• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • nattuw
    Padirac skrev 2019-01-16 23:02:14 följande:
    Om C och L tycker att S bryter överenskommelsen så kommer de att agera och regeringen kommer helt säkert att falla.
    Varken C eller L har något att tjäna på att det blir ett nytt val innan väljarna hunnit glömma den senaste tidens politiska röra. Därmed har C och L inte heller några incitament för att fälla S oavsett vilka överenskommelser som bryts.
  • KillBill
    nattuw skrev 2019-01-18 03:25:15 följande:

    Varken C eller L har något att tjäna på att det blir ett nytt val innan väljarna hunnit glömma den senaste tidens politiska röra. Därmed har C och L inte heller några incitament för att fälla S oavsett vilka överenskommelser som bryts.


    Är det inte så att L och C skulle vinna förtroende hos väljare som tycker att de svikigt borgerligheten om de fällde regeringen? Om L och C däremot skulle vara passiva om regeringen inte infriande punkterna i uppgörelsen så kommer det att förvärra dessa partiers position (både hos de borgerliga väljare som tycker att L och C har gjort rätt när de samarbetar med S och de som inte tycker det).
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    nattuw skrev 2019-01-18 03:25:15 följande:
    Varken C eller L har något att tjäna på att det blir ett nytt val innan väljarna hunnit glömma den senaste tidens politiska röra. Därmed har C och L inte heller några incitament för att fälla S oavsett vilka överenskommelser som bryts.
    Tankefelet du och många debattörer på högerkanten gör är att ni försöker pressa in åsikter som är så främmande för er att de i princip är okända i en trång åsiktsmall anpassad för just högerkantsdebattörer.

    Det ska bli intressant att få ta del av några opinionsundersökningar som skett efter uppgörelsen. jag är inte säker på att C förlorat anhängare på uppgörelsen, att Lööf tappat i förtroende spelar ingen roll i och med att det rimligen handlar om grupper där anhängarna hursomhelst röstar på KDSD eller M.
  • K Markatta

    Nja... I den senaste förtroendemätningen, den där Annie L backat så mycket att hon nu passerats av Jimmie Å, kunde man läsa följande:

    Arbetsrätten orsak till tappat förtroende bland S-väljare

    Den senaste nedgången i förtroende för Annie Lööf beror på att hon tappat bland Socialdemokratiska väljare, menar Peter Santesson:

    - Tidigare föll hennes förtroende inte minst bland M-väljare, och det som har tillkommit den senaste månaden är att hennes ställning nu också försvagas bland S-väljare. En viktig faktor är förmodligen att Centerkraven på avregleringar i arbetsrätten är kontroversiella bland många S-väljare.

    www.expressen.se/nyheter/storre-fortroende-for-jimmie-akesson-an-for-annie-loof/

  • RebeckaZ70
    Padirac skrev 2019-01-17 23:06:52 följande:
    Ja, jag skriver gärna nyssnazister om SD, förutom att jag inte har särskilt mycket till övers för deras rasistiska program så har jag inte heller något till övers för deras nazistiska bakgrund.

    Så din observation är helt korrekt Abby (om jag inte gjort en felaktig observation)
    KillBill skrev 2019-01-17 23:11:27 följande:
    En liten observation som jag har gjort är att SD är sprunget ur den nazistiska rörelsen. Du behöver bara gå drygt 20 år tillbaka i tiden för stt hitta nazistiska kopplingar till SD. Många SD sympatisörer har dessutom svårt att släppa de nazistiska banden. Under den senaste valrörelsen.avslöjadesett flertal nazistsympatisörer inom SD .
    SD får välförtjänt kritik. Inget snack om det. 

    Däremot blundas det eller tittas åt andra hållet när hitlers arvtagare i MÖ (och i Sverige!) ger uttryck för mer eller mindre öppen nazism. 

    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2019-01-18 11:43:04 följande:
    KillBill skrev 2019-01-17 23:11:27 följande:
    En liten observation som jag har gjort är att SD är sprunget ur den nazistiska rörelsen. Du behöver bara gå drygt 20 år tillbaka i tiden för stt hitta nazistiska kopplingar till SD. Många SD sympatisörer har dessutom svårt att släppa de nazistiska banden. Under den senaste valrörelsen.avslöjadesett flertal nazistsympatisörer inom SD .
    SD får välförtjänt kritik. Inget snack om det. 

    Däremot blundas det eller tittas åt andra hållet när hitlers arvtagare i MÖ (och i Sverige!) ger uttryck för mer eller mindre öppen nazism. 

    Hitlers "avtagare" i Sverige återfinns framförallt  i högerextrema och nationalistiska kretsar. Antisemiter accepteras inte i de etablerade partierna. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2019-01-18 13:31:35 följande:
    Hitlers "avtagare" i Sverige återfinns framförallt  i högerextrema och nationalistiska kretsar. Antisemiter accepteras inte i de etablerade partierna. 
    Som sagt, blunda och titta åt andra hållet var det.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • nattuw
    KillBill skrev 2019-01-18 07:05:06 följande:
    Är det inte så att L och C skulle vinna förtroende hos väljare som tycker att de svikigt borgerligheten om de fällde regeringen? Om L och C däremot skulle vara passiva om regeringen inte infriande punkterna i uppgörelsen så kommer det att förvärra dessa partiers position (både hos de borgerliga väljare som tycker att L och C har gjort rätt när de samarbetar med S och de som inte tycker det).
    Om vi leker med tanken på att C och/eller L väljer att fälla regeringen vad skulle hända sedan? Skall de börja prata om att de skall återuppväcka Alliansen eller skall de deklarera att de kommer att fortsätta stödja S nu när S fått sig en läxa?

    Att punkterna i uppgörelsen inte infrias kan de säkert, på politikermaner, prata bort medan det är svårare att prata bort ett politiskt kaos.
  • Jordfräsen
    KillBill skrev 2019-01-18 07:05:06 följande:
    Är det inte så att L och C skulle vinna förtroende hos väljare som tycker att de svikigt borgerligheten om de fällde regeringen? Om L och C däremot skulle vara passiva om regeringen inte infriande punkterna i uppgörelsen så kommer det att förvärra dessa partiers position (både hos de borgerliga väljare som tycker att L och C har gjort rätt när de samarbetar med S och de som inte tycker det).
    Hur ska jag som borgerlig väljare kunna lite på C eller L efter detta menar du? Ett förtroende tar lång tid att vinna, men går snabbt att förlora.
  • Jordfräsen
    nattuw skrev 2019-01-18 20:09:06 följande:
    Om vi leker med tanken på att C och/eller L väljer att fälla regeringen vad skulle hända sedan? Skall de börja prata om att de skall återuppväcka Alliansen eller skall de deklarera att de kommer att fortsätta stödja S nu när S fått sig en läxa?

    Att punkterna i uppgörelsen inte infrias kan de säkert, på politikermaner, prata bort medan det är svårare att prata bort ett politiskt kaos.
    Jag det har ju redan pratat in inflytande för S.

    Jag tippar att inte en enda borgerlig punkt kommer att infrias.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna