• Anonym (vattendrickande)

    Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!

    Min mans barn har för vana att försöka förhala sänggåendet genom div saker, som tex dricka vatten.

    Han får dricka EN gång, inte mer. Så långt allt väl.

    Men, nu har han börjat skrika om han inte får vatten från kannan i kylen, en sån där Britakanna med filter. Kannan köptes för att jag har ett barn med asperger som är väldigt känslig för smak. Mitt barn tycker inte om vattnet direkt från kranen utan tar alltid vatten från kannan.
    Det enda vi andra behöver tänka på om kannan är att fylla på om vi tar från den, det går inte i så himla mycket pga filtret som sitter där och mitt barn har full koll på hur många ggr vattnet räcker till. Om där inte finns vatten när hon går dit så blir det jobbigt, då måste hon fylla på vatten som måste rinna igenom och bli kallt och just sånt är jobbigt för henne.

    Jag har nu sagt till min man att han inte får ta vatten från kannan om han inte fyller på sen, men min man menar att det blir för jobbigt då hans barn skriker som besatt om han hör kranen rinna och tror att vattnet är taget från kranen. Han känner alltså ingen smakskillnad utan ligger och lyssnar efter kranen. Barnet har fått följa med upp och sett hur vi gör, men det hjälper inte. Att ha honom med varje gång går inte heller så bra då han speedas upp till max av det och börjar springa sin väg, ska gömma sig osv saker som hans pappa verkligen avskyr.

    Min man verkar inte förstå hur det påverkar mitt barn att inte ha vatten när hon är törstig, såna saker är jättejobbiga för henne och jag tycker faktiskt att det tillhör hyfs att fylla på om man tar vatten från en kanna som eg tillhör någon annan.

    Har jag så fel i det? Visst kan jag fylla på kannan när min man gått in till barnet om det är så, men jag är inte alltid tillgänglig när hans barn nattas.

    Eftersom det här är familjeliv så måste jag väl säga också att vi har testat med senare nattningar utifall att hans son inte är trätt, men han ÄR trött, han är bara van vid att kunna förhala hos mamman hur länge som helst. Han har också svårt att landa här, han har svårt med bytena vid umgänge. Vi har helgumgänge om det spelar någon roll och vi kan inte ha varannan vecka, dels pga avstånd och dels pga att barnet. Vi har testat flera varianter under längre perioder men nu kommit fram till den som verkar fungera bäst för barnet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-05 21:56
    SNÄLLA! Läs hela mitt inlägg och gärna också de andra, klicka på visa endast under mitt namn, innan ni kommenterar, jag orkar inte svara på samma sak flera gånger. Tack.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-07 22:06
    Problemet är numer ett annat . mamman har flyttat långt bort med sitt barn så nu nystar vi i hur det kan fungera med umgänge ändå.

  • Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!
  • Anonym (Varför?)

    Vad är det för fel med kranvattnet? Vatten smakar inte så jag förstår inte vad det är för fel med vattnet? Tar ni med er kannan när ditt barn går någonstans?

  • Anonym (vattendrickande)
    Anonym (ack dessa curlingföräldrar) skrev 2015-11-05 22:03:26 följande:
    Det jag menade var att pappan kan förbereda nattningen genom att ta med sig ett glas vatten när han ska lägga barnet. Om barnet sedan blir törstigt är det bara att räcka över glaset. Och orka stå emot en känslostorm första och kanske andra kvällen med. På så sätt vänjer man av barnen spring på kvällen och att hala nattningen.

    Så har jag gjort med mina barn i alla fall. När det var som värst förberedde jag genom att ta med precis allt som barnet skulle kunna komma på att börja fråga om och tjata efter. Min metod gick ut på att lära barnen att man inte springer runt efter man lagt sig i sängen. Men om man ska köra min metod måste man kunna hantera att barnet har känslostormar. För egentligen handlar det oftast inte om det där vattenglaset utan om att barnet behöver gränser eller har svårt att varva ner.
    Jag har redan svarat på det, barnet vägrar dricka 'gammalt' vatten.

    Ja, det handlar helt och fullt om att barnet behöver gränser. Min man har jättesvårt med känslostormar, även glada såna, han blir arg och även om han biter ihop så märks det. Vi har gränser i allt annat som alltid ska testas när barnet kommer hit, även om vi har haft samma gränser i de snart 6 år barnet har sovit kvar på umgänge. Men nattningen kan inte jag sköta eftersom barnet som sagt då vill gosa med pappan som han inte träffat på tre v.
  • Anonym (***)
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 21:54:54 följande:
    Men snälla nån... Ska jag alltså strunta i att mitt barn mår dåligt för att han inte kan fylla på kannan?
    Men varför ska han fylla på kannan, din dotter sover väl ändå vid det laget? Eller är hon uppe själv när du inte är hemma?
  • Anonym (vattendrickande)
    Anonym (Varför?) skrev 2015-11-05 22:07:28 följande:

    Vad är det för fel med kranvattnet? Vatten smakar inte så jag förstår inte vad det är för fel med vattnet? Tar ni med er kannan när ditt barn går någonstans?


    Jo, vatten har olika smak. Min syster bor på annan ort och hennes vatten är jättegott. Där dricker mitt barn vatten direkt från kranen.
    Mitt barn är sällan med till andra då hon som sagt har aspergers, hon har inget intresse av att umgås.
    Om hon är med så nej givetvis tar vi inte med kannan, men hon dricker då heller inte vatten om vi är hos någon i den här kommunen eller någon av grannkommunerna som tar sitt vatten från samma ställe.
  • Anonym (vattendrickande)
    Anonym (***) skrev 2015-11-05 22:10:47 följande:
    Men varför ska han fylla på kannan, din dotter sover väl ändå vid det laget? Eller är hon uppe själv när du inte är hemma?
    Jag har aldrig skrivit hur gammal min dotter är. Hans barn är 6 år, mitt barn är 14 år, så jo hon är uppe själv.
  • Anonym (***)
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 22:13:05 följande:
    Jag har aldrig skrivit hur gammal min dotter är. Hans barn är 6 år, mitt barn är 14 år, så jo hon är uppe själv.
    Då har du lite att jobba med, om hon är 14 år och du curlar henne så.
  • Anonym (***)
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 22:11:51 följande:
    Jo, vatten har olika smak. Min syster bor på annan ort och hennes vatten är jättegott. Där dricker mitt barn vatten direkt från kranen.
    Mitt barn är sällan med till andra då hon som sagt har aspergers, hon har inget intresse av att umgås.
    Om hon är med så nej givetvis tar vi inte med kannan, men hon dricker då heller inte vatten om vi är hos någon i den här kommunen eller någon av grannkommunerna som tar sitt vatten från samma ställe.
    Då behöver hon ju inte dricka vatten just den kvällen när du inte hemma och pojken är där. Det kan ju inte inträffa alltför ofta.
  • Anonym (***)
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 21:54:54 följande:
    Men snälla nån... Ska jag alltså strunta i att mitt barn mår dåligt för att han inte kan fylla på kannan?
    Ditt barn är 14 år. Hon kan väl lära sig hämta kannan själv och fylla på.
  • Anonym (vattendrickande)
    Anonym (***) skrev 2015-11-05 22:16:30 följande:
    Då har du lite att jobba med, om hon är 14 år och du curlar henne så.
    Herregud, du vet ju inte vad du pratar om. Det handlar om ett barn med asperger. Just detta är en sak hon har svårt för. Att umgås med folk är en annan. Vi tränar på massor med saker dagligen som andras barn lär sig automatiskt.


  • Anonym (Varför?)
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 22:11:51 följande:
    Jo, vatten har olika smak. Min syster bor på annan ort och hennes vatten är jättegott. Där dricker mitt barn vatten direkt från kranen.
    Mitt barn är sällan med till andra då hon som sagt har aspergers, hon har inget intresse av att umgås.
    Om hon är med så nej givetvis tar vi inte med kannan, men hon dricker då heller inte vatten om vi är hos någon i den här kommunen eller någon av grannkommunerna som tar sitt vatten från samma ställe.
    Om hon inte har något intresse får du pusha henne lite och kanske skaffa en ledsagare som tar henne ut.
    Anonym (***) skrev 2015-11-05 22:16:30 följande:
    Då har du lite att jobba med, om hon är 14 år och du curlar henne så.

    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 22:13:05 följande:
    Jag har aldrig skrivit hur gammal min dotter är. Hans barn är 6 år, mitt barn är 14 år, så jo hon är uppe själv.
    Hon är då stor nog att gå till kylen att hämta eget vatten? Hur ska hon bli självständig?
Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!