• Äldre 4 Feb 08:28
    2171 visningar
    14 svar
    14
    2171

    Mår dåligt av mitt nässprays-beroende... Tips och hjälp tack!!

    Missbrukat nässpray i mer än 10 år. Oftast otrivin barn, vuxen-spray vid förkylning. Känner mer och mer hur luktsinnet blir sämre och börjar få panik över det. Samtidigt får jag ju panik när jag blir täppt, mest nattetid såklart, men jobbigt även dagtid att andas med munnen. Blir ju så torr i munnen...

    Vet ju att jag inte är ensam om detta problem, så snälla, kom med era bästa tips om hur jag slutar utan att det blir så jobbigt att jag ger upp.

  • Svar på tråden Mår dåligt av mitt nässprays-beroende... Tips och hjälp tack!!
  • Äldre 4 Feb 08:44
    #1

    Har du testat att byta ut Otrivin mot saltvattenspray?

  • Äldre 4 Feb 09:09
    #4

    Här har du en till :/ jag kör på otrivin för vuxna flera gånger om dagen alla dagar i veckan. Jag får panik vid tanken på att vara utan nässpray så jag har hela skåpet fullt. Jag har hört att det ställer sig till rätta om man slutar helt med nässpray och härdar ut ett par dagar. Men jag kan inte se framför mig att det skulle funka för mig då jag absolut inte kan sova med nästäppa och jag verkligen behöver sömnen för att orka som människa och som mamma. Annars har jag funderat på om vårdcentralen kanske kan hjälpa en att sluta? Dom kanske kan ge tips iallafall hur man bör göra :)

  • Mooomi­n
    Äldre 4 Feb 09:16
    #5

    Jag har oxå varit beroende av nässpray bl.a efter min graviditet. Jag tycker inte såna där andra koksaltslösningar osv hjälper någonting.. Det var tyvärr bara att sluta, det är själva nässprayen som gör en täppt tillslut. Det är två jobbiga nätter då man får andas genom munnen men sen börjar det vända.. Känslan av befrielse efteråt går inte ens att beskriva! Sånadär "strips" som finns att köpa, som lyfter upp/vidgar näsan, hjälpte lite faktiskt. Ta steget, och lycka till!

  • Äldre 4 Feb 09:24
    #6

    Man kan få kortisonspray utskriven för att komma ur sitt beroende. Jag blir beroende i perioder, efter varje förkylning såklart... Och under hela graviditeten använde jag spray varje dag flera gånger om dagen, lyckligtvis var näsan som ny bara en dag efter förlossningen.

    Jag kan relatera till paniken över nästäppan, det är verkligen fruktansvärt och känns som att man ska kvävas. Jag brukar även få ont i huvudet och ansiktet (bihålorna?) när jag är täppt, fy fan.

  • Äldre 4 Feb 09:25
    #7

    Åh jag vet precis vad ni går igenom. Jag var helt nässpraysberoende i MÅNGA år. Fram tills våren 2015. Flera gånger om dagen, oftast flera ggr per natt också. Att jobba utan nässpray var HELT otänkbart. Paniken som uppstod om man skulle bort över dan, eller ännu värre - över natten, och glömde nässpray var inte att leka med.

    Sen för snart ett år sedan gick jag in i väggen. Utmattningsdepression. Dagen efter att jag blev sjukskriven fick jag nån slags full-i-fan-infall och tänkte att om jag ändå inte kan sova (pga stressen/sjukskrivningen) så kan jag lika gärna sluta med nässprayen.

    Fy faaaaan vad icke-roligt det var... första halvdygnet gick ok. Natten var fruktansvärd. Ligga ner gick inte alls. Det kändes som jag höll på att kvävas. Det var TVÄRTÄPPT, jag kunde knappt svälja nånting utan att få den där kvävningskänslan. Nej, de första 2-3 dagarna var rent ut sagt ett helvete. Men sedan började det lätta. Korta stunder åt gången, när jag höll mig aktiverad så höll det sig otäppt längre stunder. Sakta men säkert blev jag och min näsa kompisar igen, och det är sååååå skönt att inte vara beroende. Det ÄR värt det, men ja det var skitjobbigt. Och då ska tilläggas att jag ju då var singel och utan barn, och då alltså inte heller arbetande just då. Tror inte jag hade kunnat sluta om jag hade behövt jobba samtidigt.

    Anyway.

    Jag önskar er lycka till om ni väljer att sluta. Det går, och det är värt det!

  • Äldre 4 Feb 09:36
    #8

    Jag gick till läkaren och fick slemhinneavsvällande tabletter som jag tog i 2 veckor tills jag vant mej av med nässprayen. Det är så otroligt skönt att slippa få panik om man itne har tillgång till nässprayen.

  • Äldre 4 Feb 10:02
    #9

    Tusen tack för alla svar!!

    Nej, saltvattenspray gör tyvärr ingen skillnad alls...

    Kortisonspray vet jag inte om man bör använda när man är gravid? (Kunde jag ju skrivit i mitt inlägg från början... ????)

    Frågade min läkare om Rinexin som är avsvällande tabletter och som fick utskrivet i samband med bihåleinflammation för något år sen, men han rekommenderade inte dem under graviditet... Annars vet jag att jag kunnat bli hjälpt av dem. Får väl bli ett alternativ efter förlossningen om jag inte lyckas sluta innan...

    Som många skriver så vet jag ju att jag kommer ligga sömnlös i ex antal nätter om jag slutar och som gravid med tre barn och arbete som ska skötas vill man ju gärna få sova... Men får försöka ta det i samband med en lite längre ledighet kanske...

  • Fairyd­ust
    Äldre 4 Feb 10:07
    #10

    Efter min förra graviditet blev jag beroende av nässpray. Jag gjorde så att jag använde Nasonex, och sen vande jag av en näsborre i taget, hehe.

    Lät bli vanlig nässpray på dagarna och på natten sprayade jag bara i ena näsborren så att den alltid gick att andas genom. Svinjobbigt, men fick iaf inte riktigt samma panikkänsla som när jag var täppt i båda. Tog bara ett par nätter nätter på varje sida, sen var nästäppan borta! Det är sjukt jobbigt, men verkligen värt det!

  • Äldre 4 Feb 10:13
    #11
    elinile skrev 2016-02-04 10:02:40 följande:

    Tusen tack för alla svar!!

    Nej, saltvattenspray gör tyvärr ingen skillnad alls...

    Kortisonspray vet jag inte om man bör använda när man är gravid? (Kunde jag ju skrivit i mitt inlägg från början... ????)

    Frågade min läkare om Rinexin som är avsvällande tabletter och som fick utskrivet i samband med bihåleinflammation för något år sen, men han rekommenderade inte dem under graviditet... Annars vet jag att jag kunnat bli hjälpt av dem. Får väl bli ett alternativ efter förlossningen om jag inte lyckas sluta innan...

    Som många skriver så vet jag ju att jag kommer ligga sömnlös i ex antal nätter om jag slutar och som gravid med tre barn och arbete som ska skötas vill man ju gärna få sova... Men får försöka ta det i samband med en lite längre ledighet kanske...


    Jag sprayade hela graviditeten och slutade mha allerginässpray efter förlossningen. Nästäppan blir värre framåt slutet så har du panik nu så kommer det inte bli bättre sen. Ta avvänjningen efter förlossningen du också, det kommer vara mindre jobbigt då.
  • Äldre 4 Feb 10:52
    #12

    Jag tycker också du ska ta avvänjningen efter förlossningen, nu när du är gravid kommer det ju inte bli bra efter ett par dagar, och under graviditeten har man nog med skit även utan nästäppan, hehe

  • Äldre 4 Feb 11:25
    #13

    Finns nog tyvärr inget lätt sätt att sluta på utan att det blir jobbigt..

    Jag var beroende ca 5 år och jag slutade tvärt, hade ett par superjobbiga nätter (tog nozoil då) men nu har jag inte sprayat på två månader! Så skönt :)

    Så bit ihop ett par dagar så blir du kvitt sprayandet. Lycka till!

  • Äldre 5 Feb 10:59
    #14
    elinile skrev 2016-02-04 10:02:40 följande:

    Tusen tack för alla svar!!

    Nej, saltvattenspray gör tyvärr ingen skillnad alls...

    Kortisonspray vet jag inte om man bör använda när man är gravid? (Kunde jag ju skrivit i mitt inlägg från början... ????)

    Frågade min läkare om Rinexin som är avsvällande tabletter och som fick utskrivet i samband med bihåleinflammation för något år sen, men han rekommenderade inte dem under graviditet... Annars vet jag att jag kunnat bli hjälpt av dem. Får väl bli ett alternativ efter förlossningen om jag inte lyckas sluta innan...

    Som många skriver så vet jag ju att jag kommer ligga sömnlös i ex antal nätter om jag slutar och som gravid med tre barn och arbete som ska skötas vill man ju gärna få sova... Men får försöka ta det i samband med en lite längre ledighet kanske...


    Kortisonspray är Ok under graviditet, är själv gravid i v.15 och använder lomudal (Recept) för avvänjning och pre-pollensäsong.

    Innan jag blev gravid och innan jag gick spray på recept använde jag rhinocort aqua, kolla om den är ok på janusinfo så kan du ju pröva så då påbörjar avvänjning sakta men säkert.

    Min BM sa att det är bättre med kortisonspray än vanlig nässpray.

    Lycka till!
Svar på tråden Mår dåligt av mitt nässprays-beroende... Tips och hjälp tack!!