• moaz
    Äldre 28 Dec 18:13
    821357 visningar
    7836 svar
    -3 +9
    7836
    821357

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Sun 28 Jun 2020 11:40
    Mentat skrev 2020-06-28 05:30:40 följande:
    Klassisk halmgubberetorik: Jag har aldrig önskat någon "borgerlig och främlingsfientlig" rapportering utan efterlyser just opartisk sådan, vilket vi inte får via public service.
    All diskussion blir ju totalt meningslös om du hittar på vad jag tycker.
    Nähä..

    Men att vurmare och svans hittar på vad andra tycker och hittar på vad som är verkligt och fake - det gör inte diskussionern meningslös då?

    Du påstår att PS inte är opartiska och du ger exempel - jag påstår att PS är opartiska och att exempel du ger visar att det du anser vara opartiskt isväkva verket är politiserande rapportering.

    Det är ingen halmgubbe eller att hitta på vad du tycker. Det är att syna vad du ger för exempel och titta på premisser och utifrån dem göra en bedömning av saken.

    Klassisk argumentationsanslys istället för tyckande..

    Om du anser att min slutsats är fel så kan du redogöra för vad i FAZ rapportering du saknar från PS och på vilken grund detta skulle göra PS opartiskt.
  • Sun 28 Jun 2020 11:47
    nihka skrev 2020-06-28 11:03:58 följande:
    Jaså du har problem med det. *harkel*

    Men det är ju precis det det ofta gäller. SVT har just INTE lyft fram exempelvis SDs perspektiv med fokus på vilket ursprung en person har och då heter det att det "mörkas". Det är inte objektivt eller ofta inte ens ens relevant att ange en persons ursprung, men SD vill att deras rasistiska syn ska vara norm. Allt annat anser man vara subjektivt.
    Det är ju tyvärr så att i SDs klansamhälle är härkomst avgörande för att tolka hur och varför människor gör olika saker. Det där med essens ...

    SD och deras föregångare pratar om ras/etnicitet/härkomst/kultur som centrala delar för samhällsanalys och politik.
  • Sun 28 Jun 2020 11:56

    Jag är åretrunt-joggare sedan 1989 och numer STÄNDIGT i jakt på lyssning till min Mp3 SR har enormt mkt god lyssning att bjuda på och jag njuter av det mesta. T om P2 har sina poänger.  Det ENDA jag liksom inte längre ALLTID orkar med är "spanarna"! Ett gammalt favoritprogram för min del och de får ju tycka och tänka vad de vill när de "spanar".....men numer när jag laddar ner 10-15 program till min MP3 så är det att "spola" en tredjedel för de är besatta av Trump allihop? Man märker det nog inte när man lyssnar direkt i radion en gång i veckan (har inte lyssnat direkt på radion de senaste 20 åren) men när man laddar ner många program blir det tjatigt. MEN det finns så mkt annat så jag klagar inte.....men lite märkligt att alla som "spanar" har samma politiska världsbild...?

  • Sun 28 Jun 2020 12:08
    mari123 skrev 2020-06-28 11:38:45 följande:
    SJÄLVKLART ska inte public service springa NÅGONS ärenden utan vara neutral. NEUTRAL och opolitisk. Det är vad vi betalar för numer alla via skattsedeln. T EX så är kanske Trump en skitstövel(?) men svensk PS som vi betalar för ska inte ha ngn synpunkt på honom. 
    Det har man inte heller utan man rapporterar vad han gör och säger. Det är ju inte medias fel att han gör och säger så mycket klandervärt och definitivt inte medias uppgift att försöka släta över, så mycket får stå för sig självt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Sun 28 Jun 2020 12:14
    nihka skrev 2020-06-28 12:08:27 följande:
    Det har man inte heller utan man rapporterar vad han gör och säger. Det är ju inte medias fel att han gör och säger så mycket klandervärt och definitivt inte medias uppgift att försöka släta över, så mycket får stå för sig självt.
    Okej! Ja min upplevelse är ju bara min. 
  • Sun 28 Jun 2020 12:15
    mari123 skrev 2020-06-28 11:56:19 följande:

    Jag är åretrunt-joggare sedan 1989 och numer STÄNDIGT i jakt på lyssning till min Mp3 SR har enormt mkt god lyssning att bjuda på och jag njuter av det mesta. T om P2 har sina poänger.  Det ENDA jag liksom inte längre ALLTID orkar med är "spanarna"! Ett gammalt favoritprogram för min del och de får ju tycka och tänka vad de vill när de "spanar".....men numer när jag laddar ner 10-15 program till min MP3 så är det att "spola" en tredjedel för de är besatta av Trump allihop? Man märker det nog inte när man lyssnar direkt i radion en gång i veckan (har inte lyssnat direkt på radion de senaste 20 åren) men när man laddar ner många program blir det tjatigt. MEN det finns så mkt annat så jag klagar inte.....men lite märkligt att alla som "spanar" har samma politiska världsbild...?


    Nöstan alla i Sverige tycker ju att Trump är ett skämt, men ett mycket obehagligt sådant, kanske det är något färre bland er som röstar på SD som anser detta, men flertalet gör nog det.

    Så deltagarna i "Spanarna" delar nog bara en del av ett nästan allmängiltigt svensk synsätt där man ser med visst förakt och löje på personer som ständigt framhäver sin egen förträfflighet och lika konsekvent ljuger.

    Spanarna är förresten ett av mina favoritprogram, men jag har inte en susning om deltagarnas politiska hemvist.
  • Sun 28 Jun 2020 12:21
    mari123 skrev 2020-06-28 11:56:19 följande:

    Jag är åretrunt-joggare sedan 1989 och numer STÄNDIGT i jakt på lyssning till min Mp3 SR har enormt mkt god lyssning att bjuda på och jag njuter av det mesta. T om P2 har sina poänger.  Det ENDA jag liksom inte längre ALLTID orkar med är "spanarna"! Ett gammalt favoritprogram för min del och de får ju tycka och tänka vad de vill när de "spanar".....men numer när jag laddar ner 10-15 program till min MP3 så är det att "spola" en tredjedel för de är besatta av Trump allihop? Man märker det nog inte när man lyssnar direkt i radion en gång i veckan (har inte lyssnat direkt på radion de senaste 20 åren) men när man laddar ner många program blir det tjatigt. MEN det finns så mkt annat så jag klagar inte.....men lite märkligt att alla som "spanar" har samma politiska världsbild...?


    Spanarna är ett underhållningsprogram och åsikterna är personernas egna. Spaningar som hoppar över vad Trump säger och gör är som att tala om vädret utan att ta upp om det är soligt eller regnar. Han är ju trots allt en av världens mäktigaste ledare i sin kapacitet som president för USA och det är väl i den kapaciteten han omnämns. När han är ersatt kommer ingen att bry sig om honom. Han är en mycket kontroversiell president som har skapat mycket tumult både i det egna landet och internationellt. Han kommer inte precis att koras till favoritpresidenten och bli avbildad på några amerikanska sedlar. Istället stoppar han andra att avbildas:

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awK9W5/trumpregeringen-stoppar-ny-20-dollarsedel
  • Sun 28 Jun 2020 12:31
    mari123 skrev 2020-06-28 12:14:54 följande:
    Okej! Ja min upplevelse är ju bara min. 
    PS har väl aldrig sagt att Trump är en "skitstövel", men när de rapporterar alla skitstövliga saker han säger och gör kan jag förstå att man kan uppfatta det som att det handlar om åsikter.
  • Sun 28 Jun 2020 13:01
    nihka skrev 2020-06-28 11:03:58 följande:
    Jaså du har problem med det. *harkel*

    Men det är ju precis det det ofta gäller. SVT har just INTE lyft fram exempelvis SDs perspektiv med fokus på vilket ursprung en person har och då heter det att det "mörkas". Det är inte objektivt eller ofta inte ens ens relevant att ange en persons ursprung, men SD vill att deras rasistiska syn ska vara norm. Allt annat anser man vara subjektivt.
    Varför blandar du in (sd) i ett svar till mig? Deras åsikter har inte med mig att göra.
  • Sun 28 Jun 2020 13:03
    Padirac skrev 2020-06-28 11:40:47 följande:
    Nähä..

    Men att vurmare och svans hittar på vad andra tycker och hittar på vad som är verkligt och fake - det gör inte diskussionern meningslös då?

    Du påstår att PS inte är opartiska och du ger exempel - jag påstår att PS är opartiska och att exempel du ger visar att det du anser vara opartiskt isväkva verket är politiserande rapportering.

    Det är ingen halmgubbe eller att hitta på vad du tycker. Det är att syna vad du ger för exempel och titta på premisser och utifrån dem göra en bedömning av saken.

    Klassisk argumentationsanslys istället för tyckande..

    Om du anser att min slutsats är fel så kan du redogöra för vad i FAZ rapportering du saknar från PS och på vilken grund detta skulle göra PS opartiskt.
    Nej, jag har INTE gett några exempel, även om jag givetvis lätt hade kunnat göra det. Jag har enbart visat att det inlägg där du inte ville svara med hänvisning till att Daily Mail skulle vara en oseriös källa i just detta fall inte var en relevant invändning. Det var inte jag som skrev det inlägget, vilket du verkar ha glömt.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?