• Ziltoid

    Flytta till Skellefteå?

    Hej!

    Jag funderar på att ta hela familjen och flytta upp till Skellefteå.
    Jag, fru och tre söner; 4, 6 och 10 år gamla.

    I nuläget bor vi i en villa strax utanför Uppsala och jag veckopendlar upp till Skellefteå.
    Men jag skulle ju få mycket mer tid med familjen, och de med mig, om vi flyttar upp allihop. 

    Frun är med på noterna till 100%, anledningen till att jag tvekar är ju barnen, om de kommer att trivas?

    Därför frågar jag er norrlänningar; är Skellefteå en bra stad att växa upp i?

    Är skolorna bra?
    Förskolorna?
    Vården?
    Nöjen och fritid?
    Är det tryggt eller oroligt?
    Satsar man på kommunen?
    Är utvecklingen positiv eller negativ?

    Funderar även på Ursviken/Skelleftehamn.
    Där är ju huspriserna väldigt tilltalande, men det låga priserna kanske beror på en del nackdelar?

    Jag skulle vara mycket tacksam om någon ville ta sig tid och svara på mina frågor! 

    Mvh

  • Svar på tråden Flytta till Skellefteå?
  • Ziltoid
    Anonym (Mymlan) skrev 2016-02-09 22:18:08 följande:

    Pratade om skolorna för låg och mellanstadiet. TS hade barn i den åldern. VET att de skolorna (yttre Ursskolan och Vita skolan på Sörböle) är eftertraktade bland lärare att jobba på, just för att det finns så många eldsjälar där och att det är MYCKET trivsamma områden (typ villaidyller). Däremot har högstadieskolorna ett trassligare rykte... Pga att barn från lite tristare miljöer/närområden också kommer dit då... Men nästan alla skolor i kommunen har intag från något problemområde i högstadiet. Hoppas i a f att TS hittar något fint och prisvärt område


    Hej igen

    Vi letar nu boende inne i stan.

    Hur går snacket om Norrhammarskolan?
  • Anonym (Mymlan)
    Ziltoid skrev 2016-03-14 12:20:29 följande:

    Hej igen

    Vi letar nu boende inne i stan.

    Hur går snacket om Norrhammarskolan?


    Norrhammarskolan är toppen!!!

    Håller tummarna att ni hittar något här, ni skulle vara varmt välkomna
  • Anonym (humor)
    Ziltoid skrev 2016-03-14 12:20:29 följande:

    Hej igen

    Vi letar nu boende inne i stan.

    Hur går snacket om Norrhammarskolan?


    Norrhammar är hyfsat men ingen av stadsskolorna är speciellt bra. Lycka till.
  • Anonym (f.d. skelleftebo)
    Ziltoid skrev 2016-03-14 12:20:29 följande:
    Hej igen

    Vi letar nu boende inne i stan.

    Hur går snacket om Norrhammarskolan?
    Hej, roligt att ni flyttar norrut! Efter att ha rest runt en del i Sveriges inland och sett m å n g a  avfolkade bruksorter har jag börjat titta på min uppväxtstad med HELT nya ögon, den ter sig plötsligt jämförelsevis stor och levande, efter att tidigare ha uppfattat den som liten, död och inskränkt. Tror definitivt att ni kommer att bli väl emottagna om ni själva är beredda att bjuda till - föreställningen är att skelleftebor är svåra och umgås i slutna gäng, men jag tvivlar på att det egentligen är värre där än någon annanstans.

    Jämfört med närliggande större städer (och säkerligen även Uppsala) får man mycket hus för pengarna, tänk på att områdena utanför stan inte ligger särskilt långt bort. Bergsbyn t ex, där finns mycket lite service men goda bussförbindelser och cykelavstånd (tycker jag, som bodde där som skolbarn och tonåring) till stan om man inte är rädd för att röra sig. 

    På min tid upplevde jag dock utbudet som rätt begränsat, och om man hamnade i "fel" sammanhang kunde man känna sig rätt mycket som en utböling. Det var hockey, EFS eller musik (de två senare ofta i kombination) som gällde. Men jag vågar tro att även det har förändrats.

    Hoppas att ni ska trivas i Skellefteå!
  • Ziltoid
    Anonym (humor) skrev 2016-03-14 22:05:03 följande:

    Norrhammar är hyfsat men ingen av stadsskolorna är speciellt bra. Lycka till.


    Vad är det som gör dem mindre bra?

    Mvh
  • Milia02
    Ziltoid skrev 2016-03-14 12:20:29 följande:

    Hej igen

    Vi letar nu boende inne i stan.

    Hur går snacket om Norrhammarskolan?


    Har förstått det är mycket strul på norrhammar nu. Hör mycket negativt... och det är nära stan ...tar typ 5-10 min in... vilket gör att måga elever dräller på stan.. skolkar.. men det är som sagt bara vad jag hört... jag personligen skulle inte sätta mina barn där som det är nu. Jag gick högstadiet där för mååååånga år sen innan dom fick högstadie i kåge.... å då var det bra.
  • Anonym (Mymlan)
    Milia02 skrev 2016-03-15 07:43:48 följande:

    Har förstått det är mycket strul på norrhammar nu. Hör mycket negativt... och det är nära stan ...tar typ 5-10 min in... vilket gör att måga elever dräller på stan.. skolkar.. men det är som sagt bara vad jag hört... jag personligen skulle inte sätta mina barn där som det är nu. Jag gick högstadiet där för mååååånga år sen innan dom fick högstadie i kåge.... å då var det bra.


    Jag vet bara att det är lugnt på mellan och lågstadiet Hög vet jag faktiskt inte...

    Men vilken högstadieskola är egentligen lugn? Har inte hört talas om någon som inte har sin beskärda del av skolk och stök... Av vad jag har hört så verkar Norrhammarskolan (högstadiet) ha bra rykte bland lärare, att många vill jobba där. Övriga centrala skolor är absolut inte lika poppis! (Trots att de är typ lika nära till stan)

    Men hur trivsamma skolorna är att jobba i hänger kanske inte ihop med hur lite stök bland eleverna de har?
  • Ziltoid

    Det lutar åt att vi flyttar till Morön i sommar.

    Det verkar ju vara lugnt och trivsamt, men hyggligt nära centrum.

    Nån som har något klokt att säga om det området?

  • mycketsaft
    Ziltoid skrev 2016-03-30 14:14:32 följande:

    Det lutar åt att vi flyttar till Morön i sommar.

    Det verkar ju vara lugnt och trivsamt, men hyggligt nära centrum.

    Nån som har något klokt att säga om det området?


    Det tycker jag låter jättebra! Trevligt område och jag gillar verkligen ICA-butiken på moröhöjden, glad och trevlig personal. Sen kan jag tipsa om Facebook-gruppen "händer i Skellefteå" där man kan få lite tips om olika evenemang och annat som händer här. 
  • Ziltoid
    mycketsaft skrev 2016-04-22 12:43:58 följande:

    Det tycker jag låter jättebra! Trevligt område och jag gillar verkligen ICA-butiken på moröhöjden, glad och trevlig personal. Sen kan jag tipsa om Facebook-gruppen "händer i Skellefteå" där man kan få lite tips om olika evenemang och annat som händer här. 


    Tack för tipset!

    Ska ju bli spännande det här, hoppas bara ungarna kommer trivas bra på Moröskolan!
  • Gunilla68

    Vi har en fin stad som dessutom gått på offensiven angå boende/arbetstillfällen/skola-omsorg/starta eget.

    Vi jobbar för vision 2030 då allt ska vara på plats,

    Vi bygger kulturhus inkl premiumhotell (för att kunna ta emot konferensbesökare)

    Vi är dessutom topp 2, i rankingen "rikaste kommun"

    Jag säljer min helrenoverade radhus 4:a , på Tuböle.

    Nära älvpromenaden och gångavstånd till city .

    www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-tubole-skelleftea-kommun-sidstigen-4-10433038

  • dream82

    Hej! Undrar lite över samma som trådstartaren fast för 2018...men skulle vilja veta lite mer hur det är att bo där idag 2018....är ensamstående så har mig själv att ta hänsyn till större delen iallafall... Hur är det med jobb utbildning och aktivitet idag? Tacksam för alla synpunkter.

  • Anonym (Norr)

    Hej, jag undrar hur Skellefteå är nuförtiden. Vi är barnfamilj som vill sondera lite i terrängen i Västerbotten. Vi vill flytta om ca ett år och letar bra skolor och områden. Vi vill bo lite lantligt men nära till samhället. Alternativt i villaområden med stora trädgårdar... Vi letar efter områden som är lugna och barnvänliga och för huspriserna inte är så höga... Vi har tidigare varit inställda på områden kring Umeå, typ Vännäs, men måste nog utöka då det blivit dyrare med hus därikring. Superviktigt att barnen går det bra också, inga stökiga områden eller skolor.

Svar på tråden Flytta till Skellefteå?