom och tillåta sig känna. man ska inte trycka undan sina känlsor. :)


    Kram!  

  • Äldre 23 Mar 19:43
    #86
    Hyacint skrev 2016-03-19 22:13:04 följande:
    Nej, vet inte riktigt hur lång tid det är, men minst 6-8 månader sa dom..
    Man känner ju sig lagom stressad när man inte heller har all tid i världen på sig. 
    Nej, den sk. klockan tickar ju väldigt fort nu känns det som... :(

    Vi har iaf nu fått en tid den 30/3 till ett uppstartsmöte eller vad man ska kalla det. Då ska vi få träffa läkare, sjuksköterska/koordinator och psykolog. Det känns spännande men ändå läskigt på något sätt.
  • Äldre 26 Mar 07:35
    #87
    Alltannatvarupptaget skrev 2016-03-21 07:49:34 följande:

    Jag tycker inte ni ska ge upp!   :) Har han egna spermier är det ju underbart! Ibland måste man försöka väldigt många ggr för att det ska gå igenom... Så frågan är vart gränsen går ekonomiskt för just er...

    Jag kan tipsa dig om att börja med ägglossning-stickor så att du har koll på när du har din ägglossning så att det underlättar vid en eventuell insemination. Fick tips om stickorna som visar en smiley när man har fått ägglossning. Så att man inte kan tolka... Det är lixom svart på vitt vad som är vad. Tror Clearblue har sådana.

    Vi får inte välja donator utan det gör läkaren. Och hen har tydligen gjort det redan... Vi kommer få börja med första försöket i april. Det känns så sjukt... Här har vi gått och längtat och väntat i evigheter och snart är vi där för första försöket.... Det är mixade känslor. Ibland blir jag arg ledsen glad på en och samma gång... men det är en process som man måste ta sig igenom och tillåta sig känna. man ska inte trycka undan sina känlsor. :)

    Kram!  


    Förstår dina blandade känslor! Tror oxå att det är viktigt att tillåta sig själv vara ledsen, en tuff grej man går igenom med sin partner. Spännande att ni äntligen ska få försöka och hoppas det går vägen inom kort.

    Provade clearblue digital förut och den funkar klockrent.

    Jag ger inte upp.. Hoppas på att hans spermaproduktion blivit bättre nu efter behandlingen.. Får svar om några veckor :)

    Kram
  • Flunke­n
    Äldre 27 Mar 10:19
    #88

    Bifogar lite länkar om privat spermadonation

    www.etc.se/inrikes/varden-inte-redo-insemination-singlar

  • Flunke­n
    Äldre 27 Mar 10:22
    #89
  • Äldre 27 Mar 11:24
    #90

    Vi stod i kö i 2 år sedan tog utredningen 6 månader och nu inseminerades jag i onsdags.tog hormonspruta 36 timmar innan. Är det någon som vet hur länge den sitter i? Den ger ju en massa gravidsyntom som förvirrar? Även om jag ju vet att jag inte redan kan känna något så undrar jag om någon vet när det kan vara riktiga om de skulle komma.


    AnaC skrev 2015-10-20 23:05:11 följande:

    Någon mer som väntar? Hur länge har ni väntat? Ska ni göra ivf/icsi eller insemination?


Svar på tråden Vi som står i kö för spermiedonation