• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2016-08-21 20:55:11 följande:
    Expressen sammanfattar den gångna lugna natten:

    ...
    Men ingen julgran i listan, så det är lugnt.

    {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Ascendere
    Kung Markatta skrev 2016-08-21 20:55:11 följande:

    Expressen sammanfattar den gångna lugna natten:

    www.expressen.se/nyheter/flera-anlagda-brander-vid-skolor-i-natt/

    Hudiksvall, 21-tiden. Brand vid skola i Hudiksvall. Någon hade försökt elda i en ventilationstrumma. Branden hade slocknat när räddningstjänst kom till platsen.

    Upplands Väsby, 21:07. Brand i bil vid scoutgård. Ingen bedömd spridningsrisk.

    Västerås, 22:37. Moped brann vid Rösegårdsskolan. Branden släcktes av räddningstjänsten och en anmälan om skadegörelse är upprättad.

    Trollhättan, 22:39. Två mopeder som brinner vid Frälsegårdsskolan. Ingen misstänkt men branden är släckt.

    Södertälje, 23:48. Initialt larm om brand på förskola, men visade sig sedan vara en bil i närheten. Branden släcktes och ingen har kunnat gripas.

    Nyköping, 00:51. Larm om bilbrand. Räddningstjänsten kunde släcka branden men bilen var helt förstörd.

    Solhem, 01:13. Brand i bil som står på parkering i närheten av Spånga IP. Ingen gripen och ingen spridningsrisk.

    Örebro, 01:18. Brand i bil vid E18 utanför Örebro. Bilen hade stått längs vägen en längre tid och i natt eldade någon upp den. Ingen misstänkt.

    Västerås, 01:21. Tre personbilar totalförstörda efter brand. Anmälan om skadegörelse upprättad.

    Nälsta, 01:32. Moped brinner i anslutning till en park. Ingen gripen och ingen spridningsrisk.

    Östberga, 01:52. En bil brinner på platsen. Man har inte kunna gripa någon misstänkt för dådet.

    Karlskrona, 02:03. Bil brann på en parkeringsplats vid Gullbergsvägen. Ingen person ska ha skadats.

    Laxå, 02:08. Förare fick problem med bilen och lämnade platsen för att söka hjälp. När denne kom tillbaka var bilen antänd. Branden antas vara anlagd då föraren tagit med sig bilbatteriet. Ingen misstänkt.

    Helsingborg, 02:21. En bil helt utbränd och rutor krossade på ytterligare två. Anmälan om skadegörelse upprättad.

    Olofström, 03:38. Brand i en bil. Två andra bilar ska också ha brandskadats. Ingen skadad i samband med branden.

    Vessigebro, 04:37. Parkerad bil brinner. Elden släcktes och det fanns inga personer i närheten. Anmälan om skadegörelse upprättad.

    Vaggeryd, 05-tiden. Larm om en brand i en bil. Branden hade inte hunnit ta sig och polisen kunde gripa fyra män misstänkta för dådet. Alla är födda år 1998.


    Vad bra att anmälningsbenägenheten verkar ha ökat ännu mer!
  • K Markatta
    Flash Gordon skrev 2016-08-21 21:02:12 följande:
    Men ingen julgran i listan, så det är lugnt.

    {#emotions_dlg.djavulsk}
    Det blir bara en fanta och ett netflixabonnemang i höjd försäkringspremie. Det har ju miljonärer som den före detta komikern Henrik Schyffert råd med.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-08-24 09:26:53 följande:
    I Olofström har nu den ökade anmälningsbenägenheten gjort att ett medborgargarde patrullerar gatorna för att försöka ta fast bilbrännare:

    www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/patrullera...
    Få om ens någon  företeelse kan så väl illustrera den svenska skolans problem med att föra ut kunskaper till samtliga som skrikhögern.

    Den här tråden har ordet undergångsprofeterna i rubriken vilket innebär att den i stället för att handla om Sveriges ekonomi på övergripande nivå kommit att bli en plats för skrikhögerns betraktelser om bilbränder.

    Tja, jag gissar iallafall att det är undergång och brand som sätter sprätt på skrikhögern.

    Satiren om att de inte ska ha ökat ur ett pk-perspektiv utan att det bara anmäls fler gissar jag bottnar i debatten kring våldtäkter och är väl i sig ett exempel på hur illa det kan gå om man inte förstår vad man jämför.

    Alltid intressant att följa skrikhögerns tankemödor
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Ascendere
    FDFMGA skrev 2016-08-24 10:05:17 följande:
    Få om ens någon  företeelse kan så väl illustrera den svenska skolans problem med att föra ut kunskaper till samtliga som skrikhögern.

    Den här tråden har ordet undergångsprofeterna i rubriken vilket innebär att den i stället för att handla om Sveriges ekonomi på övergripande nivå kommit att bli en plats för skrikhögerns betraktelser om bilbränder.

    Tja, jag gissar iallafall att det är undergång och brand som sätter sprätt på skrikhögern.

    Satiren om att de inte ska ha ökat ur ett pk-perspektiv utan att det bara anmäls fler gissar jag bottnar i debatten kring våldtäkter och är väl i sig ett exempel på hur illa det kan gå om man inte förstår vad man jämför.

    Alltid intressant att följa skrikhögerns tankemödor
    Nja, det trådstarten gör gällande är ju att Sverige som land går bra eftersom BNP-siffrorna ser bra ut. 
    Det som diskuteras är dels om siffrorna stämmer, men även andra tecken på att Sverige inte alls går så bra som land betraktat om man även ser till annat än just BNP/capita, vilket delvis är en följd av en helt okontrollerad invandring.

    Vad tror du själv om det faktum att bilbränder ökat med flera 100% sedan 90-talet? 
    Är det ett tecken på att något är fel i samhället eller är det bara ännu ett samtidsfenomen som kommer att ebba ut av sig självt? 
  • FDFMGA
    Ascendere skrev 2016-08-24 10:49:31 följande:
    Nja, det trådstarten gör gällande är ju att Sverige som land går bra eftersom BNP-siffrorna ser bra ut. 
    Det som diskuteras är dels om siffrorna stämmer, men även andra tecken på att Sverige inte alls går så bra som land betraktat om man även ser till annat än just BNP/capita, vilket delvis är en följd av en helt okontrollerad invandring.

    Vad tror du själv om det faktum att bilbränder ökat med flera 100% sedan 90-talet? 
    Är det ett tecken på att något är fel i samhället eller är det bara ännu ett samtidsfenomen som kommer att ebba ut av sig självt? 
    Tycker jag inte, dels tar den upp att välståndet ökat och dels att vi vid en internationell jämförelse har en låg statsskuld.

    Bilbränder borde vara tillräckligt allvarligt som företeelse för att man ska kunna ta dem på allvar, dels för exakt vad de är, bilbränder alltså, och dels som ett tecken på att något är alldeles åt helvete på tok med de som anlägger dem.

    Jag tycker också rätt illa om den usla satiren som utgår från att pk-sverige tillämpar samma resonemang på bilbränder som på våldtäkter,att en ökning kan bero på benägenheten att anmäla.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Ascendere
    FDFMGA skrev 2016-08-24 11:03:33 följande:
    Tycker jag inte, dels tar den upp att välståndet ökat och dels att vi vid en internationell jämförelse har en låg statsskuld.

    Bilbränder borde vara tillräckligt allvarligt som företeelse för att man ska kunna ta dem på allvar, dels för exakt vad de är, bilbränder alltså, och dels som ett tecken på att något är alldeles åt helvete på tok med de som anlägger dem.

    Jag tycker också rätt illa om den usla satiren som utgår från att pk-sverige tillämpar samma resonemang på bilbränder som på våldtäkter,att en ökning kan bero på benägenheten att anmäla.
    Jag håller med. Något är helt klart åt helvete på tok med dessa personer och frågan blir hur samhället ska ta hand om dem som anlägger bilbränder, och varför det traditionella svenska sätten att bekämpa kriminalitet och skadegörelse uppenbarligen inte alls fungerar i det här fallet, givet att det ökar så kraftigt. 

    Det må vara raljant att säga att det beror på ökad anmälningsbenägenhet, men det är tyvärr inte taget ur luften, flera artiklar har publicerats som går ut på att bilbränder minskar, trots att detta är direkt felaktigt: 
    24malmo.se/2016/08/17/trots-kaoset-antalet-bilbrander-minskar/
  • FDFMGA
    Ascendere skrev 2016-08-24 11:26:51 följande:
    Jag håller med. Något är helt klart åt helvete på tok med dessa personer och frågan blir hur samhället ska ta hand om dem som anlägger bilbränder, och varför det traditionella svenska sätten att bekämpa kriminalitet och skadegörelse uppenbarligen inte alls fungerar i det här fallet, givet att det ökar så kraftigt. 

    Det må vara raljant att säga att det beror på ökad anmälningsbenägenhet, men det är tyvärr inte taget ur luften, flera artiklar har publicerats som går ut på att bilbränder minskar, trots att detta är direkt felaktigt: 
    24malmo.se/2016/08/17/trots-kaoset-antalet-bi.../
    Nog tycker jag att de verkar öka för närvarande.

    Jag har dessutom lite svårt att tänka mig att en bilbrand liksom förlöper obemärkt, så anmälningsfrekvensen borde vara konstant och nära 100 procent.

    Idag finns det en artikel i Di med rubriken Sverige världsmästare i ekonomi

    www.di.se/artiklar/2016/8/24/sverige-varldsmastare-i-ekonomi/
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna